Nejjasnějším závěrem z letošní ankety Mobil roku je jistě to, že Nokia dominuje. Ovšem z výsledků lze vyčíst i další zajímavá fakta, která jsou zvláště ve světle širších souvislostí často velmi překvapivá. Proč světová dvojka Motorola tak pohořela? Jak to, že je Alcatel překvapivě úspěšný a Siemens je stále v českém království mobilních telefonů korunním princem.
|
O první příčky se již v minulých letech prala Nokia především se Siemensem, Ericssonem a Motorolou. Hned při prvním porovnání s vývojem trhu je zřejmé, že Mobil roku, sledující oblibu jednotlivých telefonů u zákazníků, nekoresponduje s celosvětovým prodejem telefonů. Zkrátka, lidé hlasují pro telefon, který se jim líbí, ale pořídit si často musí jiný, protože na ten vysněný nemají.
Ukázkovým příkladem je Motorola, která v Mobilu roku pohořela. Nepočítáme-li kategorii chytrých telefonů, jež si velké procento uživatelů nepořídí (jsou příliš drahé), pak dokázala Motorola svým největším soupeřům úspěšně konkurovat jen mezi stylovými přístroji díky mobilu V66. Přitom z pohledu podílu na trhu s mobilními telefony je tato společnost dlouholetou dvojkou za Nokií, svých patnáct procent si drží pevně. Pravdou však je, že její úspěchy jsou z velké části založené na dominantním postavení v severoamerickém regionu. V Evropě Motorolu již rok předhánějí dravci, jako je Siemens, Alcatel a pochopitelně i celosvětově třetí Ericsson.
Ve skutečnosti však prodej Motoroly ani v Evropě není tak špatný jako výsledky v Mobilu roku. Například telefony Motorola T180 a T2288 se většině lidí nelíbí, ale přesto je vlastní poměrně hodně uživatelů. Na rozdíl od jiných přístrojů jsou totiž právě tyto modely velmi levné, a proto také dostupné. Jsou ideálním dárkem rodičů dětem - hodně vydrží a jejich případná ztráta vás tolik nemrzí.
Výrobce | Úspěšnost na telefon (%) | |||||||||
Nokia | 39,54 | |||||||||
Siemens | 11,56 | |||||||||
Alcatel | 9,83 | |||||||||
Ericsson | 6,67 | |||||||||
Sony | 6,05 | |||||||||
Panasonic | 3,1 | |||||||||
Motorola | 3 | |||||||||
Philips | 0,98 | |||||||||
Samsung | 0,86 | |||||||||
Sagem | 0,8 |
(Číslo v této tabulce ukazuje, kolik procent hlasů získal průměrně jeden ze zúčastněných telefonů výrobce.)
Zajímavá je pozice Alcatelu, který z pohledu poměru mezi množstvím zúčastněných telefonů a úspěšností skončil na třetím místě. Dobrý výsledek mu zajistila především obliba low-endových modelů One Touch 501 a One Touch 511, ale ani manažerský telefon One Touch 701 nepropadl, získal páté místo s 6,36 procenty hlasů.
O tom, že spojení Ericssonu se Sony bylo tou nejlepší možnou svatbou pod sluncem, hovoří i podobná úspěšnost obou firem v anketě. Jejich spojení může v příštím roce přinést Siemensu solidního protivníka v boji o druhé místo.
Z nejnovějšího vývoje na světovém trhu (výsledky za třetí čtvrtletí roku 2001) vystupuje nový dravec, korejská firma Samsung. S podílem 7,5 procenta se vyhoupla na čtvrté místo před lehce klesající Siemens. V České republice se však zatím telefony Samsung příliš neprodávají, mezi operátory se jim podařilo prosadit jen u Paegasu. Právě proto, že je v České republice zatím spíš neznámý, Samsung v Mobilu roku neuspěl. Lidé, kteří se přímo o mobilní telefony nezajímají, považují Samsung jen za „jakýsi asijský telefon“.
Procentuální podíl na světovém trhu s mobilními telefony:
Výrobce | 3Q 2001 | 4Q 2000 | Rok 2000 | Rok 1999 | |||||||||
Nokia | 33,4 | 33,9 | 30,6 | 26,9 | |||||||||
Motorola | 15,7 | 12,7 | 14,6 | 16,9 | |||||||||
Ericsson | 8 | 8,7 | 10 | 10,5 | |||||||||
Samsung | 7,5 | - | 5 | 6,2 | |||||||||
Siemens | 7,2 | 6,5 | 6,5 | 4,6 | |||||||||
Panasonic | - | 5 | 5,2 | 5,5 | |||||||||
Alcatel | - | 5,6 | - | - |
Jako vždy se ukazuje, že výsledky ankety o nejlepší výrobek se vůbec nemusí shodovat s tím, co se nejvíc prodává. Ono totiž platí, že kvalita něco stojí, a když lidé hlasují o Mobil roku, většinou při rozhodování nevítězí poměr cena/výkon. Důležité pro úspěch v anketě je být známý (na to doplatil například Samsung) a spolehlivý (prokletí Sagemu). Dokud bude Nokia technickým průkopníkem a hlavně marketingově dobře organizovaným kolosem, těžko někdo její hegemonii v prodeji i oblibě poruší.
O historii a vývoji ankety, o náladách uživatelů a úspěších výrobců se dočtete v článku Mobil roku v širších souvislostech.