Krize značek mobilů? Je nám fuk s čím voláme

  • 99
Více než polovina uživatelů mobilních telefonů netuší, kdo jejich telefon vyrobil a jaké typové označení nese. Operátory to však může stát zisky. A co vy, víte, s čím voláte?

Poslední spotřebitelská studie prokázala, že více než polovina vlastníků mobilních telefonů neví, kdo jejich telefon vyrobil. Totéž platí i o samotném modelu telefonu.

Analytici z agentury LogicaCMG poukazují na to, že tento fakt by mohl být problémem pro operátory a výrobce. Hlavně proto, že propagují nové služby, využívající datové přenosy jako například videohovory, mobilní televizi nebo prohlížení internetu v mobilech.

Přesná data o modelech používaných přístrojů umožňují operátorům nabízet služby, které tyto mobilní telefony podporují. Informace jsou pro operátory nedocenitelné k přímému a cílenému prodeji příbuzných služeb přes SMS a nebo e-maily.

Problémy mají především na infolinkách

Operátorům na infolinkách by to také ulehčilo řešení zákaznických problémů. Například jen 42 procent těch, kteří se zúčastnili průzkumu, věděli výrobce i model. Přesné označení telefonu se hodí především pro nový firmware (pokud ho lze nahrát bez servisu), pro různé hry, programy, videa a třeba melodie.

Muži a mladší uživatelé (věková skupina od 15 do 34 let) obvykle věděli o svém přístroji všechno. Tato skupina je také nejčastějším konzumentem pokročilých datových služeb.

Zákazníky nemusí zajímat ani značka telefonu, který si koupili. Důležitá je však pro pracovníka na infolince, který jim má správně poradit při řešení problémů.

To potvrzují i čeští operátoři. "Na našich infolinkách se také setkáváme s tím, že zákazníci neví přesně typ a značku svého mobilního telefonu," říká Martin Žabka z Telefónica O2. Podle Žabky řeší jejich operátoři na infolinkách operátora zhruba 7000 dotazů na ovládání přístroje měsíčně.

Paul Gleeson, šéf agentury LogicaCMG, říká: "Toto šetření ukazuje, že mnoho operátorů se mylně domnívá, že zákazníci znají své telefony. Na infolince může pracovník odpovídat příliš odborně, což může  některé zákazníky odradit."

Problém vidí Gleeson hlavně u datových služeb. "Nastavení datových služeb je mnohem složitější," vysvětluje.  Operátoři a výrobci by podle něj mohli pomoci rozšířit používání datových služeb tím, že by základní informace o telefonech měli sami, než aby spoléhali na omezené znalosti zákazníků.

Výrobci používají značení jako automobilky

Siemens v dobách své slávy převzal značení od Mercedesu. Mobily v jednotlivé řadě odlišovalo písmeno před číselným označením. Nejnižší řada si nesla označení A, střední třídě připadlo písmeno C a luxusní či high-tech modely nesly v čele písmeno S. Pro odolné mobily pak připadlo označení písmenem M. - více zde

Nokia své nové řady chytrých telefonů označuje písmeny N a E. Řada N označuje multimediální a telefony s Éčkem na začátku jsou určeny pro manažery a pro ty, kteří mobil nechtějí jen na volání a zábavu, ale i na práci.

Motorola speciálně značí jen své stylové telefony. RAZR, SLVR, PEBL v pestrých barvách už díru do světa udělaly. Novinky KRZR a RIZR na svůj úspěch teprve čekají. Podobně je na tom série Walkmanů od Sony Ericssonu. - více zde