Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konkurence na českém trhu sílí. Dočkáme se skutečného boje?

aktualizováno 
Před pár dny dostal kabelový operátor UPC povolení k fúzi s druhým největším hráčem na trhu, Karnevalem. Na trh se tak dostane silná konkurence pro Telefónicu O2. Můžeme se těšit na tvrdý konkurenční boj?
Konkurence na poli telekomunikací stále sílí

Konkurence na poli telekomunikací stále sílí | foto: Profimedia.cz

Společnost UPC nabízí v Česku služby kabelové televize, internetu a nově i IP telefonie, kterou nahrazuje pevné linky konkurence. Je tedy jedním z možných hráčů na poli tzv. triple play balíčků.

Dosud však působila zejména v hlavním městě, kde má z pohledu poskytovatelů kabelových služeb doslova dominantní postavení. V jiných krajích, zejména pak v Jihomoravském, zas vládl Karneval.

Spojením společností tak na českém trhu vznikne silný hráč, který může pořádně zamíchat současnými kartami. Telefónica O2 získá silného konkurenta a ostatní firmy jistě nebudou chtít zůstat pozadu.

Bude boj, nebo jen přesýpání písečku?

Vývoj trhu může vznikem nového silného hráče zaznamenat výraznou změnu. Avšak také může zůstat na svém. Vše záleží na výši progresivity operátora UPC - buď bude chtít pouze "hrabat na svém písečku", nebo se pustí do tvrdého konkurenčního boje.

Proti Telefónice O2 to však nebude mít lehké. Tento moloch spojující pevné i mobilní služby provozuje na 2,5 milionu pevných linek či vysokorychlostní internet pro 450.000 zákazníků. Dalších 4,8 milionu zákazníků využívá mobilní služby, přes 90.000 lidí má rychlý mobilní internet CDMA. Dalších 15.000 lidí využívá televizi přes pevnou linku.

Právě v televizních službách má však navrch UPC. Spojením s Karnevalem bude obsluhovat téměř 600 tisíc zákazníků s aktivní kabelovou televizí. Dalších 200 000 bude mít aktivní vysokorychlostní internet a téměř patnáct tisíc zákazníků využívá služeb IP telefonie.

Dostupnost je určující

Velkou nevýhodou operátora UPC je však omezená dostupnost jeho služeb. Zatímco Telefónica disponuje rozsáhlou sítí s možností případné náhrady shodné služby jinou technologií (např. CDMA namísto ADSL), UPC se musí prozatím spokojit se svou infrastrukturou oslovující maximálně 1 245 000 českých domácností.

V takovém případě je spíše nasnadě se zamyslet, kdo by mohl šlapat na paty UPC. Ostatní hráči na českém trhu si totiž určitě nenechají vzít svou stávající pozici a budou se snažit nabídnout minimálně podobné služby.

Konkurence pro UPC a Telefónicu O2

Takovou společností může být především GTS Novera. Ta již nyní drží 15% tržní podíl v segmentu pevných linek a poskytuje vysokorychlostní internet nezanedbatelnému počtu zákazníků. V její nabídce však do tzv. triple play balíčků schází televize. Lze však předpokládat, že ji společnost v budoucnu nabídne.

Zajímavější konkurenční prostor však skýtá T-Mobile společně s Českými Radiokomunikacemi. Ty totiž mají 40% podíl v české pobočce růžového operátora a spojením obou společností by mohl vzniknout opravdu silný konkurent pro Telefónicu O2 i případně rostoucí UPC. Taková akvizice by navíc byla zcela logickým krokem vzhledem k vývoji českého trhu.

Nasnadě je zamyslet se i nad pozicí Vodafonu. Ten však svou politikou do velkého konkurenčního boje příliš nevstupuje a ani vstupovat nechce. Na druhou stranu se nedávno nechali jeho zástupci slyšet, že připravuje vstup na trh i s pevnými linkami. Možná se tak máme také na co těšit.

Možnosti jsou, záleží na firmách

Možností pro silný konkurenční boj je na našem trhu požehnaně. Nyní záleží na samotných společnostech, jak se k nově vznikajícímu hráči postaví. Zatímco pro UPC může být hlavním konkurentem GTS Novera, Telefónica O2 by se měla obávat případného spojení sil T-Mobilu a Českých radiokomunikací.

Autor:




Nejčtenější

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový systém od Applu už má 47,3 % přístrojů. Android Oreo jen 0,2 %

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Další z rubriky

Řídící jednotka stojanu Huawei technologie LTE/UMTS
Zcela mění technologii sítě, a tak převedou zákazníky ke konkurenci

Operátor Nordic Telecom poskytuje mobilní internet na starší technologii CDMA a atypické frekvenci 420 MHz. Nyní bude síť měnit a využije moderní technologii...  celý článek

Ilustrační snímek
Myšlenka supertarifu žije. Nově ho chce vyloudit město na Vysočině

Tarif pro běžné občany, jehož ceny by odpovídaly ministerským tarifům, se poprvé snažila vysoutěžit koncem roku 2016 radnice městské části Brno-střed. Bez...  celý článek

Ilustrační snímek
Zkontrolujte účet od operátora, na reklamaci roamingu jsou dva měsíce

Od 15. června nesmí operátoři při využití mobilních služeb v členském státě EU účtovat žádný příplatek k domácím sazbám. Český telekomunikační úřad proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.