Nesmyslné sazby a tisícové aktivační poplatky. Tak vypadaly telekomunikace před 15 lety. Ilustrační foto

Nesmyslné sazby a tisícové aktivační poplatky. Tak vypadaly telekomunikace před 15 lety. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

KOMENTÁŘ: Když ještě konkurence fungovala... Před 15 lety přišel Paegas

  • 67
Zatímco dnes to vypadá jako kartelová dohoda, před patnácti lety Paegas leccos změnil. Přesně 30. září 1996 totiž vzala za své do té doby neotřesitelná pozice tehdejšího Eurotelu. A vstup nového operátora znamenal změnu: výrazně klesly aktivační poplatky a tarify se na tu dobu změnily k nepoznání.

V dnešní době protestů vůči operátorům to možná zní až nepatřičně. Na druhou stranu připomeňme, jak tomu bylo v dřevních dobách telekomunikací. Dnes málokdo pamatuje, že jen za to, abyste mohli vůbec mobilních služeb využívat, bylo třeba tučně zaplatit.

Mobily, na které se kdysi stály hodinové fronty

Měli jste je taky?

Několikatisícový aktivační poplatek byl v roce 1996 standardem. Jenže pak přišel Paegas, obchodní značka společnosti Radiomobil.

"V minulosti mobilní komunikace znamenaly v prvé řadě technologii. Byly drahé a měly také draze a složitě technicky znějící názvy," řekl při představení nové obchodní značky tehdejší ředitel společnosti Radiomobil Klaus Tebbe.

Dodnes si pamatuji, jak jsem tenkrát nadšenecky chodil do Londýnské ulice v Praze na Vinohradech (měl jsem to kousek) pro každý nový leták s nadějí, že mobilní telefon se konečně ocitne i v mé, tehdy zhruba třináctileté, kapse.

15 let od spuštění GSM sítí v Česku

Eurotel (dnes O2) spustil první tuzemskou GSM síť 1. července 1996. Paegas (dnes T-Mobile) startoval 30. září. 

Ale kdeže. Telefony byly stále drahé. Jenže jak by řekl Einstein, vše je relativní. Takže zatímco já jsem se svým kapesným sotva padesát korun měsíčně naříkal, jiní si libovali. Jelikož příchod Paegasu tehdy vážně něco znamenal.

Dnes je "konkurence" jen slovem do větru

Když se psal rok 1996, bylo nutné platit už jen za to, že jste mohli mobilní sítě začít vůbec využívat. Dnes nepředstavitelná praxe stála v dřevních dobách samotného Eurotelu (samostatně fungoval na síti NMT právě do roku 1996, kdy spustil první digitální síť GSM) víc než polovinu tehdejšího průměrného platu. Ten činil asi 9 500 korun hrubého měsíčně.

Jenže aktivační poplatek stanovil Eurotel na rovných 5 000, a to ještě bez daně. Mobilní telefon tak měl tehdy skutečně jen málokdo.

V době, kdy v Praze a okolí jiných velkých měst České republiky začaly vyrůstat skvosty ve slohu "podnikatelského baroka", tak mobilní telefon stále byl symbolem výsostného společenského postavení. Kdo zkrátka chtěl mobil, musel se rozhodnout mezi ním, nebo levným autem.

Zatímco tenkrát příchod nového hráče znamenal změnu, dnešní zkostnatělý trh podobnou "revoluci" nepamatuje. Eurotel nepočítal s tím, že jeho dosud neotřesitelná pozice na trhu mobilních telekomunikací vezme za své. Jen pár měsíců poté, co jako první spustil digitální síť GSM, totiž přišel jeho úhlavní nepřítel. Do názvu si dal jméno Paegas; bájného okřídleného koně.

Paegas změnil mnohé, přinesl i předplacenky

A strmý růst telekomunikací na sebe nenechal dlouho čekat. Eurotel musel zareagovat na snížení aktivačního poplatku na něco málo přes tři tisíce korun u nového hráče. Stále si ale stál za svým dominantním postavením, a i přestože před sebou měl novou a agresivní konkurenci, nešel s jeho výší přímo proti ní.

Vzpomínáme: 23. 9. 1991

V současné době jsou na území ČSFR v provozu první tři z plánovaných základnových stanic veřejné radiotelefonní sítě, působící současně jako vysílače i přijímače pro bezdrátové spojení, a to v Praze, Bratislavě a Brně. V příštím roce k nim přibudou další, v březnu v Ostravě a v září v Plzni. Počítá se i s pokrytím dálnice Praha -Brno - Bratislava.

Zdroj: ČTK

Zatímco Paegas nabídl aktivaci v roce 1996 za něco málo přes tři tisíce korun, Eurotel si stál za poplatkem zhruba o pět stovek vyšším. Sílu Paegasu si uvědomil až ve chvíli, kdy v roce 1997 na trh jako první uvedl předplacenou sadu. Tedy telefon za "dotovanou" cenu s kartou SIM, předplaceným kreditem a hlavně: bez závazků.

Právě tento krok znamenal zřejmě nejklíčovější změnu na tehdejším trhu; lidé mohli snadno získat telefon a operátoři si libovali ze zisků, které z takových sad měli. Rok 1997 byl zkrátka pro vývoj českého telekomunikačního trhu klíčový.

Jenže pak už to šlo ráz naráz.

Naučili se žít spolu i s novou konkurencí

Psal se rok 2000 a na trh přichází třetí mobilní operátor s až nadměrně lidským jménem Oskar. Svým geniálním marketingem si získává okamžitě tisíce nových zákazníků. Však kdo by si nevzpomněl na legendární reklamu, v jejímž průběhu se číšník ve snově krásném letním dni ptá na restaurační verandě, zda host viděl i "parníček", a že si za to tedy připlatí. O zapomenutých plesových šatech a umyvadle nemluvě.

Jenže ať byl Oskar, než ho v roce 2006 pohltila nadnárodní skupina Vodafone, sebelidštější a sebevíc z něj vyzařovalo "češství", takový zlom jako v roce 1996 s příchodem Paegasu nezpůsobil. Tehdy už aktivační poplatky neexistovaly a jediné, čím mohl Oskar konkurenci přemoct, byla vůbec první duální síť v ČR i na tu dobu (a vlastně i dodnes) extrémně výhodný tarif "Dohoda s Oskarem".

Dnes ale tuzemský telekomunikační trh je skutečně více než konkurenční boj oligopolem. Jen před patnácti lety to však tak nevypadalo.