V mobilním byznysu se peníze vydělávají velmi těžko. Jedno z nejdynamičtějších současných odvětví je zároveň tím s největší konkurencí a výrobci chytrých telefonů nemají na růžích ustláno. Tedy snad kromě Applu, jehož zákazníci koupí cokoli za jakoukoli cenu.
Apple si mne ruce |
Charles Arthur z blogu The Overspill zveřejnil tabulky a výpočty s odhady, kolik jednotlivé značky na svých chytrých telefonech vydělávají. Apple je jasným králem, podle čísel za poslední čtvrtletí loňského roku vydělal dle Arthurových výpočtů na každém kusu téměř 192 dolarů, tedy v přepočtu lehce přes 4 700 korun. To představuje provozní marži asi 28 %. Výrobci telefonů s Androidem se nemohou Applu vůbec rovnat, v průměru na svých smartphonech vydělávají pouhých 14 dolarů na kus, tedy méně než 350 korun.
Nejlépe z nich je na tom Samsung. Ten na jednom smartphonu v posledním čtvrtletí loňského roku vydělal něco přes 24 dolarů, tedy necelých 600 korun. Jen pro porovnání, průměrná prodejní cena smartphonů od Samsungu je 306 dolarů, tedy asi 7 500 korun, Apple v průměru prodává za více než dvojnásobek, asi za 16 900 korun.
Ostatní paběrkují, nebo prodělávají
Ostatní výrobci smartphonů s Androidem by možná udělali lépe, kdyby se věnovali jinému byznysu. Třeba LG, které se v poslední době hodně snaží a dokonce i roste, vydělalo v závěru loňského roku na každém telefonu necelých 120 korun. Překvapivě o něco lépe je na tom stále tápající Sony, které na jednom kusu vydělá asi 160 korun, v průměru ale prodává za zhruba stejnou cenu jako Samsung, to LG je o necelou třetinu levnější.
Jaké jsou Lumie? Veselé, barevné a levné |
Z významných výrobců mají největší průšvih u HTC a Lenova. HTC vydělá na každém smartphonu v průměru pouhý dolar, tedy necelých 25 korun. A Lenovo (dohromady s Motorolou) na každém kusu více než tři dolary prodělá. To znamená ztrátu téměř osmdesát korun na smartphonu. Lenovo prodává z velkých výrobců nejlevněji, průměrná prodejní cena jeho smartphonů je pouze 137 dolarů, tedy méně než 3 400 korun.
I přesto všechno vlastně mohou být u Lenova v klidu. Tím, pro koho je výroba smartphonů doslova černou dírou, je totiž Microsoft. Americkou firmu, která koupila mobilní divizi Nokie, totiž stojí více peněz telefony vyrábět, než kolik za ně nakonec utrží. A to do toho nejsou započítány náklady na marketing, vývoj a další výdaje, jde čistě o výrobu vůči tržbám za smartphony. Poměrně složitými výpočty a analýzou různých dokumentů z Microsoftu přišel Charles Arthur k tomu, že Microsoft na jednom telefonu Lumia prodělal ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku něco mezi 13 a 32 dolary (320 – 780 korun).
A letos v prvním čtvrtletí se ztráta pohybovala mezi 43 až 54 dolary. To znamená, že na každém chytrém telefonu, který prodá, ztrácí Microsoft v průměru více než tisíc korun. A to přitom firma momentálně vlastně nemá v nabídce žádné drahé hi-endové modely, takže si vysoké ztráty připisuje i u levných typů.
Analytik z blogu The Overspill k tomu dodává, že Microsoftu vlastně nic jiného nezbývá. Firma musí v mobilním světě působit, protože jeho důležitost neustále roste a ztráty, které firma v mobilním světě zaznamenává, jsou z celkového pohledu rozpočtu docela drobné.