Kolik utrácejí zákazníci Vodafone na portálu live!?

  • 5
Vodafone zveřejnil své výsledky za loňský rok. Žhavým tématem telekomunikačního světa se tak stala rekordní ztráta, do které se operátor dostal především velkými odpisy v Německu.

Vodafone je velkým propagátorem sítí třetí generace a tento týden spustil i v České republice hojně propagovaný portál Vodafone live! Mají ovšem zákazníci o 3G a mobilní obsah tak velký zájem, jak by se mohlo z tiskových prohlášení zdát?

Ze zveřejněných hospodářkých výsledků vyplývá, že příjem Vodafonu z nehlasových služeb a bez započtení textových zpráv se meziročně zvýšil z 516 na 832 miliónů liber. Zbývají tedy data a obsahové služby, případně videohovory.

Lze předpokládat, že z této sumy utratili část uživatelé právě na portálu Vodafone live! Operátor registroval přibližně 27 miliónů aktivních uživatelů portálu live! a 7 miliónů aktivních uživatelů 3G.

K nim operátor získal nových 150 tisíc uživatelů datových 3G karet. Jejich počet se k letošnímu březnu zastavil na čísle 648 tisíc. Na nehlasových příjmech se podílí i dalších 426 tisíc majitelů přístrojů podporující systém BlackBerry.

Kolik peněz tedy získává Vodafone z datových služeb a sítě třetí generace? Pokud budeme vycházet z předpokladu, že datové karty si pořizují zejména uživatelé, kteří data hodně využívají, můžeme započítat na každého z nich průměrný britský paušál za data na hranici 40 liber. Nebereme přitom v úvahu poplatky za roaming, které mohou nárazově měsíční útraty velmi navýšit.

Pronásobením počtu majitelů datových karet, průměrného paušálu a dvanácti měsíců v roce tak získáme roční útratu přes 311 miliónů liber vygenerovanou jen majiteli datových 3G karet. U BlackBerry to pak bylo analogicky přibližně 90 miliónů liber. Tím by na čistě datové služby vycházela částka zaokrouhlená na 400 miliónů liber.

A teď se na to podíváme z druhé strany. Celkem 27 milionů aktivních uživatelů portálu live! odeslalo do kasičky Vodafone za loňský rok zbylých 432 milionů liber. Vydělíme dvanácti a počtem uživatelů Vodafone live! a zjistíme, že průměrný uživatel tohoto portálu přispěl měsíčně jednou 1,3 librou na celkovém ARPU.

Započítali jsme přitom pouze útratu uživatelů tohoto portálu. Pokud bychom rozpočítali ARPU mobilního portálu na všechny zákazníky Vodafone, dostali bychom se na průměrnou měsíční útratu na hranici 0,2 libry, což činí v přepočtu asi 8 korun. Řeč je přitom o hrubém příjmu a nikoliv zisku, jaký z této útraty operátor má.

Celkový průměrný příjem na jednoho zákazníka přitom např. u českého Vodafone přesahuje hranici šesti set korun a je tak jasné, že mobilní obsah tvoří velmi zanedbatelný podíl.

Myslíte, že je live! jako portál úspěšný?