Intenet u nás stejně jako ve světě trpí zahlcováním e-mailových schránek nevyžádanou reklamou neboli spamem. Vint Cerf, starší viceprezident společnosti MCI, který je považovaný za jednoho z otců internetu, definuje spamming takto: "Spamming je zneužitím elektronické pošty a síťových news na internetu. Může vážným způsobem narušit provoz veřejných služeb, nemluvě již o efektu, jaký může spamming mít na systém elektronické pošty kteréhokoli jednotlivce.... Provozovatelé spammingu ve skutečnosti odnímají významné zdroje uživatelům a provozovatelům služeb, aniž by k tomu měli jejich souhlas, a bez jakékoli kompenzace."
Donedávna převládal v českých e-mailových schránkách spam ze světa, převážně v angličtině. Nyní se již poměrně často setkáváme se spamem v korejštině, čínštině, němčině, ruštině a hlavu zdvihají spammeři i u nás. Rozruch vyvolala aféra serveru Tvujdum.cz, ještě větší pohromou se však ukázal být mladík jménm Aleš Slabý. Jeho řáděni nezačalo spamováním, 12. června 2001 nahlásil Miloš Kotek ze společnosti MK-WEB design, že Aleš Slabý svým podvodným jednáním znehodnotil její aukci internetové domény.
Dne 27. října 2001 pak v Blesku vyšel článek, ve kterém Aleš Slabý nabádal k daňovým únikům: „Neplatí se údajně žádné daně a poplatky, protože zboží je označeno jako dárek.“ Později začal Aleš Slabý zběsile spamovat e-mailem i v diskusních fórech. Pokoušel se tak prodávat svůj program Trotlík (jeho použití nedoporučujeme, recenzi najdete zde, důvěryhodnější programy zdarma naleznete mimo jiné zde). Později své aktivity rozšířil o klonování simkaret a jako reklamní médium zvolil opět spam. Mezitím stačil spáchat plagiát webové stránky Františka Fuky. Navzdory podivným praktikám zůstává ovšem pan Slabý členem Asociace po elektronickou komerci.
Je klonován karet v pořádku?
Klonování SIM karet můžeme posuzovat v různých souvislostech. Pokud někdo vlastní historickou Oskartu se speciálním tarifem, jistě si ji rád uzamkne v trezoru a po světě bude běhat s klonem. Někteří operátoři nejsou ochotni vystavovat více simkaret k jednomu číslu. Pak může nastat problém s autotelefonem. Je možné umístit více klonů simkaret na jedinou čipovou kartu a přepínat mezi nimi v menu mobilního telefonu, což je pohodlnější a flexibilnější než adaptér. Adaptér navíc pro některé typy mobilů neexistuje vůbec.
Operátor teoreticky může očekávat vyšší obrat za hovory uskutečnitelné prostřednictvím klonu. Na druhou stranu nelze naklonovat SIM toolkit a tak na některé pokročilé funkce nebo GSM banking můžeme zapomenout. Pokud podnikatel nechá naklonovat svoji firemní kartu pro svoji manželku či milenku, dochází zřejmě k daňovým únikům. Více identických karet v síti operátora může dělat neplechu a proto se mobilní operátoři klonům brání explicitním zákazem ve smluvních podmínkách i sledováním výskytu identických karet v síti.
Jak se karty klonují?
Každá simkarta v sobě obsahuje dvě čísla, IMSI (International Mobile Subsciber Identification, Mezinárodní identifikace mobilního předplatitele) a Ki (identifikační klíč). Číslo IMSI karta na požádání sdělí telefonu, Ki zůstává tajné a nedá se ze simkarty přímo přečíst. Při přihlašování telefonu do sítě GSM síť pošle telefonu náhodné číslo. Karta je spolu s Ki zpracuje autentizačním algoritmem a vypočítaný výsledek nazvaný SRES (Signed Response, Podepsaná odpověď) mobilní telefon pošle zpět síti. Ta pak porovná, zda je shodný s výsledkem, který si pro kontrolu spočítala sama. Na základě porovnání těchto dvou výsledků je pak karta přijata nebo odmítnuta.
Pokud tedy budeme simulovat dostatečně velký pokus o přihlášení s různými čísly, která by síť odeslala kartě pro zpracování autentizačním algoritmem, můžeme Ki vypočítat. Některé simkarty ovšem omezují počet operací, které je s nimi možno provést a simkarta se tak může při pokusu o naklonování zničit. Problémem vždy zůstává důvěra mezi klonovačem a zákazníkem. Kdo zákazníkovi zaručí, že byl vytvořen pouze jediný klon?
Kontaktovali jsme Aleše Slabého. Tvrdil nám, že nyní již vlastně klonování simkaret nenabízí a snaží se prodávat spíše sady, které umožňují klonování svépomocí. Není však jisté, jakou úroveň má uživatelská podpora.
Braňte se spamu
Na serveru Pooh.cz se objevila vzorová stížnost pro porušení zákona o regulaci reklamy živnostníkem Alešem Slabým pro příslušné úřady. Server Pooh.cz nabádá i k přímému telefonickému kontaktu se spammerem. Číslo v článku však neplatí, správná jsou čísla 604 604 339 (mobil) a 566 543 818 (pevná linka). Ke kontaktu je tedy možno využít i SMS zvláště poté, co brána SMSoperator.cz umí odesílat i delší zprávy.