Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když telefony zabíjejí: neštěstí, na kterých se podílely mobily

aktualizováno 
Jedenáctého března roku 2004 se v Madridu odehrála série teroristických útoků na vlaky a nádraží. K odpálení posloužil mobilní telefon. Psaní SMS stojí i za vlakovým neštěstím v Kalifornii. A v letadlech je pro jistotu používání mobilních telefonů zakázáno.

Teroristické útoky na vlaky v Madridu v roce 2004 | foto: Profimedia.cz

Teroristické útoky ve španělském Madridu v roce 2004 znamenaly 191 mrtvých a 2 050 zraněných a hýbaly celosvětovou politikou. Mimo jiné byly následně staženy španělské jednotky z Iráku. Za celou touto zkázou stál velice jednoduchý nástroj. Nálože s dynamitem byly odpáleny pomocí mobilních telefonů.

Mobil, ze kterého byl výbuch bomby řízen, si kdosi koupil v nezveřejněném obchodě spolu s dalšími asi 20 telefony. Teroristé některé z nich použili k běžnému telefonování a na základě jejich lokalizace bylo nakonec několik lidí zatčeno. Nebýt ale této neopatrnosti, slouží mobil s předplacenou, neregistrovanou SIM kartou jako výkonný a špatně odhalitelný aktivátor bomby. Pomocí mobilů se také teroristické sítě domlouvají. Například při útocích v Bombaji v roce 2008 se podařilo tajným službám tyto hovory odposlouchávat.

Kupuješ předplacenku? Ukaž občanku

Některé země už proto zavádějí povinné registrace SIM karet. V Singapuru bylo toto opatření například zavedeno v roce 2005 jako reakce na takto provedený teroristický útok. Zájemci o předplacené karty se musí registrovat rovněž ve Velké Británii a Německu. V Malajsii byla povinná registrace předplacenek zavedena poté, co anonymní textová zpráva informovala média o úmrtí manželky premiéra. Nic takového nebyla pravda. Diskuse o povinné registraci předplacených karet se již několikrát rozvířila v České republice, naposledy letos v březnu. Policie se tehdy nechala slyšet, že se tak anonymně domlouvá přes 70 procent zločinců. Přesto však povinná registrace není zřejmě v Česku na pořadu dne.

Krajní obranou proti aktuální hrozbě teroristického útoku může být i úplné vypnutí mobilních sítí. Po teroristických útocích v Londýně síť nějakou dobu nefungovala. Vláda ovšem popřela, že by k tomu dala popud. Podle některých zpráv vypadly mobilní sítě i po útocích v Moskvě, vláda se údajně bála odpálení dalších bomb. Až když přišly zprávy, že se pravděpodobně nejednalo o bomby aktivované mobilem, ale útok sebevražedných atentátnic, bylo možné se opět dovolat. I tyto zprávy později mobilní operátoři popřeli.

Zrádná SMS zabila 25 lidí

V pátek 13. září 2008 se srazil u Los Angeles příměstský vlak s nákladním. Zahynulo 25 lidí a 130 bylo zraněno. Za nehodu nemohlo nešťastné datum, ale neukázněnost řidiče, který ještě 22 sekund před srážkou odesílal textovou zprávu. Přehlédl červenou, stále díval do displeje, takže nezačal ani brzdit.

Nehoda osobního a nákladního vlaku u Los Angeles

Za srážkou osobního a nákladního vlaku u Los Angeles stála SMS

Pracovní předpisy přísně zakazují strojvedoucím posílat SMS během jízdy. Řidič přesto, jak potvrdil Národní úřad pro bezpečnost dopravy NTSB, poslal textovku v 16:22:01. V 16:22:23 se vlaky srazily. A to není všechno. Odpovídal zřejmě na zprávu, kterou krátce předtím dostal. Celkem za službu v osudný den dostal 21 SMS a 12 jich odeslal. Na tyto skutečnosti se přišlo kvůli tomu, že se dva dny po neštěstí ozvali adresáti těchto zpráv. Spekuluje se o tom, že i jiné dosud nevyjasněné železniční nehody mohly mít mobilního viníka.

Telefony jsou nebezpečné i za volantem osobního vozu. Podle výzkumu, o kterém jsme nedávno psali, zabily hovory nebo psaní SMS během řízení v USA mezi lety 2001 a 2007 okolo 16 000 lidí. "V roce 2008 přibližně každá šestá smrtelná nehoda byla způsobena tím, že se řidič nechal při řízení rozptýlit," říkají autoři studie. Nebezpečný může být i hovor vedený přes hands-free sadu, i ten rozptyluje a odvádí řidičovu pozornost.

Mohou telefony poslat k zemi letadlo?

Ve švýcarském Niederhasli spadlo 10. ledna 2000 krátce po startu letadlo. Zemřelo všech deset lidí na palubě. Oficiální závěr vyšetřování zněl: lidské selhání pilota. V případu je ovšem mnoho nejasností. Některé z nich napovídají, že by za neštěstím mohly stát mobilní telefony. Ať už je to tak, nebo ne, mnohé státy následně zcela zakázaly používání mobilních telefonů na palubě.

Mobilní telefon - letadlo

O tom, je-li používání telefonu na palubě bezpečné, stále nepanuje jednotný názor

Z vyšetřování vyplynulo, že autopilot, krátce po vzletu zapnutý, selhal náhle v okamžiku, kdy na to pilot nebyl připraven. Minuty a sekundy selhání přístroje, které byly později zjištěny, se přesně shodovaly s momentem, kdy jeden z cestujících dostal SMS zprávu. Jiný cestující v ten okamžik právě hovořil. Ačkoliv švýcarská vláda neuvedla mobilní telefony jako příčinu neštěstí, byla i ona jedna z těch, které zapnuté mobily na palubě ihned striktně zakázaly. Používání mobilních telefonů je nyní v letadlech zakázáno, zejména při startech a přistání. Ohledně toho, zdali mobilní telefon skutečně může ohrozit bezpečnost letu, panují ale velké pochyby, spíš se má za to, že nikoliv.

Rizika malá, ale skutečná

Jistá minimální rizika ale přeci jenom existují. Mobilní telefon, se kterým právě někdo volá, posílá SMS nebo se zkrátka jen ohlašuje síti (to vše je možné nízko nad zemí během vzletu či přistání, ve standardní letové hladině GSM telefony nefungují) utvoří v letadle nestacionární elektromagnetické pole a to může, i když velmi nepravděpodobně, způsobit poruchu palubních systému, systémů komunikace pilota se zemí a přístrojů, pokud nejsou zcela dokonale odstíněny.





Nejčtenější

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Má skvělou výbavu a podle výrobce je lepší než iPhone X

Mnichov (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Huawei v Mnichově představuje nové modely Mate 10. Trojice novinek patří ve svých segmentech na špičku. Ceny jsou překvapivě výhodné.  celý článek

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Další z rubriky

Google koupil Apple za 9 miliard dolarů?
Svět se nestačil divit. Google koupil Apple, psaly burzovní zprávy

O menší šok na burze se postaral známý akciový index světa, Dow Jones. Omylem totiž vydal falešnou zprávu, že firma Google koupila za směšných 9 miliard dolarů...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Scotty Allen s iPhonem 7, do kterého přidal sluchátkový port
Nadšenec se podomácku zbavil největší chyby nových iPhonů

Internetový kutil Scotty Allen se skutečně nezastaví před žádným obtížným úkolem. Poté, co si letos v dubnu podomácku sestavil z náhradních dílů funkční iPhone...  celý článek

Jobs Contact
Databázový administrátor/specialista (45.000 - 65.000 Kč)

Jobs Contact
Moravskoslezský kraj, Středočeský kraj, Zlínský kraj, Praha, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 45 000 - 65 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.