Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Když operátor zruší tarif, sami si vyberte řešení. Můžete i odejít jinam

aktualizováno 
Změny tarifů jsou u českých operátorů na denním pořádku. Nové ceny jsou oficiálně výhodnější, ale řada uživatelů má jiný názor a raději zůstává u starších tarifů. Jestliže operátor tarif zruší, měl by si klient sám vybrat co dál, a nenechat si nic nadiktovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Operátor většinou s oznámením nových tarifů přestane ty původní nabízet. Zákazníci si je nemohou nově aktivovat, ale stávajícím majitelům je obvykle ponechává.

Procento zákazníků používajících starší typy tarifů není v Česku úplně zanedbatelné, a tak operátoři čas od času sáhnou k radikálnějšímu řešení a staré tarify zruší. T-Mobile například nedávno zrušil starší tarify pro předplacené karty Twist (více zde), Telefónica O2 zase tarify Víkend a Volno pro pevnou linku.

Když nesouhlasíte, můžete odejít

Zákazníkům se podobný postup nelíbí, ale operátor na něj má právo. Obecnou zásadou obchodního práva je, že nikdo nesmí být nucen poskytovat službu, kterou poskytovat nechce. Operátoři jsou soukromé společnosti a jejich hlavním cílem je tvorba zisku. Pokud tedy usoudí, že se mu poskytování toho kterého tarifu nevyplatí, může ho přestat poskytovat.

Oporu k tomu má nejen v obecných právních zvyklostech. Všichni čeští operátoři si podobný postup vyhrazují i ve Všeobecných obchodních podmínkách, které jsou součástí smlouvy a s nimiž musí zákazník písemně souhlasit. Například u T-Mobile jde o článek 17.3, v němž se uvádí: "T-Mobile je oprávněn měnit rozsah, podmínky, kvalitu a ceny Nabízených služeb, případně ukončit poskytování stávajících Nabízených služeb z důvodu inflace, zavedení nových služeb, změny podmínek na trhu elektronických komunikací, zkvalitnění sítě, vývoje nových technologií apod."

Univerzal

Zákazník má vždy právo volby, takže stejně jako operátor může tarif zrušit, zákazník má právo smlouvu vypovědět. O možnostech vypovědět smlouvu si přečtete zde. I to vyplývá z obecných právních zvyklostí. Určitým problémem by mohlo být, kdyby se operátor rozhodl zrušit smlouvu na dobu určitou. Tato situace je ale poměrně nepravděpodobná, operátoři totiž ruší starší tarify.

"V případě rušení tarifů starších generací postupujeme v souladu s VSOP. Zákazníka minimálně 30 dní před zrušením jeho současného tarifu informujeme o připravované změně tarifu, a ještě jednou ho informujeme po uskutečnění změny," vysvětluje mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Stejně postupuje i Vodafone, u něj je ale podle vyjádření Alžběty Weinfurtové z tiskového oddělení Ceník součástí Všeobecných obchodních podmínek. "Pokud bychom se rozhodli některý z tarifů zrušit, zavazujeme se ve Všeobecných podmínkách oznámit tuto skutečnost zákazníkům nejméně jeden měsíc předem," odpověděla Weinfurtová na dotaz redakce Mobil.cz.

Pokud operátor splní povinnost a oznámí změnu minimálně 30 dní předem, má zákazník v podstatě dvě možnosti. Buď vypoví smlouvu a přejde ke konkurenci, nebo si vybere některý z aktuálně nabízených tarifů. "Pokud rušíme starý tarif, snažíme se pro zákazníky vybrat tarif ze současné nabídky, který svými podmínkami nejvíc odpovídá tarifu rušenému. Zároveň dáváme zákazníkům možnost, že si mohou svůj tarif sami změnit na tarif dle vlastního výběru," objasňuje situaci tiskový mluvčí O2 Martin Žabka.

Rušení není časté

Pro žádného operátora není naštvaný zákazník dobrou reklamou a může se stát, že když operátorovi pohrozíte odchodem, ozve se vám s nějakou výhodnější nabídkou, abyste zůstali. Podobný postup zafunguje jen u zákazníků, o které má operátor skutečně zájem. Tedy takových, kteří utrácejí pravidelně vyšší částky a mají dlouhou a bezproblémovou historii. Majitelé předplacených karet či nejnižších tarifů s podobnými hrozbami asi neuspějí.

Žabka k tomu uvádí: "Služby rušíme velmi zřídka a vždy s ohledem na to, aby se případná změna dotkla co nejméně zákazníků." Přitom právě Telefónica O2 sahá k rušení zřejmě nejčastěji. "Naše historie je dlouhá. Jedná se o přirozený vývoj, starší produkty nahrazují nové, více odpovídající současným požadavkům zákazníků," vysvětluje Žabka.

Úplně opačně je to u Vodafone. "Dosud jsme k rušení hlasových tarifů stávajícím uživatelům nepřistoupili. Pokud došlo ke změnám, tak především v souvislosti s cenami volání nebo SMS do konkurenčních sítí, kde jsme museli reagovat na cenu propojovacích poplatků," uvádí Weinfurtová.

Zákazníkům se v každém případě nevyplatí laxnost. Pokud vám operátor své rozhodnutí oznámí, je rozumnější na něj reagovat. Všichni operátoři se shodli na tom, že pokud zákazník neprojeví aktivně svou vůli, převedou ho automaticky na tarif, který je podle jejich názoru nejbližší původnímu.

To se nemusí vždycky vyplatit. Mnohem rozumnější je využít čas zbývající do ukončení tarifu k tomu, abyste si porovnali nabídku vašeho operátora i konkurenci s tím, jaké služby skutečně používáte a na základě toho si zvolili jiný tarif. Vždycky máte na výběr.

Autor:




Nejčtenější

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Další z rubriky

Vodafone nové logo
Vodafone spouští neomezené balíčky dat. Má k tomu nové logo

Mobilní operátor Vodafone mění na celoevropské úrovni svou tvář, má nové logo i slogan. Aby to česká pobočka řádně oslavila, připravila pro zákazníky i novou...  celý článek

Ilustrační fotografie
T-Mobile měl výpadek mobilního internetu

Mobilní internet v sítí T-Mobile v neděli večer nefungoval. Operátor o výpadku sám informoval zákazníky na sociálních sítích.   celý článek

T-Mobile Streamon služba
Náhoda, nebo záměr? T-Mobile bleskově reaguje na neomezená data Vodafonu

T-Mobile bleskově zareagoval na novou nabídku datových neomezených balíčků Vodafonu. Službu Streamon představí ve stejný den, na kdy to naplánoval Vodafone.  celý článek

Grafton Recruitment Praha
PRACOVNÍK ZÁKAZNICKÉHO SERVISU

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 28 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.