Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když marketing zavelí: šest nesmyslů, na které lákají výrobci mobilů

aktualizováno 
Výrobci a prodejci mobilních telefonů hlasitě lákají uživatele na funkce, které ne vždy jsou úchvatné a užitečné, jak o nich tvrdí. Přinášíme přehled několika takových případů.

Výrobci mobilů nás lákají na všelijaké značky a zkratky. Jsou k něčemu? | foto: koláž Mobil iDNES.cz

Near HD aneb "skoro vysoké rozlišení"

Jedničkou v hitparádě marketingových nesmyslů se stalo označení Nokie při uvádění modelu 5800 XpressMusic. Ta se chlubí tím, že videonahrávky si můžete patřičně užít díky displeji, který nabídne near HD (High Definition = vysoké rozlišení) kvalitu zobrazení.

Jenže toto označení je dosti kontroverzní; nikde není zakotveno, co to near HD vůbec znamená. Nejde o žádnou oficiální specifikaci. Výrobce se tím tak snaží pouze naznačit, že displej nabízí rozlišení blízké high definition. Ale jak moc blízké, samozřejmě tak nahlas nekřičí.

Úhlopříčka 3,2 palce a rozlišení 640 × 360 bodů jsou sice na mobilní telefon více než dostatečné hodnoty, které na příjemný zážitek ze sledování videa budou stačit. A dle specifikací standardů televizních rozlišení Nokia nedosahuje ani DVD kvality (720 × 576 bodů). HD rozlišení je pak minimálně 1280 × 720 pixelů, což znamená, že displej 5800 XpressMusic nabízí přesně čtvrtinu obrazových bodů! A to nám jako příliš blízko nepřijde...

Existují navíc mobily s vyšším rozlišením a jejich výrobci o příbuznosti s High Definiton nemluví. Mnohé Windows Mobile komunikátory například disponují rozlišením 640 × 480 bodů a v poslední době se objevují přístroje s širokoúhlým displejem, chlubící se rozlišením 800 × 480 bodů. Až tady se společnost HTC snaží o podobné přirovnání se svým modelem Touch HD. Ani jeho displej však HD formátu zdaleka nedosahuje.

Stereo reproduktory - hi-fi ve vaší kapse?

Především mladé uživatele lákají výrobci na stereo reproduktory. Když pomineme smysl něčeho takového v mobilu, podívejme se na celou záležitost prakticky. Jistě, pokud má telefon dva reproduktory s patřičně nastaveným směrem vyzařování, pak bude zvuk z něj vycházející znít rozhodně lépe, než když bude reproduktor jeden. A možná si užijete i nějaké ty stereo efekty. Jenže výrobci se snaží tvářit, jako by jejich telefony snad byly tak dobré jako vaše domácí hi-fi sestava.

Kdo to s poslechem hudby myslí trochu vážně, nemůže ji nikdy chtít poslouchat přímo z reproduktorů v mobilu. Přitom stačí tak málo a opravdu si hudbu může užít v docela slušné kvalitě - většina mobilů umožňuje připojit sluchátka. Nicméně se stále najdou jedinci, kteří na stereo (pravda, mnohdy i mono) reproduktory ve svém mobilu nedají dopustit a jejich kvalitním zvukem „oblažují“ své okolí na ulici, v restauraci či v dopravních prostředcích.

DVD kvalita videa aneb zahoďte videokameru

Mnozí výrobci se také chlubí tím, že fotoaparáty v mobilech dovedou nahrávat video v DVD kvalitě. Ti slušnější pak tvrdí, že se kvalita videa z fotoaparátu té DVD blíží. Jenže většina telefonů, která se tímto označením chlubí, natáčí video v rozlišení 640 × 480 bodů. LG momentálně přichází s modely, které dokonce umí 720 × 480 bodů. To se již opravdu blíží rozlišení, jaké je standardem DVD kvality.

Druhou otázkou je, s jakou kompresí vůbec mobilní telefon video ukládá. DVD kvalita předpokládá kompresi MPEG2, což opět mnohé mobily nesplňují. A i kdyby splňovaly, samozřejmě nebude obrazová kvalita videa ani zdaleka dosahovat té z DVD.

Komprese totiž bude třeba příliš výrazná, video se občas zadrhne, protože telefon nezvládne místy nával dat zpracovávat, a samozřejmě kvalita videokamery v mobilním telefonu nebude zdaleka taková, aby nás oslnila podobně skvělými nahrávkami jako nejlevnější domácí kamery. Samozřejmě i dané rozlišení videa v mobilu je asi dostačující na to, aby telefon posloužil jako pohotový obrazový zápisník.

Blesky u fotoaparátů - dioda vás neoslní

Již samotné fotoaparáty v mobilech by mohly být také na seznamu našich lákadel, nicméně u nich většinou kupující s nižší obrazovou kvalitou počítá. A opět platí, že mobil může velmi dobře sloužit jako pohotový obrazový zápisník. Co si však při koupi fotomobilu mnoho uživatelů neuvědomuje, je skutečnost, že v mnoha situacích jim takový fotomobil bude na nic. A to i přesto, že se výrobce snaží tvrdit opak.

Třeba za zhoršených světelných podmínek vykouzlíte rozumnou fotografii z málokterého mobilu. A tak výrobci přišli s vestavěnými blesky. Jenže jen málo modelů disponuje opravdovým xenonovým bleskem, který najdeme i v běžných kompaktních fotoaparátech. Mnoho výrobců vydává za blesk pouhou přisvětlovací diodu a uživatel může mít pocit, že s ní ve tmě něco vyfotí. Opak je ale pravdou a přisvětlovací dioda vám pomůže maximálně při focení velmi blízkého předmětu.

Značkové optiky - nálepka prestiže, nikoli kvality

Dalším trikem, jak nalákat zákazníky na své vestavěné fotoaparáty v mobilech, jsou značkové optiky. Nokia používá na svých špičkových fotomobilech označení Carl Zeiss, LG zase Schneider-Kreuznach a třeba Emgeton si pro své fotomobily nedávno zajistil značku Flexaret. Tu si možná mnozí z vás pamatují z dávných dob, kdy pod touto značkou vyráběla fotoaparáty přerovská Meopta.

Právě Emgeton (respektive firma Bell Technology, která jej vlastní) značku Flexaret před nedávnem zakoupil a hodlá pomocí mobilních telefonů oživit její zašlou slávu. Jenže o kvalitě samotného fotoaparátu nebo jeho optiky nám taková značka řekne opravdu pramálo.

Pravda, v případě Nokií s optikou Carl Zeiss nebo LG a Schneider-Kreuznach si můžeme být jisti, že se nám výrobce vždy snaží naservírovat to nejlepší ze své stáje. Ale v obou těchto případech mají firmy Carl Zeiss nebo Schneider-Kreuznach na kvalitu optiky v daném mobilu mizivý vliv; čočky pro fotoaparáty v mobilech totiž ani jedna z nich nevyrábí. A o kvalitě v porovnání s konkurencí už značka nehovoří vůbec.

Výrobci mají zakoupeno právo značku používat a její použití musí firmy schválit. Zjednodušeně řečeno: když se někomu u Carla Zeisse nebo Schneider-Kreuznachu zdá fotografie z mobilu slušná, dovolí výrobci na telefon dát nálepku s danou značkou. A že značka optiky opravdu o ničem nerozhoduje, dokazují třeba telefony Sony Ericsson, jejichž optika žádnou slavnou značku nenese a přitom se mohou kvalitou fotografií rovnat svým "značkovým" soupeřům.

Pro hudbu jedině Walkman

Místo v našem přehledu si nakonec Sony Ericsson přece jen zasloužil. A není to zásluhou mobilních telefonů označovaných Cyber-Shot. U nich si můžeme být jisti, že výrobce je optimalizoval pro fotografování a snaží se nabídnout nejlepší kvalitu fotek. Trnem v oku je nám samotná značka Walkman.

Tyto hudební telefony na rozdíl od Cyber-Shotů často nijak výrazně upravené pro hudbu nejsou. Mnohé Walkmany představují pouze jakýsi klon běžného modelu Sony Ericssonu a rozdíl je pouze v tom, že nesou logo Walkman, mají na oranžovo přebarvený hudební přehrávač (který, pravda, někdy nabídne asi dvě funkce navíc oproti normálnímu telefonu), v balení s telefonem dostanete větší paměťovou kartu a také kvalitnější sluchátka. Jenže daný model Walkman často stojí podstatně více než jeho předobraz bez "w" v označení. A za tento rozdíl byste si sluchátka i kartu mohli bez problémů dokoupit.

Pravda, není tomu tak vždy a i řada Walkman nabídne speciální modely s unikátní sadou funkcí a ovládáním přizpůsobeným pro přehrávání hudby. Často je však toto označení používáno k záměrnému nalákání spotřebitelů, kteří za minimálně odlišný model vydají ze své kapsy více, než by ve skutečnosti museli. V jiných případech jsou vlastně Walkman modely jen jakýmsi zvýhodněným balíčkem oproti původnímu modelu. Je třeba si na to dávat pozor.

Podělte se s ostatními

Náš přehled pro zákazníky matoucích označení je tímto u konce. Jistě ale sami přijdete i na další podobné případy. Pokud máte něco na jazyku, nenechte si to pro sebe. V našem diskusním fóru jsme pro vás vytvořili speciální vlákno, kde můžete vyjádřit svůj názor!




Nejčtenější

Nový „levný“ iPhone má být hit. Prodat se ho má 100 milionů

Trojice iPhonů pro rok 2018

Apple chystá na letošní rok tři nové iPhony. Jedním z nich má být levnější model, který nebude mít OLED displej. A...

Vytrolil T-Mobile, koupil doménu z reklamy a přesměroval ji na konkurenci

T-Mobile Hotel Růženka

Nová reklamní kampaň T-Mobilu se odehrává ve smyšleném horském hotelu Růženka. Ovšem když zkusíte doménu...



Nepoužívejte smartphony Huawei a ZTE, varují Američany FBI, CIA i NSA

Huawei Mate 10 Pro bude v USA k dostání u BestBuy

Huawei chtěl letos vzít útokem Spojené státy, a to s pomocí tamních klíčových operátorů. Z možné dohody však nakonec...

Teď přijde řada na naše peníze. V Číně totiž končí zlaté časy

Xiaomi Mi 6

Čínský trh s chytrými telefony je největší na světě, ale loni se podle všeho dostal do potíží. Po letech růstu přišel...

Lidé si stěžovali na špatný signál. Rušil ho těžař bitcoinů

(Ilustrační snímek)

Newyorští zákazníci amerického operátora T-Mobile si stěžovali na znatelný šum během telefonních hovorů. Ukázalo se, že...

Další z rubriky

Recenze: Honor 7X se tu neměl prodávat, teď je příjemným překvapením

Honor 7X

Honor 7X se podle původních plánů u nás neměl prodávat. Jenže s Honorem 9 Lite, který měl 7X zastoupit, se nakonec...

Mají největší úhlopříčku na trhu, přitom se pohodlně vejdou do kapsy

Moto Z

Ačkoliv jsou takové případy hodně ojedinělé, najdou se i smartphony, které částečně zastoupí domácí kino. Mají totiž...

To není iPhone X s Androidem, ale druhý mobil se snímačem v displeji

Doogee V bude druhý smartphone se snímačem otisků prstů integrovaným přímo v...

Jedním z poznávacích znamení iPhonu X je nepříliš vzhledné vykrojení displeje, kterým je známý i neúspěšný Essential...



Najdete na iDNES.cz