Český trh s mobily ani loni nezaznamenal zásadní změnu v pořadí. Stejně jako v roce 2000 se o medaile praly tři značky – Nokia, Siemens a Alcatel. Nejsou však na trhu samy a tak i příští rok můžeme očekávat zajímavé ceny, zajímavé reklamy a zajímavé funkce aparátů. Pouze dvě společnosti oznámily oficiálně své prodejní výsledky a tak víme, že Alcatel v uplynulém roce prodal 500 tisíc svých přístrojů (největší podíl na dosaženém čísle měly modely 301; 302; 303) a Philips expedoval ze svých skladů 130 tisíc mobilních telefonů.
Údaje o prodeji mobilů ostatních značek jsme získali z dobře informovaných zdrojů a jejich případné odchylky od skutečného množství telefonů mezi uživateli mohou ovlivňovat případné skladové zásoby operátorů a jednotlivých distributorů.
Podle našich informací tedy prodej jednotlivých značek v loňském roce vypadal takto:
- Nokia, cca 850 tisíc telefonů
- Siemens, cca 730 tisíc
- Alcatel, 500 tisíc
- Motorola, cca 270 tisíc
- Sony, cca 150 tisíc,
- Philips, 130 tisíc
- Panasonic, cca 90 tisíc
- Ericsson, cca 60 tisíc
Výsledky ostatních výrobců, např. Samsug, Sagem, Trium (Mitsubishi) významněji neovlivňují aktuální rozdělení trhu.
Co ovlivnilo výsledky
Nokia: Její podíl odpovídá současné situaci na trhu a cenám telefonů této značky. Loňské portfolio Nokie poznamenala skutečnost, že žádná z jejích opravdových novinek nebyla na trhu k dispozici déle než pár týdnů před koncem roku. Nezanedbatelnou roli hraje i cena přístrojů, částečně vyvažovaná image značky. V posledním čtvrtletí roku prodala více než 400 tisíc mobilů.
Siemens: Firmě se daří držet solidní tempo v uvádění nových telefonů a má poměrně slušné zastoupení i v kategorii low-end. V kategorii hi-tech se začal včas prosazovat s novou řadou přístrojů. Jeho odbyt významně podporují dlouhodobé vztahy s RadioMobilem (vlastník Deutsche Telecom). Snaží se udržet přijatelné cenové podmínky a daří se mu plynule dodávat operátorům. Za poslední čtvrtletí prodal 400 tisíc přístrojů.
Alcatel: Dlouhodobě se mu daří držet nízké ceny většiny modelů a z jeho zařazování do supervýhodné vánoční nabídky operátorů se již stává tradice. Zájem o Alcatel je zatím hodně svázán právě s koncem roku – letos realizoval v tomto období téměř polovinu celoročního prodeje.
Motorola: Výsledky této společnosti jsou jednoznačně překvapením. Přestože se potýká s dlouhodobějším odlivem zájmu uživatelů a v její nabídce se loni neobjevila žádná zásadní novinka, dostala se značka na čtvrté místo v ČR. Pravděpodobně jde o dobrou manažerskou lekci jak z minima (levných předplacených sad) vytěžit maximum.
Sony: Přestože se jedná o přibližný počet prodaných kusů, jde jednoznačně o úspěch. Zastoupení a podpora značky byla ze strany firmy dlouhodobě podceněna, je otázkou, jak by si v podobné situaci vedly jiné telefony.
Philips: Tyto telefony se dlouhodobě nepodbízejí cenou a jejich loňský výsledek odpovídá standardu značky v našich zemích. Bez předplacených sad by samozřejmě (stejně jako u ostatních případů) prodej byl slabší.
Panasonic: Přestože přístroje této značky nepatří mezi nepovedené, firma je nedokáže prodat. Značka nenašla svou cílovou skupinu, také kvůli cenám. Předpoklady pro slušné umístění na trhu přitom Panasonic má.
Ericsson: „Jednou jsi nahoře, jednou jsi dole“, by si mohli zpívat ti, kteří nabízejí Ericsson v ČR. Před pár lety jeden z lídrů trhu, dnes popelka. Chybí low-endové telefony, přístroje typu T65 setrvalý pokles prodeje přes své nesporné kvality nemohou zvrátit.
Počty telefonů, uvedené v tomto článku vypovídají pouze o tom, kolik přístrojů odešlo ze skladů oficiálních zastoupení v průběhu minulého roku. Jak jsme již upozorňovali, skutečné množství nových telefonů mezi lidmi mohou ovlivňovat skladové zásoby jednotlivých operátorů a prodejců.
Naše čísla nevypovídají také o tom, jaký je skutečný tržní podíl jednotlivých značek v České republice.