Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každý sedmý mobil se do roka rozbije

aktualizováno 
Nedávný průzkum časopisu Which? vrhl stín na kvalitu dnes vyráběných mobilů. U každého sedmého přístroje se v průběhu prvního roku projeví alespoň jedna závada. Mezi nejčastější chyby patří samovolné vypínání a restarty. Na vině bývá hlavně software.

Mobilní telefony dnes hrají mezi spotřebním zboží jednoznačně prim a patří mezi nejvíce obměňované elektronické přístroje vůbec. Průzkumy udávají, že nadpoloviční většina uživatelů mění svůj mobil po jednom až dvou letech.

Přesycené trhy tlačí prodejní ceny neustále dolů a nároky na prodávané přístroje přitom stoupají. Výrobci musí někde šetřit a při vývoji telefonů se tak počítá se stále kratší životností.

Profil závad se mění

"Poruchovost telefonů je stále stejná, jen se výrazně mění profil závad," soudí Vít Kosina ze společnosti GSMobile, jedné z největších dealerských a servisních firem zastupující u nás čtyři největší mobilní producenty.

Ze strany zákazníka pravděpodobnost poruchy zůstává přibližně stejná, práce servisních techniků se ale proměňuje. S postupujícím vývojem "vnitřností" se méně provádí opravy mechanické. Výjimkou jsou jen postupně se zvětšující displeje. Co je větší, to je i křehčí, a tak s rostoucími rozměry stoupá i počet promáčknutých, rozsednutých či jinak zdeformovaných displejů.

Nejčastější příčina nefunkčnosti bývá zapříčiněna chybou v softwaru. Tato diagnóza podle odhadů vyvstane u přibližně poloviny oprav. Její konkrétní projevy však mohou být různé. Někdy telefon provádí chybně jen některé úkony, jindy se zasekává a nebo je mrtvý úplně.

Závady mají pět stupňů

Servisní praxe časem vytvořila celkem pět stupňů - levelů závad. Mezi nejjednodušší úkony se řadí základní mechanické opravy, jako je výměna antén, flipů, šroubů apod. O stupínek složitější jsou neletované opravy. Sem spadá výměna sluchátek, mikrofonů, displejů či krytů.

Střední obtížnost představují jednodušší letované opravy, např. výměna elektronických součástek (rezistory, kondenzátory). Předposledním stupněm je výměna procesoru. Jen mistři svého oboru se pouští do nejsložitějších letovaných oprav, jako je výměna koncového výkonného zesilovače.

Drahé přístroje nejsou kvalitnější

Zajímavé je i to, že procento vadných přístrojů mezi nejlevnějšími a nejdražšími modely se v zásadě neliší. Jediný rozdíl je v chápání vad. U přístroje za tři tisíce se vada dá předpokládat, u desetitisícových modelů už zákazník vždy pochopení nemá.

Překvapivé jsou i informace o době, ve které se u přístrojů závady projevují. Ze zkušeností servisního centra GSMobile vyplývá, že poruchovost telefonů je největší cca jeden měsíc po prodeji.

Důchod přichází po čtrnácti měsících

Po této době klesá na minimální úroveň, která je víceméně stejná až do stáří cca. 14 měsíců. Pak začíná poruchovost přístrojů zdánlivě stoupat. Ve velké míře jde ale více než o závadu o běžné opotřebení - ať už mechanické (např. na klávesnici), či technologické (snížení kapacity baterie).

Snížená výdrž baterie přivádí majitele mobilů do servisů často. Ne každý je totiž obeznámen s tím, že záruční doba na akumulátor je na rozdíl od přístroje pouze šestiměsíční. Další častou poruchou, kterou servis nemůže uznat jako záruční, jsou již jednou zmíněné rozbité displeje. Žádná mechanická poškození ani korozi na desce telefonu totiž záruka jednoduše neuznává.

Jaké jsou vaše zkušenosti s reklamacemi telefonů?

 

Autor:




Nejčtenější

Portfolio smartphonů Samsung
Devět letošních Samsungů, který je nejzajímavější?

Samsung letos na našem trhu uvedl celkem 9 různých modelů napříč řadami J, A, S a Xcover. Měli jsme v redakci unikátní příležitost nafotit je všechny pohromadě...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Další z rubriky

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Americký ministr vnitřní bezpečnosti John Kelly s prezidentem Donaldem Trumpem...
Hackeři mohli odposlouchávat iPhone amerického ministra vnitra

Současný vedoucí prezidentské kanceláře John Kelly má na svědomí poměrně hrubý bezpečnostní přešlap. Jeho iPhone v době, kdy sloužil jako ministr vnitra USA,...  celý článek

Nahradí otisky prstů skener obličeje?
Měla to být největší inovace roku, ale nezvládl ji ani Apple

Dlouhé měsíce se o ní mluvilo, měl ji mít Samsung S8, pak to měla být klíčová vlastnost nového iPhonu. Jestliže výrobci už umí displeje zahnout a roztáhnout...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.