Také k nové, již finální velkoobchodní nabídce služeb ADSL, kterou zveřejnil Český Telecom, mají jeho konkurenti výhrady. Vyplývá to z ankety ČIA mezi nejvýznamnějšími alternativními operátory. "Po obdržení nabídky jsme vyzvali Český telekomunikační úřad k cenové regulaci služby," sdělil dnes na dotaz ČIA ředitel komerční divize společnosti GTS David Duroň. Regulátor by měl zabránit možnému narušení rovných tržních podmínek.
"Pokud bude tato podmínka ze strany regulátora řešena, může být dvoustranné jednání obou operátorů po vyjasnění několika dalších připomínek uzavřeno. Služba ADSL pak může být do několika týdnů spuštěna i komerčně," dodal Duroň. O novém návrhu Českého Telecomu však podle něj již lze vážně jednat, protože na rozdíl od předešlých návrhů se jedná o standardní velkoobchodní nabídku.
Podle Duroně je cenová regulace, aby zamezila znevýhodnění konkurence Českého Telecomu na maloobchodním trhu. "Dominantní operátor má totiž ve své velkoobchodní nabídce již pro sebe započítanou marži. Získává tím neoprávněnou konkurenční výhodu, neboť pro jiného operátora znamená velkoobchodní cena Telecomu čistý náklad," vysvětlil Duroň.
Společnost Aliatel i po obdržení nové nabídky od Českého Telecomu stále zastává názor, že nebyly splněny původní požadavky, které chtěl Aliatel do nabídky zapracovat. "Jedná se především o možnost propojení na ATM," uvedla tisková mluvčí společnosti Petra Kopecká.
Také zástupci společnosti Contactel se domnívají, že v nové nabídce provedl Český Telecom pouze kosmetické úpravy. "Nabídku v žádném případě nepovažujeme za definitivní. Nadále jednáme o vyřešení několika zásadních problémů," sdělila tisková mluvčí Contactelu Romana Tomasová. Firmě se nelíbí zejména nepřijatelně vysoká míra agregace, kdy až 50 zákazníků má společně sdílet jediný kanál. "Obáváme se, že v tomto případě je poměr mezi cenou a výkonem pro trh nepřijatelný," vysvětlila mluvčí.
Contactel chce zároveň vyjasnit vztah ke koncovým zákazníkům tak, aby nebyl komplikovaný. Veškerou péči o zákazníka by zajišťoval alternativní operátor, nikoliv konkurenční Český Telecom. Dalším problémem je podle Tomasové také skutečnost, že současná nabídka velmi podstatně omezuje zákazníka a diktuje mu, jaké koncové zařízení má používat. "Nevyjasněna je rovněž pozice providera IOL jako obchodní jednotky Českého Telecomu. Zatím jsme nedostali žádné záruky, že soutěž mezi námi a IOL bude probíhat korektně a v mezích spravedlivé soutěže," dodala mluvčí.