Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeden, dva, Nokia - každý třetí koupil Nokii

aktualizováno 
Velká pětka největších světových výrobců mobilů zveřejnila své finanční výsledky. A potvrdili se původní předpoklady – Vánoční prodeje zlomily všechny rekordy! Světu mobilů vládne nadále Nokia.
Rok 2006 - prodalo se přes miliardu mobilů

Rok 2006 - prodalo se přes miliardu mobilů | foto: Mobil

A je to tady. Máme za sebou rekordní čtvrtletí i rekordní rok, alespoň se co se prodeje mobilů týče. A příští rok to má být ještě lepší. Kam se všechny ty mobily podějí?

Prodeje mobilů za rok 2006 - článek

Z rozporcovaného koláče je jasné, že každý třetí mobil nesl logo Nokia a zhruba každý pátý logo Motoroly. Stále se snižuje podíl menších výrobců, otázkou ale je, jestli statistiky dokonale podchycují všechny menší čínské a jihokorejské značky. Podstatné polepšení těch (nej)menších vzadu přesto nemůžeme očekávat. 

Jak je to celkem?

Podle odhadů Strategy Analytics překročily celkové prodeje mobilů v roce 2006 miliardu kusů, což je historický rekord. Stejně rekordní je 300 milionů prodaných kusů jen za čtvrté čtvrtletí – to znamená nárůst o 22 % ve srovnání se stejným obdobím loni. Výhled na letošní rok pak mluví o prodeji 1,1 miliardy mobilů.

Z tohoto množství prodala přes 100 milionů kusů Nokia, zvýšila tak svůj tržní podíl na 35 %, což je nejlepší výsledek od roku 2003. Operativní zisk se ale zvýšil jen o 15 %, což je způsobeno vyšším podílem low-endových modelů v portfoliu.

Motorola zvýšila svůj tržní podíl o 3,5 % a udržela druhé místo, zaznamenala ovšem propad zisku. Samsung drží třetí příčku, mírně si polepšil, ale čtvrtý Sony Ericsson stoupá vzhůru razantněji. Ještě na konci roku 2005 probíhal cílovou páskou tělo na tělo s LG, ale loni se mu podařilo jihokorejskému soupeři zmizet za zatáčkou.

LG zvýšil prodeje jen o 5  %, což je nejhorší výsledek za poslední roky. Povzbudivé je zvýšení prodejů v segmentu 3G telefonů, naopak propad nastal v segmentu CDMA telefonů, hlavně kvůli nižším prodejům v Indii.

Největší oslavy tak může chystat Sony Ericsson, který zaznamenal největší nárůst ve všech důležitých parametrech – prodej přes 26 milionů kusů a zisk přes 700 milionů dolarů. Tedy absolutně nejlepší výsledek v historii.

Kolik kdo prodal:

 Prodeje
(v mil.)
Q4 2005  2005   Q1 2006 Q2 2006 Q3 2006 Q4 2006  2006
Nokia 83,7 264,9 75,1 78,4 88,5 105,5 347,5
Motorola 44,7 146,0 46,1 51,9 53,7 65,7 217,4
Samsung 27,2 102,9 29,0 26,3 30,7 32,0 118,0
Sony Ericsson 16,1 51,1 13,3 15,7 19,8 26,0 74,8
LG 16,2 54,9 15,6 15,3 16,5 17,0 64,4
Ostatní 57,6 197,4 46,9 47,4 49 53,4 196,7
Celkem 254,5 817,2 226,0 235,0 258,2 299,6 1018,8


Tržní podíl jednotlivých výrobců:

 Tržní podíl
(v procentech)

Q4 2005 2005 Q1 2006 Q2 2006 Q3 2006 Q4 2006 2006
Nokia 34,1 32,4 33,2 33,4 34,3 35,2 34,1
Motorola 18,2 17,9 20,4 22,1 20,8 21,9 21,3
Samsung 11,1 12,6 12,8 11,2 11,9 10,7 11,6
Sony Ericsson 6,6 6,3 5,9 6,7 7,7 8,7 7,3
LG 6,6 6,7 6,9 6,5 6,4 5,7 6,3
Ostatní 23,5 24,2 20,7 20,2 19,0 17,8 19,3
Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0


Nokia je jednička, ale musí se mít na pozoru

Výsledky Nokie jsou možná mírně optimističtější než se čekalo, ovšem takové oslavy jako u Sony Ericssonu se u Nokie asi konat nebudou. Pravdou ale je, že Nokia zaznamenala růst všech důležitých parametrech.

Celkové prodeje se čtvrtletně zvýšily o 16 %, meziročně pak o 13 %, což zhruba odpovídá růstu celého trhu. Hrubá obchodní marže vzrostla na 32,4 % z 30,9 % ve třetím čtvrtletí – to znamená, že Nokia v posledním čtvrtletí prodávala především dražší modely.

Poměrně dobrou zprávou pak je, že provozní zisk vzrostl v 4Q o více než 1 % oproti předchozímu kvartálu a činil 13,3 %.

Operativní cash flow činilo v tomto období 1,7 miliardy EUR (necelých 48 miliard Kč), celkové cash flow je pak 41,1 miliardy EUR (1,156 bilionu Kč) a zvýšilo se o 20 %. Nokia prodala přes 106 milionů mobilů, což znamená nárůst o 19 % ve srovnání s předchozím čtvrtletím a 26 % meziročně. Díky tomu dosáhla Nokia tržního podílu přes 35 % (zvýšení o 3 %)!

Celkově prodala Nokia v roce 2006 347 milionů mobilních zařízení, přičemž se odhaduje, že celkově se prodalo 978 milionů. Pro Nokii to znamená meziroční růst o 31 %. Divize mobilních telefonů se na celkových prodejích podílí 60 % a 19 % tvoří multimédia.

Do Evropy směřovalo zhruba 38 % produkce, ovšem nejsilnějším trhem je Čína s 4,913 miliardy EUR (138,3 miliard Kč).

Zajímavé jsou i výsledky prodejů multimediálních zařízení. Nokia prodala 140 milionů telefonů s foťákem, 70 milionů hudební mobilů a 40 milionů konvergovaných zařízení, což je skoro polovina trhu.

Celkový výsledek v milionech EUR Q4/2006 Q4/2005 Změna (%) 2006 2005 Změna(%)
Tržby 11701 10333 13 41121 34191 20
Mobilní telefony 7076 6217 14 24769 20811 19
Multimedia 2136 2024 6 7877 5981 32
Provozní zisk 1519 1368 11 5488 4639 18
Mobilní telefony 1257 1060 19 4100 3598 14
Multimedia 326 310 5 1319 836 58
Čistý zisk 1273 1073 19 4306 3616 19

Motorola vydělává, ale méně

Dnes zveřejnila své ekonomické výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku také americká Motorola. I ona má řadu důvodů slavit, ale podobně jako v případě Samsungu je za oslavnými fanfárami trochu hořká příchuť. Ne všechno je totiž růžové jako RAZR.

Motorola prodala za 4Q celosvětově téměř 66 milionů telefonů – to znamená meziroční nárůst 47 % a zisk tržního podílu 23,3 %. Motorola je tak celosvětově na druhé pozici mezi výrobci mobilů a prodala zhruba tolik, co třetí a čtvrtý v pořadí dohromady. Tržby vrostly Motorole o 17 %, což je také poměrně dobrý výsledek.

Až dosud to vypadá, že oslavy Motoroly si nijak nezadají se Sony Ericssonem, jenže už prohlášení Eda Zandera, předsedy představenstva společnosti Motorola, na začátku ledna signalizovalo, že ne vše je úplně v pořádku. Akciové trh reagovaly na toto prohlášení propadem pod 20 USD za akcii. Ve čtvrtém čtvrtletí došlo totiž k poměrně razantnímu propadu hrubé marže a provozního zisku – ten propadl dokonce o téměř 50 procent, meziročně to znamená propad z 542 milionů na 428 milionů.

Co to znamená? Motorola se na vánočním trhu pustila do cenového souboje se svými konkurenty, získala tak sice větší tržní podíl, ovšem za cenu, že prodávala za nižší ceny a tedy s nižším ziskem. Přesně tenhle problém poslal svého času ke dnu německý Siemens. Na rozdíl od něj ale Motorola zůstává zisková, takže je naděje, že se nepříznivý trend podaří zvrátit.

 Celkový výsledek v milionech USD Q4 2006 Q4 2005 Rok 2006 Rok 2005
Tržby 11 792 10 039 42 879 35 262
Hrubá marže 3 069 3 173 12 727 11 429
Provozní zisk 753 1 711 4 092 4 605
Zisk ze stálé činnosti 528 1 177 3 261 4 519

Čistý zisk

624 1 202 3 661 4 578


Výsledek mobilní divize v USD Q4 2006 Q4 meziročně rok 2006 Meziročně
Tržby 7,8 mld. + 19 % 28,383 mld. + 32 %
Provozní zisk 341 mil. - 48,5 % 2,690 mld. + 23 %

Šampaňské pro Sony Ericsson

Sony Ericsson dodal ve čtvrtém čtvrtletí na trh 26 milionů přístrojů, což představuje nárůst o 61 % ve srovnání se stejným obdobím předcházejícího roku. Tržby meziročně vzrostly o 64 % a dosáhly výše 3 782 milionů EUR (přes 100 miliard Kč). Zisk před zdaněním činil 502 milionů EUR (skoro 14 miliard Kč) a v meziročním srovnání vzrostl o 144 %. Čistý zisk dosáhl výše 447 milionů EUR (12,5 miliardy Kč).

Za úspěchem stojí především velmi dobré prodeje mobilů z řad Cyber-Shot a Walkman. Díky tomu, že se prosadily především dražší modely, vrostla průměrná prodejní cena (ASP) více než se očekávalo. Mimořádně silný růst zaznamenal Sony Ericsson na rozvíjejících se trzích Latinské Ameriky a Asijsko-Pacifické oblasti.

„Společnost Sony Ericsson posledním čtvrtletím úspěšně zakončila silný rok plný rekordních objemů tržeb i čistého zisku. Důvodem je stoupající oblíbenost našich fotomobilů a hudebních telefonů. Dřívější investice do výzkumu, vývoje a marketingu nám dovolily rozšířit produktové portfolio a posílit značku jak u uživatelů, tak operátorů,“ řekl Miles Flint, prezident společnosti Sony Ericsson. „Naším cílem je stát se jedním ze tří největších hráčů na trhu a díky rekordnímu roku 2006 je tento cíl dosažitelný,“ dodává.

Sony Ericsson odhaduje celosvětový trh mobilních telefonů na 980 milionů dodaných přístrojů v roce 2006, což je více než předchozí prognóza o 950 milionech dodaných přístrojů. Sony Ericsson překonal celkový růst trhu a zvýšil svůj globální tržní podíl o 1 % na celkových přibližně devět procent za čtvrté čtvrtletí.

 Celkový výsledek v milionech ks/EUR Q4 2005

Q3 2006 

Q4 2006

Rok 2005

Rok 2006 

Počet dodaných přístrojů 

 16,1 19,8 26,0 51,2 74,8

Tržby

2310 2913 3782 7268 10959 

Zisk před zdaněním

206 433 502 512 1298

Čistý zisk

144 298 447 350 997


Samsung v mírné depresi

Korejský Samsung věnoval svojí mobilní divizi v posledních letech velkou pozornost, takže výsledky za čtvrté čtvrtletí zřejmě velké nadšení v Soulu nevzbudí. Divize Telecommunication Network Business oznámila příjmy 4,65 trilionu wonů (asi 107 milard Kč), a operační zisk 350 miliard wonů (přes 8 miliard Kč).

Přitom Samsung prodal ve čtvrtém čtvrtletí 32 milionu telefonů, což je čtvrtletní rekord. Zasloužily se o to velmi dobré prodeje řady Ultra Edition. Celkové prodeje za minulý rok činily 118 milionů kusů, což znamená překročení plánů stanovených pro mobilní divizi. Nicméně na operativním zisku se negativně podílely zejména náklady na marketingovou kampaň v závěru loňského roku.

V roce 2007 se Samsung chce zaměřit především na dobře vybavené a dražší modely a uvede na trh více než 30 nových přístrojů s podporou 3G (WCDMA) zaměřených především na hudbu, video a multimediální zprávy.

Operační zisk
(v bilionech wonů)
4Q 2005 3Q 2006 4Q 2006 Meziroční rozdíl Kvartální rozdíl
Telecommuniction Network 0,38  0,52  0,35 - 8 % - 34 %


Příjmy
(v bilionech wonů)
4Q 2005 3Q 2006 4Q 2006 Meziroční rozdíl Kvartální rozdíl
Telecommuniction Network 4,95 4,71 4,65 - 6 % - 1 %
Mobile Phone 4,65 4,45 4,31 - 7 %

- 3 %

LG má větší prodeje a přesto neslaví

Ani aktuální světová pětka – LG Electronics – nemá důvod k žádným velkým oslavám. LG Mobile Communication Company zaznamenala tržby ve výši 2,350 bilionů KRW (54,451 miliardy Kč), což je čtvrtletní nárůst o 2,3 %, ovšem zároveň to znamená pokles o 12,3 % meziročně.

Příjmy z prodeje mobilních telefonů vzrostly o 2,9 % na 2,187 bilionů KRW (50,674 miliardy Kč) z 2,126 bilionů KRW (49,2 miliardy Kč) v předchozím čtvrtletí a klesly o 10,8 % meziročně. Celkové dodávky dosáhly 17 milionů kusů (8,9 milionů v CDMA, 6,2 milionů v GSM, 1,8 milionů ve 3G), což znamená celkem 64,4 milionů kusů za rok 2006.

Dobrý výsledek zaznamenalo LG v Severní Americe díky 3G telefonům. Naopak v Evropě, Asii, a trzích Středního východu a Afriky posílilo LG svoji pozici v GSM. Podobně jako někteří ostatní výrobci, i LG zaznamenalo pokles provozního zisku o 1 % na 2,7 % z 3,7 % oproti předchozímu čtvrtletí.

Autor:




Nejčtenější

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Fotografické čipy Samsung ISOCELL
Už nebudou vykukovat. Samsung představil mobilní foťáky Isocell

Špičkové chytré telefony mnohým nahradí digitální kompakt. Z fotografických čipů pro smartphony se tak stává zajímavý segment a Samsung patří i v tomto směru...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

Další z rubriky

Americký ministr vnitřní bezpečnosti John Kelly s prezidentem Donaldem Trumpem...
Hackeři mohli odposlouchávat iPhone amerického ministra vnitra

Současný vedoucí prezidentské kanceláře John Kelly má na svědomí poměrně hrubý bezpečnostní přešlap. Jeho iPhone v době, kdy sloužil jako ministr vnitra USA,...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.