Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je lepší Nokia, Siemens, nebo třeba Sagem?

Kdo si myslí, že mobilní telefon slouží především k usnadnění komunikace mezi lidmi, zjevně zmeškal dobu. Mezi hlavní funkce těchto malých elektronických zázraků se zařadilo posilování sebevědomí jejich majitelů. A je oheň na střeše; siemensovec se s nokiistou dnes pohádá stejně vydatně jako sparťan se slávistou, katolík s protestantem nebo Arab se Židem. A šéfové marketingových oddělení výrobců si mnou ruce – nic lepšího si nemohli přát.
„Ericsson je nejlepší, žádný kulatý barevný pizdy, jako dělá Nokia.“ - „Probůh, už žádného Sagemaaaaaaaaaaaaaaaaaargh…“ - „Ty se z toho svýho Siemense taky nepo---.“ - „Vrať se ke svým ‚skvělým‘ Nokiím.“ Takové věty prokládají většinu diskusí na stránkách Mobil.cz. Ve světě mobilních telekomunikací zkrátka hrají emoce stále větší roli, narozdíl od mnoha jiných oborů. Například hypotetická hádka zapálených příznivců různých ledniček či praček zní absurdně. („Cože, ty máš Zanussi té šestnáctku? A to ti stačí stolitrovej mrazák, chudáku? To si já radši připlatím…“) U mobilních fandů se ale už dnes nikdo nediví.

K výše popsanému jevu nedochází samovolně, ani proto, že by uživatelé mobilních telefonů en bloc byli z nějakého důvodu mimořádně svárliví a malicherní lidé (i když musí být prominuto každému, kdo by po přečtení již zmíněných diskusí takto smýšlel). Jejich rivalita nicméně překročila mez, které obvykle v prostředí spotřebního průmyslu dosahuje.

Podle britského prestižního časopisu The Economist je soupeření majitelů-fanoušků přímým důsledkem tvrdého konkurenčního boje samotných výrobců telefonů. „Nikdo z (výrobců) nechce zůstat stranou, a proto se pouštějí do boje na všech frontách. První fronta je vedena po exaktních parametrech telefonů, jako je výdrž baterie, velikost nebo hmotnost přístroje. Na druhé frontě se potom bojuje prostředky méně uchopitelnými, jako jsou design, jméno značky a z toho plynoucí společenský status majitele,“ píše The Economist.

A právě na této druhé frontě je vždycky dost prostoru pro nový úder, zejména ve chvíli, kdy se většina značek ještě nestačila ve veřejném povědomí dokonale etablovat a zároveň více výrobců prodává srovnatelné přístroje. Pokud tedy racionální důvody samy o sobě ne vždy stačí potenciálního kupce přesvědčit, přicházejí na řadu argumenty iracionální. Ty jsou - pro někoho možná překvapivě – zbraní neméně účinnou. Hlavní roli zde hraje identifikace se značkou a snem každého marketingového šéfa je právě vytvoření silné loajality zákaznické obce ke své značce. Nic nového pod sluncem; telefonní průmysl však zaujímá zvláštní postavení díky rychlosti, se kterou tento boj vyhrává.

Americký deník The New York Times (NYT) přirovnává tento aspekt vývoje mobilní telefonie ke dvěma vlnám masového rozšíření automobilů, které Spojené státy zažily po obou světových válkách. Mobilní telefon na přelomu tisíciletí rychle přestal být vymožeností bohatých výstředníků a stal se visačkou společenského postavení svého majitele. Kopíruje tak vývoj role automobilu z dvacátých a padesátých let. Ani jednomu z výrobků samozřejmě nelze upřít praktický význam, pro který se nakonec staly běžnou součástí drtivé většiny domácností vyspělého světa. Jejich druhotná funkce, totiž sebepropagace majitele, je však podle NYT při rozhodování o koupi stejně důležitým faktorem.

Analogie s automobily (zde se navíc zjevně otevírá prostor pro invenční lingvisty; až budou přenosné telefony umět volat samy, jak jinak je pojmenovat než právě „automobil“?) zde nemusí končit. Automobily si za zhruba sto let existence rozdělily společenské role (což platí zdaleka nejen ve čtyřmi koly posedlých Spojených státech): Trabant i Rolls Royce, žigulík i Cadillac, Volkswagen Brouk i Ferrari se postupem času staly především výpovědí majitele o sobě samém. A nevraživost mezi majiteli vozů jednotlivých značek – k údivu jejich manželek a k radosti pánů v Detroitu a Maranellu - utěšeně rostla.

Podobně se může vyvíjet situace na trhu mobilních telefonů. Toto rozdělení ještě zdaleka nefunguje stoprocentně. Všechny velké firmy nabízejí škálu telefonů od jednodušších, levných modelů až po technologické supervýstřelky, jimž hned tak někdo neporozumí, zejména pak při pohledu na jejich cenu. Společenská hierarchie mobilů se již ale začíná rýsovat. „Ti, kdo mají Nokii, se chovají, jako by byli mistři světa,“ píše jedna čtenářka z Brna. Silně vyhraněné názory na telefony různých značek, jak se objevují v diskusích na stránkách Mobil.cz, jsou toho dokladem.

Výrobce to samozřejmě těší. Jak dobře vědí ve společnostech PepsiCo a Coca-Cola, Chrysler a Ford nebo Adidas a Puma, rivalita je výborným hnacím motorem prodeje. Proto vyrábějí telefony v barvách fotbalových klubů, s čímž nedávno přišel Siemens, platí miliony dolarů hollywoodským hvězdám, aby pomohly „zvýšit povědomost o jejich značce“ jako Nokia Jennifer Love Hewittové, proto si mohou fotbaloví nadšenci pořídit „klubové vyzvánění“, jak je nabízejí některé kluby první anglické ligy včetně giganta gigantů - Manchesteru United. Tyto aktivity se mohou výrobcům dobře hodit v horších časech, až telekomunikační horečka opadne a lidé už si nebudou kupovat tolik telefonů jako dnes – stejně, jako se před lety hodily Fordům a Chryslerům.

Loajalita vůči oblíbené značce samozřejmě není sama o sobě na závadu. Ale až příště budete číst další svalnatý názor o tom, že ta či ona firma „je bezkonkurenčně nejlepší“, zatímco druhá „nemá na trhu co pohledávat“, vězte, že jeho autor je přesně tam, kam jej chtěli reklamní mágové obou firem dostat.

Autor:
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...