Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

  0:16aktualizováno  0:16
Neúplný výčet dokumentů ve smlouvě, její špatná formulace či poskytování nepravdivých informací jsou jen výčtem neférových jednání tuzemských operátorů. Svou analýzu Český telekomunikační úřad nyní zpřehlednil formou spotřebitelského semaforu, to se však nelíbí Asociaci provozovatelů mobilních sítí.

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

Smluvní dokumentaci mobilních operátorů O2, T-Mobile a Vodafone a poskytovatele internetového připojení UPC analyzoval regulátor letos v listopadu. Výsledkem je souhrnný dokument o 27 stranách, v němž ČTÚ informuje, jaká jednání ze strany mobilních operátorů považuje za neférová. Jde například o smluvní ujednání a praktiky, které jsou v přímém rozporu s právní úpravou, a poskytovatel je vůči účastníkovi uplatní.

Součástí v pořadí již druhé verze takzvaného Doporučení ČTÚ k účastnickým smlouvám je pochopitelně také výčet férového přístupu. Tedy smluvní ujednání a praktiky v souladu se zákonem.

Analýze byly podrobeny vždy aktuálně platné či nejnovější smluvní podmínky. U O2 tedy smluvní podmínky účinné od 1. září do 14. prosince 2015, u T-Mobilu pak s účinností od 21. ledna 2014, u Vodafonu účinné od 5. ledna 2016 a u UPC od 15. ledna 2016.

Pro přehlednější interpretaci výsledků analýzy nyní úřad zveřejnil takzvaný spotřebitelský semafor. Tedy grafické znázornění, jak která z hodnocených společností obstála. Úřad každou z nich hodnotil ve dvanácti oblastech, zaměřil se například na přehlednost a srozumitelnost smluvních dokumentů, popis služby, možnost jejího vyzkoušení či reklamační řízení.

Každé z analyzovaných společností poté úřad udělil jednu ze tří barev (červená, oranžová, zelená), své rozhodnutí navíc odůvodnil v samostatných dokumentech (O2, T-Mobile, Vodafone, UPC).

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

Poskytovatel, který je v dané oblasti v souladu se zákonem a současně respektuje doporučení ČTÚ, obdržel zelenou barvu. Naopak červená byla přidělena tomu poskytovali, jehož dokumentace je nesrozumitelná, neurčitá či neúplná. Oranžová je pak průměrem, smluvní podmínky takového poskytovatele v dané oblasti jsou sice v některých aspektech zcela vyhovující, vykazují však znaky neurčitosti či nesrozumitelnosti pro spotřebitele.

Z pohledu jednotlivých hodnocených oblastí si společnosti vedly nejlépe v oblastech možnosti vyzkoušení služby, informování o termínech a způsobu vyúčtování a reklamačního řízení. S pořádným škraloupem pak vyšly naopak při hodnocení oblastí automatického prodlužování smluv a jednostranné změny smlouvy včetně způsobu vyrozumění účastníka o změně.

Úřadu vadí například absence kolonky pro odmítnutí automatického prodlužování ve smluvním formuláři nebo příliš dlouhá lhůta před koncem závazku, v níž již není možné smlouvu ukončit. Operátoři jsou často pranýřováni také za nemožnost vrácení nevyčerpaného kreditu.

O2 kredit nevrací a ani neobnovuje propadnutý kredit při pozdějším dobití kreditu. T-Mobile jeho navrácení sice umožňuje, ne však bez poplatku. Vodafone kredit nevrací, avšak při dobití během platnosti SIM vrátí propadnutý kredit v plné výši.

Subjektivní hodnocení nám vadí, ohradila se AMPS

Proti spotřebitelskému semaforu Českého telekomunikačního úřadu se ohradila Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS). Jeho zveřejněním se prý úřad jakožto orgán veřejné moci pohybuje mimo zákon, taková forma hodnocení mu údajně nepřísluší. Asociace upozorňuje, že v případě zjištění porušení zákona by úřad měl zahájit správní řízení proti konkrétnímu operátorovi.

„Známkování operátorů však není výsledkem takového řízení,“ zmínila asociace ve svém vyjádření s tím, že formu známkování operátorů považuje za marketingovou aktivitu ČTÚ probíhající mimo rámec zákona. Taková činnost prý vyvolává otázky o nezávislosti regulátora.

APMS míní, že úřad zveřejněním semaforu porušil své základní povinnosti, když namísto toho nezahájil správní řízení s konkrétním operátorem či si nevyžádal plnění povinností nad rámec zákona.

„Orgán, který má dohlížet na dodržování zákona, by sám zákon neměl porušovat,“ podotkla asociace s tím, že by se úřad měl zaměřovat spíše na rozhodování sporů. APMS je přesvědčena, že tím ČTÚ způsobuje operátorům procesní i finanční škody.

ČTÚ se připravuje na hodnocení dalších operátorů

APMS zároveň podotýká, že úřadem zveřejněný spotřebitelský semafor zahrnuje pouze čtyři operátory, ačkoli jich na českém trhu působí desítky. ČTÚ však současně se zveřejněním sporného hodnocení informovalo, že stejnému hodnocení smluvních podmínek podrobí i další poskytovatele služeb elektronických komunikací, a to již příští rok.

Úřad pak důrazně odmítá nařčení APMS, že by se pohyboval mimo zákon. „ČTÚ si pomalu zvykl na to, že operátoři neznají zákon. Zákon o elektronických komunikacích nám totiž ukládá, abychom prosazovali zájmy koncových uživatelů také tím, že podporujeme poskytování jasně formulovaných informací, transparentních cen a podmínek pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací,“ informoval mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Autor:




Nejčtenější

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Microsoft Lumia 950 XL
Microsoft připravil dárek pro nejvěrnější fanoušky mobilních Windows

Mobilní Windows už nejsou pro Microsoft prioritou, jejich vývoj ukončil. Přesto americký gigant vydal stejně jako pro počítače aktualizaci Fall Creators Update.  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Další z rubriky

T-Mobile Streamon služba
Náhoda, nebo záměr? T-Mobile bleskově reaguje na neomezená data Vodafonu

T-Mobile bleskově zareagoval na novou nabídku datových neomezených balíčků Vodafonu. Službu Streamon představí ve stejný den, na kdy to naplánoval Vodafone.  celý článek

Ilustrační snímek
Zkontrolujte účet od operátora, na reklamaci roamingu jsou dva měsíce

Od 15. června nesmí operátoři při využití mobilních služeb v členském státě EU účtovat žádný příplatek k domácím sazbám. Český telekomunikační úřad proto...  celý článek

Ilustrační fotografie
T-Mobile měl výpadek mobilního internetu

Mobilní internet v sítí T-Mobile v neděli večer nefungoval. Operátor o výpadku sám informoval zákazníky na sociálních sítích.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.