Japonci si došlápli na kartel tří operátorů, chtějí služby zlevnit o 40 %

  17:01aktualizováno  17:01
Japonská vláda došla k závěru, že tamní operátoři si účtují příliš a chtějí srazit poplatky za služby až o 40 procent. Akcie tří hlavních japonských operátorů začaly okamžitě padat. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Situace s operátory v Japonsku bude možná českému zákazníkovi povědomá. Trh ovládají tři hlavní operátoři -  NTT DoCoMo, KDDI a SoftBank. Konkurence mezi nimi v současnosti příliš nefunguje, jak prohlásil v projevu zástupce japonské vlády Jošihide Suga. Dodal, že je zde prostor pro snížení poplatků za služby až o 40 procent. Rozpoutal tak debaty ohledně plánu, který by pomohl soutěži v tomto sektoru.

Na jeho slova ihned reagoval trh s akciemi, dohromady operátoři ztratili tržní hodnotu asi jednoho bilionu japonských jenů (přibližně 200 miliard korun). Hodnota akcií  NTT Docomo Inc. spadla o 4 procenta (jde největší propad této firmy za letošní rok), KDDI Corp. pak dokonce o 5,2 procenta. SoftBank Group Corp. si pohoršila o 1,6 procenta hodnoty akcií.

Hrozba zásahu vlády do situace na trhu s mobilními službami se ovšem v Japonsku neobjevila poprvé. Podobné návrhy padly už v letech 2014 a 2016. Vždy se však zákazníci dočkali pouze příslibu ze strany operátorů, že poplatky sníží.

Tento krok podle zdrojů agentury Bloomberg souvisí s plánem japonské vlády na zvýšení spotřební daně, plánované na říjen příštího roku. Má tak jít o hledání cesty, jak v některých ohledech ulevit výdajům domácností před samotným zvýšením daní. Zároveň jde údajně i o krok související s volbami nového vedení vládnoucí Liberální demokratické strany.

Japonská vláda jako taková nemá přímé pravomoci diktovat operátorům jejich cenovou politiku, vydává pouze doporučení. Právě v roce 2014, kdy na operátory tlačil ohledně levnějších služeb japonský premiér Šinzó Abe, zůstala jeho slova víceméně bez odezvy. Zákazníci se tak dočkali pouze nových levnějších tarifů, ovšem s menšími objemy volných minut, SMS a dat.

V Japonsku se dlouhodobě zákazníci potýkají s poměrně tvrdými sankcemi při rušení smluv vázaných na určitou dobu, což je odrazuje od přechodu k levnějším alternativám. To je případ hlavně operátorů KDDI a SoftBank, kteří například dovolují zrušit tarif bez dalších poplatků jen v případě, že si zákazník koupí u operátora nový telefon a ještě se uváže novou smlouvou na další dva roky. Oba jsou v hledáčku komisí, které je podezřívají z kartelových dohod.

Autor:


Nejčtenější

GLOSA: Proč je iPhone XS Max jednoduše nejlepší smartphone na světě

iPhone XS Max

Každý rok patří iPhony na špičku aktuální produkce a u nového modelu XS Max tomu není jinak. A to i přesto, že v...

Tomu říkáme omluva. Výrobce dá za zpoždění objednávek druhý mobil zdarma

RED Hydrogen One

Výrobce profesionální fototechniky RED bude mít brzy na trhu i vlastní smartphone. Sliboval jej ve dvou verzích, zatím...



Honor bude mít smartphony se slevou 80 procent. Ale jen v pátek po obědě

Fronta na zlevněné smartphony Xiaomi na Černém Mostě

Honor se rozhodl okopírovat prodejní strategii Xiaomi. A tak s otevřením svého prvního prodejního stánku v obchodním...

Na českém trhu se objeví nová značka smartphonů, budou líbivé a levné

Smartphone UMIDIGI Z2

Na český trh zavítá nová značka UMIDIGI, která nabídne hned tři levnější smartphony. Budou mít zajímavou výbavu i...

Tři roky a tak obrovský skok. Porovnání fotoaparátu iPhonu SE a XS Max

Posunem si prošel i fotoaparát. iPhone SE měl v roce 2016 stejný foťák jako typ...

Fotoaparáty v mobilních telefonech v posledních letech dělají mílové pokroky. Mezi fotomobily patřily iPhony vždy na...

Další z rubriky

Výřez není povinnost, ukazuje šestice špičkových smartphonů

V poslední době se zdá, jako by byl výřez v displeji povinnou položkou výbavy...

V poslední době se zdá, jako by byl výřez v displeji povinnou položkou výbavy smartphonů. Objevuje se všude. Ale...

Google se vysmívá nepovedeným fotkám. U něj se to nestane

Pixel 3: Top Shot

Třetí generace Pixelů disponuje navzdory trendům pouze jedním hlavním fotoaparátem. Přesto podle Googlu nehrozí, že by...

V Africe dominuje, doma v Číně ovšem firma neprodala jediný mobil

Poutací billboard výrobce Tecno v Ugandě

Jeden z největších čínských výrobců smartphonů na domácím trhu neprodal jediný mobil. Místo toho se společnost...



Najdete na iDNES.cz