Nákup mobilního telefonu sice již dávno není tak drahá záležitost, jako tomu bývalo před pár lety, ale i tak člověka zamrzí, když si za svoje peníze koupí něco, co tu hodnotu rozhodně nemá. A tak jsem se pro vás rozhodli připravit další pokračování série článků o tom, čeho se vyvarovat při nákupu mobilního telefonu.
Narazili jste na pokus po podvod při nákupu mobilního telefonu? |
Minule jsme vycházeli z teorie, že největší problémy s mobilními telefony jsou s bazarovým zbožím a tak jsme se v několika dílech věnovali nákupu telefonů v bazarech a především problémům s tím spojeným. Nyní si ale ukážeme, že ani nákup mobilního telefonu nového v běžném obchodě nemusí být žádný med.
Na problémy s kvalitou telefonu většinou nenarazíte v okamžiku, kdy jej kupujete v prodejnách EuroTelu nebo Paegasu, případně u velkých dealerů. Ale pokud se honíte vysloveně za cenou, zabrousíte do malých krámků firem, o nichž jste nikdy neslyšeli a tu je opatrnost na místě. Především je třeba si uvědomit, že mobilní telefony GSM se prodávají po celé Evropě a tak není příliš velký problém dovézt z jiného státu telefony a prodávat je u nás. Má to svůj háček:
- telefon většinou bývá pro Českou republiku optimalizován u výrobce - přeci jen mobilní sítě se v charakteristice liší stát od státu a mobilní telefony se jim většinou přizpůsobují. Pokud si koupíte výrobek určený pro zahraničí, nedivte se nižší výdrži baterií nebo menší citlivosti na signál - ovšem to není tak patrné a ani tak hrozné
- jen málo telefonů má celosvětovou záruku. Většinou musíte telefon reklamovat tam, kde jste ho koupili. Pokud je to telefon z tzv. šedého dovozu - tedy bez vědomí oficiálního dovozce dovezený do ČR, vyplatí se výrazně se zajímat o záruční opravy - autorizovaný servis s tím většinou nechce nic mít. Zde je důležité, kdo vystavuje záruční list - většina záručních listů je se jménem českého zastoupení firmy, případně autorizovaného dovozce. V Čechách jsou kromě záručních listů samotných firem bezproblémové záruční listy EuroTelu, RadioMobilu, Celadon Group + Febra + Agora Plus pro Nokia telefony, dále pak Setos, Cellular Star. Pokud je záruční list vybaven hlavičkou firmy Franta Vonásek, vyplatí se opustit lokál.
- Paradoxní je, že někteří šedí dovozci provádějí servis pro klienta lepší metodou, než oficiální servis - tedy výměnou kus za kus. Nákup mobilního telefonu v zahraničí nedoporučuji - není jak jej pak reklamovat a případná cenová výhoda rozhodně nezhodnotí nevýhody (cizí manuál, chybící čeština, bez záruky atd).
- I s novými telefony se podvádí. Pokud je cena příliš nízká, je to podezřelé. Marže na telefonech není tak vysoká, aby si prodejce mohl dovolit extra slevy - pokud se cena liší od oficiálních ceníků EuroTelu a RadioMobilu o více jak deset procent, je to důvod k zamyšlení, zda je telefon opravdu nový a zda je s ním vše v pořádku.
Jaký může být hlavní problém s novým mobilním telefonem?
Nezřídka je to jeho původ - kradený telefon sice většinou poznáte podle opotřebení a podle absentujcícího obalu, takže nebývá vnucován v záměnu s novým telefonem, ale jsou i jiné metody. Nejoblíbenější je podfuk s dotacemi. Nemyslím ten tuzemský, kdy vám obchodník prodá samotný telefon Siemens E10 a Go kartu z Go balení prodá zvlášť - tam je vše v pořádku, pokud o tom víte a s předplacenými sadami se takzvané “rozbalky” dělají poměrně běžně.
Horší je, když namísto české předplacené sady kšeftař nakoupí předplacené sady v zahraničí - typicky v Polsku. Zde jsou momentálně zajímavé nabídky na telefony Nokia 5110. Takový kšeftman zde odebere předplacené sady, dozbalí je, karty prodá v Polsku a telefony proveze do Čech. Tady se pak prodávají ještě s polskými návody za plnou cenu a nezřídka s výmluvou, že “...to EuroTel/RadioMobil nějak nezvlád...”
Jedním takovým odstrašujícím příkladem z praxe mohu hned posloužit. Koncem loňského roku si jedna američanka koupila v Kotvě mobilní telefon Nokia 5110 s Go kartou vcelku za téměř 12 000 Kč s DPH. Protože zde prodávající firma je hlavně dealer EuroTelu, vystavila pro jistotu záruční list na RadioMobil (viz obrázek) - to proto, že čula problémy. Nokia 5110 totiž byla dovezena z Polska a byla zablokována pro zdejšího operátora. Nebohé američance byl na záruční list připsán “security kód” - tedy dosti nepříjemný postup pro deaktivaci blokace SIM karty na operátora.
Američance by mobilní telefon býval sloužil dobře, snad s výjimkou toho, že při každém zapnutí musela zadávat složitý kód. Jenže přišel úraz - telefon se rozbil a servis se záručnímu listu na polský telefon vysmál. U telefonů si totiž Nokia může zjistit, kam byly prodány a samozřejmě se reexport netrpí. Američanka udělala virvál, ale narazila na český cirkus - firma Pyramida ji posla k šípku...
Český kšefták tak podtrhl zákazníka a vydělal pár korun navíc (no, v řádu tisícovky na kusu).
Abyste nedopadli podobně, dávejte si pozor na podezřele laciné telefony - většinou jde o repase, případně pokoutní dovoz, u něhož budete mít problémy s reklamací. Například na mobilních telefonech prodávaných v Polsku (což je momentálně největší zdroj) musí být samolepka s homologací. Jakmile takovýto telefon vidítě, vyhněte se mu okamžitě!
Na tomto obrázku vidíte, jak homologační pečeť vypadá - je umístěna povětšinou pod akumulátorem (v daném případě je pod šuplíkem na SIM kartu).
Nikdy nevěřte tomu, že telefon, jenž je v pořádku, potřebuje nějaký security kód - telefon vyžaduje pouze PIN! Telefony mající vlastní blokaci mohou požadovat až osmimístný kód - ale ten není nikdy aktivován u nového telefonu a rozhodně se při něm nemusí držet šipečka menu atd.
Příští týden se podíváme po dalších tipech, jak se nenechat zbytečně okrádat kšeftmany.