Když potřebujete naléhavě zavolat hasiče, sanitku, či jen policisty k dopravní nehodě, jistě oceníte přítomnost mobilního telefonu. Nemusíte hledat telefonní budku či žádat o pomoc majitele pevných linek.
S problémem se však setkáte v okamžiku, kdy je síť vašeho operátora přetížená (tzn. nedovolí vám uskutečnit hovor) v místě, kde se pohybujete. Pokud jsou pouze obsazeny všechny volací kanály, můžete být relativně klidní. V okamžiku požadavku na tísňové volání by měl být uvolněn kanál (okamžitým ukončením jiného hovoru) právě pro toto volání. Jestli mobilní síť nekomunikuje vůbec, ať už vypadá jako že funguje (telefon zobrazuje přítomnost signálu) nebo nelze síť nalézt, přesto se můžete dovolat pomoci. Nemůžete ovšem volat na telefonní čísla 150, 155 nebo 158, ale musíte vytočit 112. Telefon se v tom okamžiku pokusí uskutečnit tento hovor v jiné dostupné síti. A to platí i v okamžiku, kdy jste se zcela normálně dostali mimo pokrytí svojí sítě. Tísňový hovor nebude uskutečněn pouze v okamžiku, kdy telefon nedokáže nalézt žádnou funkční mobilní síť.
Volání na číslo 112 je směrováno na oblastní policejní tísňovou linku 158. Tedy obvykle do bývalých krajských měst. Policista, který se vám přihlásí, dokáže předat hovor na geograficky nejbližší či nejvhodnější policejní stanici, hasičský sbor či stanoviště sanitek.
Jaké z toho plyne poučení? V případě nouze volejte tu tísňovou linku, kterou potřebujete, urychlíte tím reakci potřebných institucí. Ale pokud se nemůžete dovolat - ať už z jakéhokoliv důvodu - volejte linku 112. Na tu byste se měli dovolat vždy, pokud je v místě, kde se nacházíte, signál libovolného operátora. Pozor si dejte pouze v příhraničních oblastech - tam se můžete dovolat na tísňovou linku v jiném státě. Taková situace je řešitelná pouze žádostí v cizím jazyce (v případě Polska či Slovenska to ale zkuste klidně česky) o přepojení do České republiky.