Logo Apple | foto: Apple, koláž Technet.cz

iPhony se stále prodávají výborně, Apple má nový rekord. Ale co bude dál?

  • 58
Apple zveřejnil prodejní výsledky za poslední loňské čtvrtletí. Přestože tentokrát prodával jen upravenou generaci předloňského modelu iPhonu, prodeje téměř dosáhly očekávání a lehce překonaly rekord z období před Vánoci 2014.

Prodejní rekord iPhonů posunul Apple jen o fous, rozdíl mezi prodeji za poslední čtvrtletí loni a předloni je pouhých 300 000 kusů ve prospěch roku 2015. Loni Apple prodal 74 779 000 iPhonů, předloni za stejné období to bylo 74 468 000 iPhonů (kompletní výsledky za poslední čtvrtletí 2014 zde). Dodejme, že Apple začíná fiskální rok v říjnu, takže loňské poslední čtvrtletí označuje jako 1/2016.

Čistý zisk vzrostl ve fiskálním prvním čtvrtletí o 1,9 procenta na rekordních 18,36 miliardy USD (asi 456,8 miliardy Kč). Příjmy pak vzrostly o 1,7 procenta na rekordních 75,87 miliardy USD (1,89 bilionu Kč).

Apple si tak připsal nový rekord, na který lze nahlížet z několika pohledů. Číslo je to totiž stále impozantní, ale dynamika růstu prodejů se téměř zastavila. V podstatě je to nejhorší meziroční nárůst prodejů v historii iPhonů. Apple zhruba naplnil očekávání investorů, kteří uváděli prodeje na úrovni 75 milionů kusů. Předloňský výsledek byl impozantní a v podstatě vyrazil celému trhu dech. Po roce se na jeho vyrovnání podílela sice opět nová generace iPhonů, ale oproti předloňské šestce přinesl loňský iPhone 6s jen drobné úpravy, jak je u Applu zvykem. Což znamená, že i bez výrazných inovací (design, velikost, nové funkce) se dařilo Applu iPhony prodávat.

Podívejte se, jak aktuální generace iPhonů odolává vnějším silám:

1. října 2015

Přesto je nutné počítat s tím, že v dalších letech už prodeje neporostou závratným tempem jako v předchozích letech. Bude hodně záležet na tom, jestli se applu podaří design sedmičky a jestli připraví něco, co prostě zákazníci budou chtít. A to hlavně ti zákazníci, kteří zatím iPhone nemají. Jinak se bude muset Apple spoléhat na své zákazníky, kteří jsou nadprůměrně věrní, ale těžko si koupí dva nové iPhony místo jednoho.

Zajímavý je pohled na příjmy Applu podle trhů. V USA meziročně příjmy mírně klesly. V Evropě naopak mírně rostly a hlavním tahounem se stala Čína, kde Apple meziročně vydělal o více jak dvě miliardy dolarů více. Jenže analytici hodnotí výsledky v Číně za očekáváním a je otázkou, jestli se v blízké budoucnosti s ohledem na zpomalující čínskou ekonomiku mohou zlepšit.

Pokud jde o další produkty Applu, tak poměrně výrazně klesly prodeje tabletů iPad, meziročně za kvartál o více jak pět milionů kusů, což je hodně. Zde je jasně vidět, že trh s tablety je nasycený a bez závažnějších inovací. Mírně klesly prodeje počítačů a naopak asi vzrostly prodeje u ostatních přístrojů. Jenže ty dal Apple do jedné kolonky a neuvádí počty kusů, jen příjmy za ně.

V kolonce ostatní jsou iPody, sluchátka Beats, příslušenství, Apple TV a také hodinky Watch. Lze předpokládat, že za nárůstem příjmů této skupiny zboží meziročně o 1,6 miliardy dolarů budou právě hodinky. Ale konkrétního čísla jsme se opět nedočkali.

,