Apple iPhone 4S

Apple iPhone 4S | foto: apple.com

Pamatujete, jak se změnil mobilní svět? Před pěti lety přišel iPhone

  • 264
Přesně před pěti lety uvedla společnost Apple na trh iPhone. Smartphone s nakousnutým jablkem obrátil již během prvních měsíců mobilní svět doslova vzhůru nohama. Zavzpomínejte s námi.

Píše se rok 2006 a fanoušci značky Apple bez mediálního zájmu spekulují o chystaném smartphonu. Nokia je stále ještě světovou jedničkou na mobilním trhu. Mnoho lidí neočekává masivní úspěch nakousnutého jablka v tomto odvětví. Má to svůj důvod: firma už se ve spolupráci s Motorolou v roce 2004 pokusila o mobil. Jmenoval se ROKR E1, avšak prodeje nijak neoslnily.

Vývojáři v Applu pod vedením talentovaného detailisty Steva Jobse nicméně včas pochopili, že cesta k úspěchu musí spočívat v odlišení se od konkurence.

Je leden 2007 a Jobs představuje na keynote v kalifornském San Francisku revoluční produkt. Sebevědomě hovoří o tom, že Apple právě znovu vynalezl telefon. Má do jisté míry pravdu. Uživatelé i média v této chvíli vycítili, že je na mobilním trhu něco skutečně nového. O iPhone se strhla obrovská vlna zájmu. Toho firma skvěle využila a jakékoliv detaily úzkostlivě střežila.

Začala tak dosud trvající honba za "jablečnou senzací". Mobilní telefon od Applu se po startu prodeje 29. června 2007 hravě zařadil mezi populární přístroje typu iPod či počítače iMac. Stejně jako jakýkoliv jiný úspěšný produkt pak také rozdělil společnost na své fanoušky a zaryté odpůrce.

Byl jiný

Apple iPhone byl zkrátka jiný telefon. Uživatelům sebral klávesnici a nahradil ji jediným tlačítkem Home. Drtivá většina všech úkonů se v líbivém uživatelském rozhraní operačního systému iOS prováděla a provádí dotykem a pohyby prstů na displeji. Byť se může kupříkladu zvětšení fotografie prostým roztažením palce a ukazováčku pozdávat jako maličkost, právě tyto drobné detaily pomohly přístroji k nevídané popularitě.

Jak jsme testovali jednotlivé iPhony

Na originální iPhone z roku 2007 i jeho nástupce 3G, 3GS, 4 a 4S se v mnoha zemích stály dlouhé fronty. A zatímco první model iPhonu se prodal za prvních pět čtvrtletí v počtu 6,1 milionu kusů, u zatím nejnovějšího modelu 4S lidé během prvních 24 hodin od zahájení prodeje koupili milion přístrojů. Letos Apple očekává protnutí hranice 200 milionů všech prodaných iPhonů.

Firmě se navíc okolo operačního systému iOS podařilo vytvořit fungující a především vydělávající ekosystém placených služeb. Jmenujme například prodej hudby na iTunes, prodej aplikací v App Store či nové úložiště iCloud. Spolu s přibývajícími zařízeními typu iPod touch či iPad tak Apple stvořil setrvačně prosperující systém.

Apple změnil i konkurenci

Od představení iPhonu v roce 2007 byl trend jasně nastavený. Téměř všichni výrobci rychle pochopili, že budoucnost je ve smartphonech. Zatímco Apple spoléhal na svůj iOS, většina konkurence včetně Samsungu, Sony Ericssonu (dnes Sony), LG, Motoroly či HTC vsadila na operační systém Android od Googlu.

Nokia zvolila vlastní cestu: zakoupila Symbian a veškeré přístroje se rozhodla stavět právě na něm. I to do jisté míry zapříčinilo největší změnu na žebříčku mobilních výrobců. Jihokorejský Samsung po čtrnácti letech sesadil finskou Nokii z čela.

Zajímavý je i pohled na vývoj akcií jednotlivých výrobců. Apple za pět let přidal úctyhodných 376 %, Google 9 %, RIM vyrábějící smartphony BlackBerry ztratila 85 % a Nokia se propadla o 89 %. Jak to bude s mobilním trhem dál, můžeme jen odhadovat. Telefon, který před pěti lety zapříčinil změnu mobilního světa, však zcela jistě bude určovat trendy minimálně ještě po několik dalších měsíců.