Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři roky, nebo jeden? Apple má o životnosti iPhonu jasno, řekl u soudu

  0:18aktualizováno  0:18
Apple iPhone je nejtrvanlivější zařízení na trhu, hlásil letos v srpnu viceprezident produktového marketingu firmy. A už v září se společnost u soudu brání, že roční záruka na fungování přece stačí. Ještě loni přitom tvrdila, že životnost iPhonu je tři roky.

Konstrukční vada iPhonu 6 mohla zapříčinit nemožnost jeho používání. Apple se v soudním sporu brání záručními podmínkami. Ilustrační snímek | foto: squaretrade.com

Společnost zmínila tříletou životnost v loňské zprávě o ochraně životního prostředí, kterou vydala v souvislosti s tehdejší novinkou, tedy s iPhonem 7. Apple v dokumentu napsal, že zařízení se systémy iOS nebo watchOS mají uživatelé v průměru tři roky, což na základě historických uživatelských údajů o používání obdobných produktů odpovídá odhadované životnosti iPhonu. Mnozí uživatelé tak mohli nabýt dojmu, že koupí iPhonu neprohloupili.

Utvrzující v tomto přesvědčení bylo patrně i nedávné vyjádření Grega Joswiaka, viceprezidenta produktového marketingu společnosti Apple. V srpnu prostřednictvím portálu Buzzfeed informoval, že iPhony jsou „nejkvalitnější a nejodolnější zařízení“. Apple tak podle něj činí s ohledem na zákazníka, iPhone i planetu. Jenže ani ne o měsíc později působí všechna dřívější tvrzení Applu o dlouhé výdrži iPhonu jako prázdná slova.

Zasloužil se o to sám Apple, který se v probíhajícím soudním sporu v Kalifornii podle portálu Motherboard brání tím, že je odpovědný pouze za vady, které se projeví během standardní záruční lhůty, jejíž délka je v USA jeden rok.

Spor se týká předčasného selhání desítek tisíc iPhonů 6 a 6 Plus, jejichž displeje přestaly náhle reagovat na dotyk. Takzvaný „touch disease“ je patrně důsledkem konstrukční vady „šestek“, které se kvůli poddimenzovanému rámečku ohýbaly (psali jsme zde). I po nepatrném ohnutí tak mohlo po měsících každodenního používání dojít k poškození vnitřních komponent, tedy i k přerušení kontaktu mezi čipem Touch IC a základní deskou, v důsledku čehož přestal dotykový displej telefonu reagovat.

Žalující strana ve sporu argumentuje všeobecným přesvědčením spotřebitelů, že smartphony by v případě, není-li s nimi zacházeno hrubě a je jim věnována patřičná péče, měly fungovat nejméně po dobu dvou let. Tedy minimálně po dobu trvání dvouleté smlouvy s poskytovatelem telekomunikačních služeb, kterou má uzavřenou drtivá většina uživatelů v USA.

Apple ovšem tento argument odmítá a opírá se o záruční podmínky, podle nichž se na zakoupený produkt (iPhone) vztahuje roční záruka. Podle Applu totiž k poškození iPhonů žalobců došlo více než rok po zakoupení. „Rozbije-li se váš telefon po uplynutí záruční lhůty, máte smůlu,“ uvedl u soudu Apple.

Podle právního zástupce Applu Artura Gonzáleze navíc není vhodné, aby soudy přepisovaly záruční podmínky pouze na základě jednostranných očekávání spotřebitelů. Stěžovatelé si podle něj v žalobě nestěžují, že by se Apple při výrobě iPhonů 6 a 6 Plus odchýlil od návrhů konstrukce.

Na straně žalobců ovšem panuje přesvědčení, že firma měla tuto vadu objevit mnohem dříve a informovat o ní. González nicméně dodal, že výrobce nemá povinnost informovat o údajné vadě, k níž došlo po uplynutí záruky, nejde-li o vadu ohrožující bezpečnost uživatele.

„Soudy výslovně rozhodly, že obžalovaný není povinen odhalit skrytou vadu, k níž dochází po záruční době, ledaže by v době prodeje Apple s jistotou věděl, že dotčený výrobek nebo jedna z jeho součástí selže,“ upřesnil.

Zákazníkům, kteří jsou přesvědčeni, že by společnost měla být odpovědná za vady i po uplynutí standardní (roční) záruční lhůty, Apple vzkázal, aby si buď zakoupili prodlouženou záruku, nebo si iPhone vůbec nekupovali. Nesouhlasí-li někdo se záručními podmínkami, pak má podle Applu možnost zakoupit si některý z konkurenčních smartphonů.

Autor:


Nejčtenější

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...



Feministky kritizují nové iPhony. Jsou moc velké na ženskou ruku

iPhone XS/XS Max

Od doby, kdy Apple upustil od malých smartphonů, úhlopříčka nových modelů prudce narůstá. Nejnovější model ve verzi Max...

Prohlédněte si nejlepší a nejdražší iPhone. Máme ho jako první

iPhone XS Max

Stejně jako v předchozích letech jsme se i letos vypravili do Německa, abychom mohli vyzkoušet nejnovější smartphone od...

Toto je prapředek vašich smartphonů. První android slaví 10 let

T-Mobile G1

Prvnímu mobilnímu telefonu s operačním systémem Android je 10 let. Stroj známý jako T-Mobile G1 byl totiž představen...

Další z rubriky

Nejnovější hodinky Apple Watch se povedly. Změří i elektrokardiogram

Apple představil Watch Series 4 s většími displeji a senzorem pro měření EKG

Přestože byly hlavními hvězdami tiskové konference Applu nové iPhony, zájem vzbudila i další generace chytrých hodinek....

Apple je nejšťastnější firma na světě. Stačí málo a zákazníci se hrnou

iPhone XS/XS Max

Už před premiérou bylo jasné, že nové iPhony nebudou příliš revoluční. Letos nás čekal jen mírný inovační krok,...

Nejlevnější nový iPhone bude prodejní hit, tvrdí analytik

iPhone XR bude podle známého analytika bestsellerem

Apple po představení novinek spustil tradiční víkendové předobjednávky a podle analytika Ming-Chi Kuoa byl největší...

Najdete na iDNES.cz