Poutání charitativního prodeje nových iPhonů X na facebookovém profilu Alzy

Poutání charitativního prodeje nových iPhonů X na facebookovém profilu Alzy | foto: Alza.cz

Česko mělo svou první iPhonovou kauzu

  • 45
Do boje s překupníky se hned první den prodeje nových iPhonů X pustil internetový obchod Alza. Ovšem způsobem, kterým paradoxně popudil spoustu potenciálních zákazníků. Mezitím už několik dnů přeprodej prvních kusů tohoto smartphonu v ČR jede ve velkém.

Scénář pátečního startu prodeje nových iPhonů X byl přesně takový, jaký se čekal. Dostalo se na pár vyvolených, kteří měli s rezervacemi štěstí, a zbytek musel buď s přirážkou telefon koupit u překupníků, nebo čekat na další dodávku. A ta může být podle současného odhadu na e-shopu Applu za tři až čtyři týdny.

Překupníci hned od prvního dne nasadili ceny iPhonů hodně vysoko. Na bazarových portálech jako Bazos.cz, Aukro či aplikaci Letgo se dala koupit 64GB verze iPhonu X za 32 až 40 tisíc korun, nejčastější nabídky byly za 35 tisíc. Doporučená cena za tento smartphone je přitom stanovena na 29 990 korun.

Model s vyšší pamětí (256 GB) se pak u překupníků vyšplhal na skoro 50 tisíc, nejčastější nabídky byly okolo 45 tisíc. Oficiálně přitom stojí o 10 tisíc korun méně. Vše navíc vztahujeme na český trh. Třeba na aukčním webu eBay se v zahraničí ceny za nové iPhony X šplhaly až k astronomickým stovkám tisíc korun.

A právě jeden z nejdražších „překupníků“ byl v den prodeje překvapivě internetový obchod Alza. Omezený počet kusů zde byl totiž k dispozici za ceny blížící se 50 tisícům korun. Záštitou tak vysoké přirážky však byla charita: „Omezený počet iPhonů X, které máme na skladě, dodáme přednostně těm zákazníkům, kteří budou ochotni současně přispět na pomoc potřebným. Samotný přístroj tak nijak nepřeplatí. Každá koruna nad běžnou cenu půjde na dobrou věc,“ stojí na stránce vysvětlující celou akci.

Je to největší iphonová revoluce. Recenze Apple iPhonu X

iPhone X

Sám o sobě to byl (akce skončila v neděli 5.11.) poměrně ušlechtilý záměr, jak peníze, které by jinak skončily v kapsách překupníků, věnovat na dobrou věc. Jenže vyčleněním části dostupných modelů pro charitativní účely se už nedostalo na mnoho zákazníků, kteří měli tento mobil zarezervovaný mnohdy i měsíc dopředu. Alza přitom samotnou charitativní akci vyhlásila až v den prodeje, takže o ní zájemci s rezervacemi nemohli dopředu vědět. Na akci bylo vyčleněno celkem 200 kusů, což není málo.

Hned po zveřejnění této akce se na facebookovém profilu obchodu vyrojila spousta negativních komentářů jednak ze strany těch, na které se i přes rezervaci nedostalo, tak těch, kteří se podivovali až tak vysoké přirážce. Spousta kritiky se snesla i na fakt, že šlo o „vynucenou charitu“, která by měla být jinak dobrovolná. Další kusy iPhonu X přitom údajně mohou být na Alze k dispozici až na začátku prosince. Řada lidí také do komentářů pod toto oznámení napsala, že svou objednávku zrušila.

Stručný komentář k akci nám poskytl Jaroslav Kotápiš, projektový manažer obchodu Alza.cz: „Nejvíce lidé přispěli na organizaci Život dětem – přes jeden milion korun. Celkem 94 % zákazníků, kteří přispěli třem vybraným neziskovým organizacím, mělo předobjednávku. S vybranými třemi organizacemi spolupracuje Alza již několik let.“

Mezi ostatními obchodníky a operátory se žádná podobná akce neuskutečnila, běžně vyřídili bez přirážky rezervace v počtech, které jim dodaný počet kusů umožňoval, a teď také čekají na naskladnění dalších kusů.