První generace telefonu iPhone od Apple

První generace telefonu iPhone od Apple

iPhone dnes slaví pětileté výročí

  • 8
Je mu přesně pět let a má už pět procent podíl na celosvětovém trhu mobilních telefonů. Na ziscích celého odvětví se ale podle časopisu The Economist iPhone podílí asi 50 procenty, zejména díky prodeji aplikací.

Před pěti lety, 9. ledna 2007, byl iPhone poprvé představen veřejnosti. Obrovskému úspěchu ale předcházely peripetie, na které už si dnes asi málokdo vzpomene.  V roce 2004 se firma Apple spojila s tradičním výrobcem mobilů, americkou Motorolou, a společně uvedly na trh přístroj Motorola ROKR E1.

Začalo to tuctovým modelem

Šlo o vcelku tuctový model, jenž se od záplavy podobných mobilů odlišoval vlastně jen přístupem do applovského internetového obchodu s hudbou. Mobil nezaujal a jeho prodeje tomu odpovídaly.

I přes tento neúspěch se firma Apple nevzdala plánu na vlastní mobil. Z prvotního zaváhání si nicméně odnesla poučení, že chce-li uspět, bude muset přijít s výrobkem, který se od konkurence radikálně liší.

Takto jsme informovali o prvním iPhonu

Očekávání zákazníků spojená s novým produktem byla značná a jejich zvědavost podněcoval i fakt, že firma si veškeré informace o něm žárlivě střežila. Už řadu měsíců před tím, než byl iPhone oficiálně představen, se internet rojil spekulacemi o tom, jakými funkcemi bude přístroj disponovat a hlavně, jak bude vypadat.

Práce v utajení

Do poslední chvíle utajovaný výsledek několikaleté práce představila firma Apple počátkem roku 2007. První generace iPhonu překvapila především tím, že na čelní straně přístroje bylo pouze jedno jediné tlačítko. Veškeré ovládání se totiž dělo prostřednictvím dotykové obrazovky, jež byla optimalizovaná pro ovládání prsty. Přístroj navíc reagoval i na dotyk více prsty najednou, takže třeba zvětšení obrázku se provádělo prostým roztažením palce a ukazováčku. Byla to drobnost, ale přinejmenším ve své době velmi efektní.

Pravdou je, že iPhone nebyl ani zdaleka prvním smartphonem. Už několik let před operačním systémem iOS, na němž je iPhone založen, kralovaly světu smartphonů operační systémy Symbian a Windows Mobile.

iPhonu se podařilo prorazit i přes vysokou cenu a navzdory určitým funkčním omezením. Podíl na tom měl tradičně propracovaný marketing firmy Apple, který z výrobků s logem nakousnutého jablka umí udělat neodmyslitelnou součást moderního životního stylu.

Image založená na službách

Applu se navíc podařilo vytvořit fenomén, pro nějž se posléze vžil termín ekosystém. Pojem vypůjčený z oblasti přírodních věd označuje úzkou provázanost mezi telefonem a návaznými službami. Uživatelé iPhonů si mohou z internetového obchodu stahovat nepřeberné množství aplikací, hudby a dalšího obsahu, což jim umožňuje aktivně využívat své zařízení a zároveň firmě generuje nezanedbatelný zisk.

Podle časopisu Forbes činí celkové hrubé příjmy Applu za aplikace pro jeho chytré telefony 4,9 miliardy dolarů. Internetový obchod firmy zatím zaznamenal 18 miliard stažených aplikací.

Vývojáři aplikací si navíc často volí operační systém iOS, který iPhone využívá, jako základní platformu pro spuštění svých výtvorů. Vnímají totiž systém jako ziskovější vůči konkurenčnímu androidu od firmy Google. Je to dáno hlavně tím, že v internetovém obchodu Applu je velká část aplikací placená, takže jejich tvůrci rychleji získají zpět vložené prostředky.

Naproti tomu z deseti miliard stažených aplikací pro android jich bylo placených jen jedno procento. I proto činí hrubé příjmy z aplikací pro Android jen 330 milionů dolarů.

,