Internetové kiosky Českého Telecomu jsou na odpis

  • 31
Projekt Českého Telecomu na zpřístupnění internetu veřejnosti skončil neúspěchem. Po třech letech zkušebního provozu Telecom internetové terminály stahuje z provozu a pokusí se je prodat.

V říjnu 2001 na tiskové konferenci na Pražském hradě představil Český Telecom první internetový kiosek, telefonní automat kombinovaný s počítačem, který umožňje přístup k internetu. Český Telecom měl tehdy s těmito přístroji velké plány, kiosky měly zajistit snadný přístup občanů na internetové stránky subjektů státní správy (ministerstev, centrálních orgánů, krajských úřadů, obecních úřadů, úřadů práce, finančních úřadů, škol, knihoven apod.).

Cílem projektu bylo zajištění bezpečné a ekonomické komunikace (datové i hlasové), včetně přístupu k centrálním informačním zdrojům. Podle šéfa přímého prodeje služeb Českého Telecomu ing. Jana Andera měla být  ekonomická návratnost projektu v horizontu maximálně pěti let. "Vybrané přístroje budou vybaveny i tiskárnou a digitální kamerou." Řekl na tiskové konferenci v říjnu 2001 Jan Ander.

Internetové kiosky dodala Telecomu firma King Products, patřící k bývalé skupině Ascom Group. Firma Ascom dodala Českému Telecomu většinu veřejných telefonních automatů. Kiosky přijímaly platby prostřednictvím předplacených telefonních karet Trick a mohli jste se s nimi setkat na letišti v Ruzyni, na hlavním nádraží v Praze, na Brněnském výstavišti, v některých bankách a obchodních domech Tesco, Ikea, Futurum nebo Globus, v budově Ministerstva vnitra České republiky nebo na Pražském hradě. V pilotním projektu jich Český Telecom rozmístil po republice celkem pětatřicet a do projektu nainvestoval deset milionů korun. Cena jednoho přístroje byla čtvrt milionu korun.

"V současné době Telecom zjistil, že se mu provoz těchto kiosků nevyplácí, proto je stahuje a pokusí se je prodat." Řekl tiskový mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha a pokračoval: "Na jejich náhradu nepomýšlýme, namísto nich se budeme soustředit na poskytování klasického přístupu k internetu."

Pilotní projekt veřejných internetových kiosků se ale potýkal i s problémy právními a technickými. Podle našich informací z Telecomu nebyly nikdy kiosky vybaveny ostrou verzí programového vybavení. Ing. Josef Sedláček, šéf provozu veřejných telefonních automatů v Českém Telecomu se k technickému stavu internetových terminálů odmítl jakkoli vyjádřit.

Projekt musel být navíc v samém počátku pozastaven předběžným opatřením soudu, když tehdejší společnost Český Internet podala na Český Telecom žalobu na porušování svých průmyslových práv. Spor nakonec vyřešili jeho účastníci mimosoudně, odprodejem užitného vzoru Českého internetu Českému Telecomu. Výši částky za užitný vzor nám ani jedna ze stran sporu nesdělila.

Přesto, že Český Telecom s internetovými kiosky končí, zástupci dnes již neexistující firmy Český internet projekt stále nepovažují za ekonomicky mrtvý. "Český internet předpokldal, že část nákladů na provoz terminálů pokryjí firmy, které by měly zájem za zprostředkování přístupu ke svým službám prostřednictvím internetových kiosků, nař. banky. V počáteční fázi projektu jsme měli desítky zájemců o umístění terminálů i ze státní správy." Řekl Josef Hajkr, bývalý jednatel Českého internetu. Cena terminálu od Českého internetu byla 200.000 Kč.

Česká veřejnost se tedy asi s internetovými kiosky hned tak nesetká. Filip Winter, bývalý ředitel Českého internetu považuje chování Českého Telecomu za promarněnou obchodní příležitost.