Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Infolinky operátorů zažily horké chvíle

aktualizováno 
Informační linky českých telekomunikačních operátorů prošly zatěžkávací zkouškou. Od nedělní noci se jejich obsluha nezastavila.
Statisíce lidí telefonovalo v průběhu neděle a pondělka na informační linky českých telekomunikačních operátorů. Všichni chtěli vědět, jak volat po přečíslování. Nejčastější dotazy se týkaly nové podoby mobilních čísel, meziměstských hovorů a způsobů automatické opravy telefonního seznamu na SIM kartě.

Operátoři v očekávání nárůstu provozu výrazně posílili své zákaznické a servisní linky. Přesto od sobotního večera do podělí zažívali horké chvíle. U Českého Telecomu v neděli například provoz na čísle 14111 dosáhl 196 000 dotazů za den, zatímco dlouhodobý denní průměr činí necelé tři tisíce dotazů. Eurotel, který má z mobilních operátorů největší množství klientů, posílil svoji servisní linku Eurotel Asistent o 300 procent. Stejnou měrou mu narostlo množství požadavků na poskytnutí služby (např.vyhledání čísla, propojení hovoru atp.).

Nejmladší mobilní operátor v ČR, Oskar, posílil své infolinky a vyplatilo se mu to. Množství volání na informační čísla vzrostlo v neděli o více než 70 procent. Tato intenzita provozu se začala snižovat až po pondělním poledni, okolo 17 hodiny se provoz přiblížil normálu.

Radiomobil zaznamenal v neděli šedesátiprocentní nárůst provozu na svých infolinkách. Během pondělka však již zvýšení oproti normálu dosahovalo pouhých deseti procent. Stejné hodnoty hlásila i služba T-Mobile Asistent.

Běžné informační linky Eurotelu nezaznamenaly po přečíslování výrazné zvýšení provozu. To se naopak dotklo jeho servisní služby Eurotel Asistent. Kapacita této linky byla s předstihem posílena o 300 procent. Po přečíslování se poptávka po jejích službách zvýšila ve srovnání s běžným provozem o zhruba stejné množství hovorů. Prognóza Eurotelu předpokládá pokles zájmu uživatelů nejpozději do této středy (25. 9.).

Zatímco se klienti Eurotelu spoléhají na servis svého operátora, který jsou zvyklí zaplatit, zákazníci ostatních sítí se raději spoléhají sami na sebe. Právě to lze dovodit z údajů o provozu informačních linek jednotlivých mobilních operátorů. Další úvahy spojené s přístupem k přečíslování lze spojovat s průměrným věkem zákazníků toho kterého operátora, či s jejich příjmovou skupinou, případně jejich obecnou pozicí ve společnosti.

Český Telecom, jehož se změny telefonních čísel dotkly nejvíce, provoz na svých informačních a zákaznických linkách komentoval velmi podrobně:
„Během neděle a pondělí výrazně vzrostl provoz na linkách informací o telefonních číslech, tedy 14111 a 1180. Za neděli bylo na těchto dvou číslech zodpovězeno 196 tisíc respektive 216 tisíc dotazů (tedy téměř čtvrt milionu). Pro srovnání: dosavadní průměr byl na 14111 80 tisíc za měsíc a na 1180 asi 130 tisíc v pracovní dny. Předpokládáme, že během pondělka bude celkové množství ještě o něco vyšší než v neděli. Kapacita obou linek byla posílena zhruba o 100 procent a dohromady mohou v jediný okamžik odpovídat cca 720 dotazů současně. Na 1180 pracuje nyní dohromady 360 operátorek. Provoz obou čísel běží nonstop.

Pokud by se udrželo i dnes zhruba stejné nebo nižší množství volajících, situace by se dala zvládat. Jedinou komplikací by byly prodloužené čekací doby na uvedených číslech (3-4 minuty). K dnešní 18:00 hodině večer je čekací doba pod 1 minutou a dá se očekávat, že ve večerních hodinách již opět vše poběží bez problémů. Jaký bude nápor během zítřka si netroufnu odhadnout.

Výrazně narostl provoz i na našem webu (www.telecom.cz), kde jsme zaznamenali asi 500 přístupů za vteřinu. To několikanásobně překračuje kapacitu serveru, a proto byly zejména dopoledne problémy s jeho dostupností. Bez obtíží fungovaly další zdroje nových telefonních čísel (www.quick.cz/precislovani/, www.telefonnicislo.cz, .phone.quick.cz). Na nich je buď přímo telefonní seznam, nebo ke staženi freeware Přečíslování. K 18:00 hodině běží i www.telecom.cz bez jakýchkoliv problémů. Jsem přesvědčen, že zítra bude co se týče internetu situace jednodušší, protože se postupně šíří informace o alternativních zdrojích.“

Přes veškeré obavy vše nasvědčuje tomu, že tuzemští operátoři přečíslování zvládli bez větších problémů. Pokud máte jiné zkušenosti, napište do diskuze pod článkem.





Nejčtenější

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Další z rubriky

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.