Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Huawei už to se sebevědomím přehnal, nemusí se to vyplatit

  0:09aktualizováno  0:09
Firma Huawei letos představením modelu Mate 9 dokonala svou proměnu. Z někdejšího otloukánka trhu je to výrobce prémiových smartphonů s velkými ambicemi. Ale verze Mate 9 Porsche Design ukazuje, že ony ambice jsou možná vysoké až příliš.

Huawei Mate 9 Porsche Design | foto: Huawei

Luxusní smartphony jsou hodně ošemetné zboží. Když nepočítáme značku Vertu, v podstatě nikdo nedovedl na tomto poli dlouhodobě prorazit a uspět. Ale řada výrobců se pokoušela určitou porci luxusu do všedního světa mobilních telefonů čas od času přinést. Někdy s větším, ale většinou spíš s velmi malým úspěchem. Na nějaký čas tak značky s honbou za luxusem přestaly a začaly se soustředit na prémiové provedení, tedy kvalitní zpracování za stále ještě dostupnou (či akceptovatelnou) cenu, což je vlastně trend, jehož průkopníkem je Apple.

Budování image

Huawei se teď s modelem Mate 9 Porsche Design Edition vydává zpět na pole domnělého luxusu. Tam, kam se již mnozí několikrát pokusili vstoupit, ale většinou zase vycouvali. Pravda, Huawei sem ve své historii vstupuje snad poprvé a možná se také musí poprvé spálit. Ale musí si dát pozor, aby to se svými ambicemi nepřehnal a nepoškodil to, co dosud vybudoval.

Fotogalerie

Čínská značka prošla v posledních zhruba třech letech velkou změnou. Nejvýraznější začátek změn můžeme datovat do doby představení modelu Ascend P7, který přinesl poprvé pro tuto značku prémiový design a náznak snahy konkurovat zavedeným značkám nejen podbízením cenou. Pak následoval phablet Mate 7, loňský P8 a hodně povedený Mate S, který definitivně ukázal, jak to s prémiovými smartphony Huawei umí. Phablet Mate 8 a letošní Huawei P9 to jen potvrdily. A značce s kvalitou zpracování jejích modelů rostlo i sebevědomí, a tím pádem rostly i cenovky. Huawei, to již rozhodně nejsou telefony, které by se zákazníkům podbízely cenou.

Nový Mate 9 tento obrat dokonává. Jeho klasická varianta s 5,9palcovým displejem stojí rovných 20 tisíc korun, tedy v podstatě stejně jako ty nejlepší a nejdražší smartphony soupeřů. Přitom se stále musí spokojit s Full HD displejem a i některé další prvky jeho výbavy mohou za ostatními drahými kousky mírně zaostávat. Jenže důležitá je praxe a i my v našich testech často oceňujeme, že telefony Huawei velmi dobře fungují a v praxi se papírově někdy trochu obdařenějším (a stále někdy i dražším) soupeřům vyrovnají, nebo je dokonce předčí. V tomto ohledu může být Mate 9 pokračováním trendu, to zjistíme snad brzy v redakčním testu.

„Obyčejný“ topmodel

Troufalostí je ovšem model Mate 9 Porsche Design Edition, který má podle všeho stát dvojnásobek toho, co Mate 9. Přitom za tuto cenu dostane zájemce v podstatě „jen opravdu špičkový“ smartphone, který se nijak zásadně nevymyká tomu, co dnes někteří výrobci umí. Zahnutý QHD displej, 6 GB RAM nebo 256 GB uživatelské paměti rozhodně není nic, za co by zákazníci museli platit zhruba 40 tisíc korun. Cenovka nejdražšího iPhonu 7 Plus ve výši 31 390 korun najednou vypadá tak nějak umírněně.

Ano, opodstatněním té cenovky není ani tak technika jako spíš právě značka Porsche Design. Tu mimochodem v nedávné minulosti využívaly třeba smartphony BlackBerry a cenovky těchto modelů byly oproti základním provedením i více než dvojnásobné. Jenže u BlackBerry tyto přístroje přišly s opravdu odlišným designem, který vypadal (nebo alespoň budil zdání), že pochází z dílen slavné designérské značky. BlackBerry jednoduše vzalo obyčejný smartphone a dalo mu neobyčejný design a značku. Firmu to nezachránilo, ale možná to v rámci možností zafungovalo.

Ale Huawei volí v podstatě opačný přístup. Mate 9 Porsche Design Edition je totiž představou firmy o tom nejlepším smartphonu a nacpala do něj vše, co mohla a co jiný její model nemá. Ale design v podstatě zapadá do aktuálního jazyka a linie čínské značky. Slavné logo Porsche Design je sem jen přilepeno. Ne že by to tak německá firma s designérským studiem v rakouském Zell am See občas nedělala.

Jenže v tom tkví onen problém nejdražšího modelu od Huawei všech dob. Je to to nejlepší, co dovedli konstruktéři a designéři firmy vymyslet a co si možná fanoušci značky i vysnili. Ale není to výjimečný luxusní telefon, je to jen špičkový smartphone s vygravírovaným logem známé značky. Už druhým, protože tím prvním je logo Leica u fotoaparátu. Na kontroverze provázející použití této značky přitom stále mnozí nemohou zapomenout. I u Mate 9 Porsche Design Edition to vypadá, že Huawei něco vymyslel a pak si k tomu koupil slavné logo. Ostatně, však se o tomto provedení před jeho představením spekulovalo coby o modelu Mate 9 Pro, žádný luxusní přílepek se do obvyklých drbů nedostal.

Nápady konkurence

Potíž je v tom, že Mate 9 Porsche Design jednoduše není kdovíjak výjimečný. Obzvlášť třeba ve světle překvapivého představení úchvatného Xiaomi Mi Max s bezrámečkovým displejem. To přináší opravdu nový koncept, který si slovo luxusní jistě zaslouží. A spolupráce Xiaomi s designérem Philippem Starckem nepůsobí tak prázdným dojmem jako Huawei a Porsche Design.

Huawei to v podstatě po dlouhých letech zkouší tak, jako dříve u Samsungu nebo LG. Korejští výrobci to zkoušeli s logy Armani (Samsung) a Prada (LG), ale v podstatě také na telefonech ve vlastní režii. Ano, tyto pokusy působí dnes ve srovnání se špičkovými smartphony úsměvně, ale tehdy to byla jedna z prvních cest k „luxusu“. Z luxusu, který se ze světa mobilních telefonů téměř vytratil (a který kdysi odstartovala Nokia).

Čínská značka si tak musí dát pozor, aby to se svým luxusním zaměřením nepřehnala. Jako výstřelek a pokus je Mate 9 Porsche Design Edition zcela jistě přijatelný a své zákazníky si najde. Ale pokud to chce Huawei s luxusem zkoušet i v budoucnu, bude to muset promyslet lépe. A ne nabízet telefon s parametry zhruba na úrovni aktuálního špičkového samsungu s téměř stoprocentním příplatkem. Takový postup by totiž mohl odradit některé stávající zákazníky, kteří touží po jeho „běžných“ špičkových modelech. Ti totiž mohou mít pocit, že nedostávají za své peníze to, co by dostat mohli.



Nejčtenější

Stáhli si nahrávač hovorů, teď jim útočníci mohou vysát bankovní účty

Ilustrační snímek

Aplikace pro nahrávání hovorů QRecorder může být po aktualizaci zavirovaná. Útočník se tak může dostat k bankovním...

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...



Huawei se směje Applu. Lidem ve frontě na iPhony rozdával občerstvení

Huawei rozdával čekajícím ve frontě na nové iPhony džus a nabíjel jejich...

Minulý pátek se zájemci o nové iPhony tradičně postavili do front, aby mohli mít nový smartphone mezi prvními. Toho...

Za hodně peněz hodně muziky. Recenze vrcholného iPhonu XS Max

iPhone XS Max

Apple slavil v loňském roce výročí deseti let od uvedení svého prvního smartphonu. Proto připravil zcela nový přístroj,...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...

Další z rubriky

Nejvíce chytrých hodinek prodá Apple. Nejčastěji staré modely

Watch Series 3 jako první hodinky od Applu nabídly LTE modem

Apple vkročil do segmentu chytrých hodinek před čtyřmi lety a dnes mu jednoznačně kraluje. Jeho nadvláda pokračovala i...

Vytvořili přelomový čip, který výrazně zvýší výdrž chytrých hodinek

Qualcomm představil Snapdragon Wear 3100 pro chytré hodinky

Qualcomm kromě čipsetů pro smartphony a tablety vyrábí také mozky pro chytré hodinky. Novinkou je v tomto směru...

Kradou nám v prodejnách exkluzivní virtuální předmět, zlobí se Samsung

Exkluzviní podoba herní postavičky v populárním Fortnite Battle Royale je...

Samsung si stěžuje na zloděje, kteří z vystavených kusů prémiového smartphonu Galaxy Note 9 a tabletu Galaxy Tab S4 v...

Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?

Najdete na iDNES.cz