Analytici už minulý rok předpokládali, že se Huawei v roce 2020 může stát největším světovým výrobcem smartphonů. Trochu tomu nahrál i horší výsledek doposud jasně prvního Samsungu, kterému se prostě loňský rok nepovedl. Počínaje horšími prodeji top modelu S9 a i tápáním v nabídce modelů střední třídy.
Jenže i přes stále rostoucí prodeje čínského výrobce jsou však úvahy o svržení Samsungu příliš smělé. Loňský vytčený cíl, prodat 200 milionů smartphonů, se sice Huawei podařilo dosáhnout a dokonce o 5,3 milionu smartphonů překonat. Jenže Samsung loni i přes výrazný pokles sedm procent prodal celkem 291,3 milionu smartphonů
Navíc predikce prodejů je letos pro Samsung o poznání optimističtější. Výrobce výrazně obměňuje celé portfolio, takže letošní cíl Huaweie prodat 250 milionů smartphonů na pozici největšího výrobce smartphonů asi stačit nebude. To by se Samsungu muselo velmi nedařit, aby ho letos Huawei překonal.
Samsung představil letošní top modely jako první. Nová modelová řada Galaxy S10 vypadá velmi nadějně a i přes vysoké ceny by se měla prodávat dobře. Navíc Samsung chytře do nabídky zařadil levnější model Galaxy S10e. Ten může vytáhnout prodeje nejzásadnější řady Samsungu nahoru.
Navíc si je Samsung zvyšujícího se tlaku ze strany čínského výrobce vědom a začal nabízet i zajímavé jednodušší modely. I když cenová politika hraje do karet spíše čínské značce, která má v záloze ještě modely prodávané pod označením Honor.
Číňané jsou patrioti, smartphony Huawei kupují jako diví |
Huawei má naději se přes Samsung dostat asi až v původně analytiky predikovaném roce 2020. Na příští rok si samotný Huawei dal cíl prodat 300 milionů smartphonů, což by podle loňských čísel mohlo na Samsung stačit. Ovšem v silnějším roce 2017 Samsung dokázal prodat 317,5 milionu smartphonů.
Trh oběma nepřeje
Navíc tu je celosvětový pokles trhu se smartphony. Trh je nasycený a zákazníci mění své smartphony za delší dobu. Největší pokles vykazuje čínský trh, což však paradoxně ani Huaweii ani Samsungu příliš vadit nemusí.
Huawei totiž na slábnoucím největším trhu se smartphony neustále enormně roste na úkor jiných značek. Samsung zase na čínském trhu dlouho dominoval, ale vinou špatné obchodní strategie je už dlouho jeho podíl minimální. S novými velmi dobře vybavenými modely může na čínském trhu spíše získat než ještě více ztratit.
Jenže honba za světovým výrobcem smartphonů číslo jedna je vhodná možná pro marketing. U Huaweie asi možná také pro zvýšení národního cítění a ukázky vyspělosti tamního průmyslu. Hlavní je zisk.
Levné mobily nejsou podstatné
A ani jeden z výrobců se cenami nepodbízí. Samsung už rezignoval na zcela levné smartphony. Naopak ty nejvyšší modely patří mezi nejdražší na trhu a Samsung se profiluje jako prémiová značka. I když v segmentu střední třídy musel svoji strategii trochu poupravit a začít výrazně nabízet různé akční nabídky.
Ani Huawei se už nemusí podbízet cenou a to ani u své dříve o poznání levnější podznačky Honor. Stále má ale v nabídce i levné modely. Ty jeho nejdražší smartphony mají naopak astronomické ceny. Otázkou je, kolik se jich prodá. V Číně mohou být větší ukázkou prestiže než jinde ve světě.
Huawei se proto snaží vytěžit z byznysu se smartphony co nejvíc. Samsung si skoro všechny součástky vyrábí sám a o to samé se asi pokusí i Huawei. Ten si už jako jeden mála výrobců smartphonů navrhuje přes svoji firmu HiSilicon vlastní procesory. Vyrábět si je ale musí u společnosti TSMC.
Huawei plánuje vývoj vlastních čipů i pro levnější modely. U těch úplně nejlevnějších používá procesory MediaTek a u o něco dražších snapdragony od Qualcommu. To Samsung je, co se procesorů týče, skoro nezávislý, i když na některých trzích prodává své vrcholné modely s čipy Snapdragon od Qualcommu.