Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: SXC.hu , SXC.hu

ZTE už předstihlo LG. Do pětky se tlačí i Huawei

  • 26
Největším výrobcem mobilů zůstává Samsung. Jeho náskok před Nokií se zvyšuje. Čínské ZTE prodalo meziročně téměř o 5 milionů telefonů více a poskočilo na čtvrté místo. Na Apple ale stále ztrácí 10 milionů kusů. Celkově se ale prodalo méně telefonů, než analytici očekávali.

Výrobci mobilních telefonů nezažívají dobré období. Data společnosti Gartner ukazují, že celosvětové prodeje mobilních telefonů pokračují v poklesu. Za druhé čtvrtletí letošního roku se prodalo 419 milionů telefonů. To je v meziročním srovnání pokles o 2,3 procenta. Rychle ale roste podíl chytrých telefonů. Zatímco ve druhém čtvrtletí loňského roku tvořil zhruba třetinu prodejů (36,7 procenta), letos už se blíží jejich podíl k polovině (42,7 procent).

Není to tak dávno, co Nokia běžně prodávala přes 100 milionů telefonů za čtvrtletí. V současnosti zůstává největším výrobcem na světě Samsung, který prodal celkem 90,4 milionů. Druhá Nokia zaostala o 7 milionů kusů, když prodala 83,4 miliony telefonů. Za vedoucí dvojicí je se značným odstupem Apple s necelými 30 miliony prodaných iPhonů (28,8 milionů kusů).

Náskok Samsungu na Nokii se tak zvyšuje. Právě jihokorejský výrobce byl jedním z mála, kdo dokázal prodat více telefonů než v prvním čtvrtletí letošního roku. Naopak Apple zaznamenal pokles o 12,6 procenta. Přesto jeho výsledky zůstávají skvělé, když v meziročním srovnání prodal téměř o 10 milionů telefonů více.

Prodeje mobilních telefonů (mil. kusů)
Značka2Q 20122Q 2011
Samsung90,469,8
Nokia83,497,9
Apple28,919,6
ZTE17,913,1
LG14,324,4
Huawei10,99,0
TLC Communication9,47,9
HTC9,311,0
Motorola9,210,2
RIM8,012,7
Ostatní137,2153,0
Celkem419,0153,0

Hlavní podíl na silné pozici Samsungu má zřejmě jeho úspěch na trhu smartphonů. Podle odhadů společnosti Gartner tvořily smartphony přes polovinu všech prodaných telefonů se značkou Samsung. Celkově prodal tento výrobce 45,6 milionů chytrých telefonů, přičemž největší podíl na tom měla rodina Galaxy.

Nový Galaxy SIII byl dokonce ve druhém čtvrtletí nejprodávanějším telefonem na platformě Android, což je u prémiového modelu velký úspěch. Samsung jich dokázal za dva měsíce prodat 10 milionů a ještě nestačil pokrýt všechny požadavky zákazníků.

"Samsung a Apple posilují svou dominantní pozici na trhu smartphonů. Dohromady jim již patří více než polovina trhu," uvádí analytik společnosti Gartner Anshul Gupta. Podle dat, která tato výzkumná společnost získala, se rychle zvyšuje odstup této dvojice od ostatních výrobců. Tržní podíl žádné z dalších značek nepřekračuje 10 procent. To platí i o Nokii, které ještě před nedávnem patřila více než polovina trhu s chytrými telefony.

Tržní podíl výrobců mobilních telefonů
Značka2Q 20122Q 2011
Samsung21,6 %16,3 %
Nokia19,9 %22,8 %
Apple6,9 %4,6 %
ZTE4,3 %3,0 %
LG3,4 %5,7 %
Huawei2,6 %2,1 %
TLC Communication2,2 %1,9 %
HTC2,2 %2,6 %
Motorola2,2 %2,4 %
RIM1,9 %3,0 %
Ostatní32,8 %35,7 %
Celkem100 %100 %

Zajímavým faktorem je rychle rostoucí podíl čínských výrobců na celkovém trhu s mobilními telefony. ZTE je největším čínským výrobcem a patří mu čtvrté místo na světě, když s téměř 18 miliony prodaných kusů odsunul na páté místo LG. Tomu se obecně příliš nedaří a meziročně prodal o 10 milionů telefonů méně.

Naopak další z čínských výrobců Huawei přidal v meziročním srovnání skoro 2 miliony kusů a celkem prodal 10,9 milionů telefonů. Pokud se tento trend potvrdí, mohlo by LG vypadnout z pětky největších výrobců již do konce roku. Na sedmém místě je již navíc značka Alcatel, za kterou stojí třetí čínský výrobce TCL Communication. Alcatelů se prodalo 9,4 miliony. Čínským firmám tak již patří téměř 10 procent trhu.

I druhé čtvrtletí letošního roku potvrzuje zajímavý trend na trhu se smartphony. Tradičním výrobcům těchto telefonů se totiž nedaří. Nejde jen o Nokii, pokračujícímu propadu čelí také tchajwanské HTC, které ve srovnání se stejným obdobím loňského roku prodalo jen 9,3 milionu kusů a bylo předstiženo právě TCL Communication.

Ještě výraznější problémy má pak výrobce telefonů BlackBerry, kanadská Research In Motion. Ta prodala necelých 8 milionů kusů (propad o 4,5 milionů) a uzavírá desítku. Zhruba milion kusů ztrácí na americkou Motorolu, které se nedaří ani po akvizici Googlem. Celkem 9,2 milionů prodaných telefonů totiž znamená pokles zhruba o milion kusů ve srovnání s loňskem. Z desítky pak úplně vypadlo Sony.

Dříve velmi populární značka Sony Ericsson přešla již definitivně pod křídla japonského koncernu a změnila se na Sony Mobile. Informace o prodejích jsou již tak součástí celkových výsledků Sony Corporation. Stejná situace panuje i v případě Motoroly, jejíž výsledky jsou zahrnuty do celkových výsledků Google. Obě firmy přitom oficiálně zveřejňují pouze informace o tržbách a provozním zisku, nikoli konkrétní počty prodaných telefonů.

Nevíme tedy, kolik ztrácí Sony na desítku, nicméně jasné je, že tržby divize Sony Mobile meziročně vzrostly o 132,9 procenta, když dosáhly hodnoty 285,6 miliard jenů (73 miliard korun). Přesto je ale divize stále v provozní ztrátě 28,1 miliarda jenů (7 miliard korun).