Telefonovat z vlaku během jízdy bez výpadku signálu je téměř nemožné. Operátoři slibují nápravu. Ilustrační snímek

Telefonovat z vlaku během jízdy bez výpadku signálu je téměř nemožné. Operátoři slibují nápravu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Z vlaků se nedá dovolat. Operátoři to chtějí zlepšit, má to ale háčky

  • 52
Loňské měření pokrytí železničních koridorů mobilním signálem, při kterém se Český telekomunikační úřad zaměřil i na útlum stěn železničních vozů, odhalilo značné nedostatky. Po více než roce proto operátoři představili návrh, jak hlasové a datové přenosy ve vlacích zlepšit. Neobejdou se ovšem bez součinnosti SŽDC a dopravců.

Jedním z kroků, který je pro dosažení lepšího pokrytí mobilním signálem ve vlacích na železničních koridorech nutný, je podle pracovní skupiny ustanovené v rámci Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) dokrytí vagonů vykazujících vysoce nadprůměrný útlum signálu. Při loňském měření se totiž ukázalo, že cestující ve starších typech vozů mohou mobily používat podstatně častěji než cestující v modernizovaných vagonech (více zde).

Tento problém, který se týká tedy především modernizovaných vozů, by podle APMS mělo vyřešit použití takzvaných opakovačů signálu. Ve svých vozech je používají například Švýcarské spolkové dráhy (Schweizerische Bundesbahnen) či Německé dráhy (Deutsche Bahn). Operátoři se v tomto případě ovšem neobejdou bez součinnosti dopravců.

„Pro instalace opakovačů mobilního signálu je nutná přímá součinnost dopravců, respektive vlastníků železničních vozidel a mobilních operátorů, kteří jsou držiteli příslušných licencí ke kmitočtům a mají oprávnění k provozu vysílacích zařízení,“ vysvětlil Jiří Grund z APMS s tím, že technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozu optimalizovány.

Toto jsou vagony, ve kterých mají mobily problémy

Důvodem optimalizace je, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím. Kvůli nutné optimalizaci není možná ani plošná instalace, jen například České dráhy totiž používají na sto různých typů vagonů.

Špatná prostupnost vagonů pro mobilní signál není ovšem jediným problémem, který operátoři musí vyřešit. Loňským měřením bylo zjištěno i nedostatečné pokrytí hlavních železničních koridorů. Dalším nutným krokem, který se neobejde naopak bez součinnosti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), tak bude zahuštění venkovní infrastruktury.

„Toho může být dosaženo pouze za předpokladu realizace sdílené infrastruktury mobilních operátorů při současném využití infrastruktury SŽDC včetně infrastruktury vysílačů GSM-R,“ uvedl Grund. Kromě využití stávajících stožárů GSM-R chtějí operátoři kvůli zahuštění sítě vybudovat i stovky nových vysílačů.

Rozhodujícím faktorem ovšem bude výše celkových investičních a provozních nákladů, tato realizace je podle APMS prý nad rámec licenčních kritérií. Již nyní operátoři koridory signálem LTE pokrývají nad rámec závazku vyplývajícího z licenčních podmínek stanovených Českým telekomunikačním úřadem. Stávající hustota pokrytí je prý výrazně nad stanoveným požadavkem pro konec roku 2019, přesto je stále nedostačující.

SŽDC požadavek ze strany operátorů na sdílení infrastruktury analyzuje, již nyní ovšem upozorňuje na jisté překážky.

„Umístění dokrývačů signálu mobilních operátorů na stožáry GSM-R není běžně reálné, neboť se jedná o majetek pořizovaný z dotačních programů pro přesně specifikované účely. Komerční využití těchto zařízení by bylo v rozporu s dotačními pravidly,“ uvedl pro iDNES.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC s tím, že není zcela znám případný vliv umístěné techniky operátorů na bezchybný provoz systému GSM-R. SŽDC tak ve spolupráci s organizační jednotkou Technická ústředna dopravní cesty připravuje testování na zkušebním okruhu v Sokolči.

Při zajišťování ideálního pokrytí železničních koridorů mobilním signálem operátoři využijí i znalostí získaných z pražského metra. V neposlední řadě je totiž nutné vytvořit také technické řešení potřebné k zajištění signálu v železničních tunelech.