Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z vlaků se nedá dovolat. Operátoři to chtějí zlepšit, má to ale háčky

  9:34aktualizováno  9:34
Loňské měření pokrytí železničních koridorů mobilním signálem, při kterém se Český telekomunikační úřad zaměřil i na útlum stěn železničních vozů, odhalilo značné nedostatky. Po více než roce proto operátoři představili návrh, jak hlasové a datové přenosy ve vlacích zlepšit. Neobejdou se ovšem bez součinnosti SŽDC a dopravců.

Telefonovat z vlaku během jízdy bez výpadku signálu je téměř nemožné. Operátoři slibují nápravu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jedním z kroků, který je pro dosažení lepšího pokrytí mobilním signálem ve vlacích na železničních koridorech nutný, je podle pracovní skupiny ustanovené v rámci Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) dokrytí vagonů vykazujících vysoce nadprůměrný útlum signálu. Při loňském měření se totiž ukázalo, že cestující ve starších typech vozů mohou mobily používat podstatně častěji než cestující v modernizovaných vagonech (více zde).

Tento problém, který se týká tedy především modernizovaných vozů, by podle APMS mělo vyřešit použití takzvaných opakovačů signálu. Ve svých vozech je používají například Švýcarské spolkové dráhy (Schweizerische Bundesbahnen) či Německé dráhy (Deutsche Bahn). Operátoři se v tomto případě ovšem neobejdou bez součinnosti dopravců.

„Pro instalace opakovačů mobilního signálu je nutná přímá součinnost dopravců, respektive vlastníků železničních vozidel a mobilních operátorů, kteří jsou držiteli příslušných licencí ke kmitočtům a mají oprávnění k provozu vysílacích zařízení,“ vysvětlil Jiří Grund z APMS s tím, že technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozu optimalizovány.

Toto jsou vagony, ve kterých mají mobily problémy

Důvodem optimalizace je, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím. Kvůli nutné optimalizaci není možná ani plošná instalace, jen například České dráhy totiž používají na sto různých typů vagonů.

Špatná prostupnost vagonů pro mobilní signál není ovšem jediným problémem, který operátoři musí vyřešit. Loňským měřením bylo zjištěno i nedostatečné pokrytí hlavních železničních koridorů. Dalším nutným krokem, který se neobejde naopak bez součinnosti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), tak bude zahuštění venkovní infrastruktury.

„Toho může být dosaženo pouze za předpokladu realizace sdílené infrastruktury mobilních operátorů při současném využití infrastruktury SŽDC včetně infrastruktury vysílačů GSM-R,“ uvedl Grund. Kromě využití stávajících stožárů GSM-R chtějí operátoři kvůli zahuštění sítě vybudovat i stovky nových vysílačů.

Rozhodujícím faktorem ovšem bude výše celkových investičních a provozních nákladů, tato realizace je podle APMS prý nad rámec licenčních kritérií. Již nyní operátoři koridory signálem LTE pokrývají nad rámec závazku vyplývajícího z licenčních podmínek stanovených Českým telekomunikačním úřadem. Stávající hustota pokrytí je prý výrazně nad stanoveným požadavkem pro konec roku 2019, přesto je stále nedostačující.

SŽDC požadavek ze strany operátorů na sdílení infrastruktury analyzuje, již nyní ovšem upozorňuje na jisté překážky.

„Umístění dokrývačů signálu mobilních operátorů na stožáry GSM-R není běžně reálné, neboť se jedná o majetek pořizovaný z dotačních programů pro přesně specifikované účely. Komerční využití těchto zařízení by bylo v rozporu s dotačními pravidly,“ uvedl pro iDNES.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC s tím, že není zcela znám případný vliv umístěné techniky operátorů na bezchybný provoz systému GSM-R. SŽDC tak ve spolupráci s organizační jednotkou Technická ústředna dopravní cesty připravuje testování na zkušebním okruhu v Sokolči.

Při zajišťování ideálního pokrytí železničních koridorů mobilním signálem operátoři využijí i znalostí získaných z pražského metra. V neposlední řadě je totiž nutné vytvořit také technické řešení potřebné k zajištění signálu v železničních tunelech.

Autor:




Nejčtenější

LG Q6
Do prodeje se dostal nový zmenšený supersmartphone. Cena je solidní

Na našem trhu se začalo prodávat zmenšené LG, která boduje designem, rozměry a skvělým displejem. Přináší moderní konstrukci vycházející ze špičkového modelu...  celý článek

Lenovo Moto E4 a Lenovo Moto E4 Plus
Větší model zaujal obří baterií. Toto jsou nové levné motoroly

Do rukou se nám dostaly smartphony Lenovo Moto E4 a E4 Plus. Jedná se o modely nižší střední třídy, z nichž je zajímavý zejména ten větší svou vysokou...  celý článek

Google Pixel XL 2
Nové Pixely od Googlu odhaleny, ovšem zatím jen zezadu. Levné nebudou

Google oficiálně představí nové smartphony řady Pixel za necelé dva týdny. Podoba novinek je už odhalena, ovšem zatím pouze zezadu. Známé jsou už i ceny.  celý článek

Huawei Mate 10
Kdo bude mít nejdražší smartphone na trhu? iPhone X ohrozí nový Huawei

Huawei se vypracoval na jednoho z největších producentů smartphonů. Odpovídá tomu i sebevědomí čínské značky. Chystaný model Mate 10 má mít v nejvyšší...  celý článek

iPhone 8 Plus
Otestovali jsme nejvýkonnější smartphone. Recenze iPhone 8 Plus

iPhone 8 Plus se v našem testu ukázal jako špičkový smartphone, který může konkurovat těm nejlepším přístrojům na trhu. Zaostává na dnešní dobu už překonaným...  celý článek

Další z rubriky

Google Pixel 2
Google kupuje zaměstnance mobilní divize HTC za více než miliardu

Google a HTC oznámili dohodu, díky které přejdou zaměstnanci HTC pracující na vývoji telefonu pod křídla amerického giganta.  celý článek

Paměťová karta microSD s kapacitou 400 GB od společnosti SanDisk.
Paměťová karta s rekordní kapacitou stojí jako slušný smartphone

Společnost SanDisk představila paměťovou kartu typu microSD s rekordní kapacitou 400 GB. Její cena bude ovšem hodně vysoká.   celý článek

Logo Bluetooth
Útok na Bluetooth ohrožuje miliardy zařízení. Zjistěte, zda nejste oběť

Hojně používaný bezdrátový protokol Bluetooth není bezpečný. Mobilní zařízení, přístroje zapojené v rámci internetu věcí (IoT) a další bluetooth zařízení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.