Handsfree sady jdou na dračku, řidiči se bojí o body

  • 27
Nový bodový systém nahnal strach nejednomu řidiči. Obchodníci si naopak mnou ruce. Mnozí lidé si totiž začali pořizovat handsfree sady až nyní, ač bylo telefonování za jízdy zakázáno i před stávající úpravou silničního zákona.

Řidiči se po zavedení bodového systému obávají nezanedbatelného bodového postihu a pokut za telefonování při jízdě. Zájem o handsfree sady tak vzrostl, přičemž řidičům vychází vstříc i velké obchodní domy. - více o novém zákoně zde

"Oproti předchozímu období vzrost zájem o tyto produkty téměř na trojnásobek," říká Tomáš Král ze společnosti Datart. Zákazníci mají dle něj největší zájem o značkové handsfree sady v cenové hladině okolo dvanácti set korun.

Růst poptávky po zařízeních, která umožňují telefonovat, aniž by volající držel mobil v ruce, zaznamenali i všichni tři mobilní operátoři v zemi. V jejich nabídce se totiž objevuje i příslušenství k mobilním telefonům.

Pár týdnů před bouří

Podle Jakuba Hrabovského z Vodafone se zvýšená poptávka projevila již několik týdnů před začátkem července, kdy nový silniční zákon začal platit. Vyšší prodej zaregistroval také T-Mobile a Eurotel.

Mluvčí se ale shodují na tom, že je zatím předčasné růst poptávky vyhodnocovat. Někteří operátoři na něj přesto již zareagovali slevami handsfree sad podobně, jako velcí prodejci elektroniky. Řidiči tak mají z čeho vybírat.

"Vždy se snažíme nabízet co nejlepší ceny, zákazníci tak mohou vybírat produkty v cenovém rozmezí od pěti set do dvou a půl tisíce korun," říká Král. Podobnou sumu přitom zaplatí nedbalý řidič na případné pokutě. - více o HF sadách zde

Koupí handsfree sady se totiž mohou řidiči vyhnout peněžnímu trestu ve výši jednoho tisíce korun na místě nebo až dvou a půl tisíce ve správním řízení. V bodovém systému pak ušetří celé tři body.

Zákaz platí již několik let

Vzrůstající prodej zařízení splňujících podmínky nového silničního zákona přitom poukazuje i na špatnou formulaci v minulém znění zákona, kdy řidiči mohli zákaz obejít držením telefonu mezi hlavou a ramenem. Větší roli však hraje strach z tvrdšího postihu.

"V autě jsem s mobilem v ruce volal běžně, nyní si ale raději zastavím," říká Lukáš Lega, počítačový technik z Prahy. "Tisícovka mě sice nezabije, přišel jsem i o víc, ale tři body jsou tři body," dodává.

Jako jeden z mála napravených řidičů si dokáže připustit i nebezpečí spojené s takovým počínáním. Benevolentnost české policie se navíc velmi snížila a pokuty se rozdávají i za nenápadné čtení textovky pod palubní deskou.

Průzkumy nelžou

Podle ministerstva dopravy prokázaly různé průzkumy, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko nehody obdobně jako například alkohol. Lidé, kteří hovoří do svých mobilních telefonů během jízdy autem, jsou vystaveni nejméně čtyřikrát většímu riziku, že se dostanou do kolize.

Reakce jsou pomalejší až o jednu a půl sekundy, což představuje prodloužení brzdné dráhy o desítky metrů. Nesoustředění řidiči podle zjištění psychologů dokonce přehlížejí značky a mnohdy nedají přednost v jízdě. Podobné nebezpečí však skýtají i automobilové navigace.

V některých zemích dokonce netrpí telefonování za volantem vůbec - bez ohledu na to, zda používáte handsfree sadu nebo ne. V Evropě mezi ně patří Španělsko, kde se setkáte i s nejvyšší pokutou ve výši 301 eur.

Držení mobilu v ruce vás bude stát minimálně tisíc korun pokuty a tři body v bodovém systému

,