Studii s názvem „Jak je vaše mobilní zařízení opravitelné?“ zveřejnila organizace Greenpeace ve spolupráci s americkou firmou iFixit, která prodává náhradní součástky a vydává návody pro opravy vybraných zařízení. Studie hodnotila jak současnou situaci jako celek, tak jednotlivé výrobce telefonů a dalších zařízení.
Je sice jasné, že v zájmu každého výrobce je prodat nové modely namísto přehnaných snah udržet v provozu ty staré, výsledkem je ovšem nadměrné množství elektronického odpadu. Nové telefony bývají navrženy příliš komplikovaně a jejich oprava se tak stává čím dál složitější. Výrobci navíc mnohdy neposkytují návody k opravám nebo dokonce ani neprodávají náhradní díly.
Většina zařízení tak ve studii moc neobstála. Jedinou výjimkou byl model Fairphone 2 (o tomto smartphonu jsme psali zde), tedy modulární zařízení šetrné k životnímu prostředí. Všechny jeho součástky jdou totiž vyměnit, dostupný je jak kompletní manuál pro opravy, tak veškeré náhradní součástky.
Ze známějších modelů získaly nejlepší skóre LG G4 a G5, ale už těm je vytýkáno, že výrobce neposkytuje kromě baterie žádné náhradní součástky. Naopak nejhorší hodnocení si vysloužily poslední dvě generace špičkových samsungů - S7 edge a S8. Na vině je totiž zahnutý displej, který se opravuje hodně složitě a navíc je náchylnější k rozbití. Navíc do samotného těla telefonu se kvůli použití skla a unibody konstrukci dostává poměrně obtížně.
Nižší hodnocení dále obdržely modely LG G6, Vivo X7, Xiaomi Mi5, Sony Xperia Z5 Compact či Asus ZenFone 3 Max. Greenpeace spolu s iFixit však obecně nabádá všechny výrobce, aby zlepšili svůj přístup k opravitelnosti telefonů.
Právě proto, že telefony často po rozbití namísto oprav vyhazujeme, se zvyšuje množství elektronického odpadu. Podle jiné studie se například v jihovýchodní a východní Asii zvedl objem takového odpadu mezi lety 2010 a 2015 o více než 63 procent. Problémy má ovšem i Evropa. Před pár lety bylo zjištěno, že 65 procent elektronického odpadu není recyklováno správně.