Služby operátora sítě GSM Eurotel používá podle průzkumu společnosti Digimark stále nejvíce firem. Celkem má na firemním trhu (podle počtu firem) Eurotel podíl 56 %. Druhý RadioMobil se může pochlubit 36% zastoupením mezi firmami; pro síť Oskar se rozhodlo 9 %. Celkem bylo dotázáno přibližně 2000 firem.
Průzkum prováděl Digimark v květnu tohoto roku. Podle jeho zástupců se od té doby samozřejmě mohly podíly operátorů v dotazovaných firmách lehce změnit - nemělo by jít ale o více než o jednotky procent. Změna operátora ve firmě totiž trvá delší dobu - rozhodně neprobíhá tak, že ke konci měsíce zástupce firmy vypoví smlouvu a od prvního už začnou zaměstnanci používat nová telefonní čísla. V průběhu letních měsíců nedošlo ani k výrazným posunům v tržním podílu operátorů počítaném podle počtu zákazníků - Eurotel by v tuto chvíli měl mít 48 % všech uživatelů (v červnu 49 %), RadioMobil 41 % (41 %) a Český Mobil 11 % (10 %).
Podle zmiňovaného průzkumu roste obliba Eurotelu s velikostí firmy. Zatímco u firem s jedním až pěti zaměstnanci jsou pozice Eurotelu a RadioMobilu vyrovnané (obě firmy mají shodný 43% podíl), ve firmách s více než třiceti zaměstnanci dominuje Eurotel se 72 %. Jiným trendem úspěšnosti se může pochlubit Český Mobil. Jeho síť Oskar si vybralo 14 % z nejmenších firem, zatímco u těch největších drží pouhá 3 %.
Tento vývoj souvisí především s nabídkou služeb a citlivostí firem na cenu. Malé firmy nepotřebují tolik síťových služeb (například virtuální podnikovou síť). Zajímají se spíše o nízké minutové hovorné, a v tomto ohledu je nejvíce uspokojí Český Mobil. Větší firmy ale zajímají pokročilejší služby, a proto volí RadioMobil s Eurotelem (jeho nabídka je stále nejširší). Výraznou roli při volbě operátora hrají také zkušenosti - když má firma sedm let Eurotel a je s jeho službami spokojena, nepřesvědčí ji podobná nabídka RadioMobilu s nižšími cenami. Jednoduše proto, že nikdo v takové firmě nemá s RadioMobilem zkušenosti.
Na volbě operátora se projevuje i vlastnická struktura společnosti. U podnikatelů - fyzických osob dosáhl Eurotel „jen“ 46% podílu. Ve firmách se zahraničním kapitálem se naopak mohou obchodníci Eurotelu pochlubit 69% tržním podílem. I podle tohoto dělení firem má nejmenší zastoupení Český Mobil se sítí Oskar - u fyzických osob se sice může pochlubit dobrými 12 %, ale u firem se zahraniční účastí jeho podíl klesá na 5 %.
Digimark také zjistil, že 70 % dotázaných firem využívá služeb jenom jednoho operátora. K využití služeb více operátorů podle našich informací vede nejčastěji potřeba služeb, které hlavní operátor nenabízí. Je to případ například rychlých datových přenosů HSCSD (v tuto chvíli podporuje jenom Eurotel) a donedávna i GPRS, které v minulosti kromě Eurotelu žádný operátor nenabízel (nyní už GPRS podporuje i RadioMobil). Podobně je tomu například v jedné z našich největších firem Škoda Auto, která má jako hlavního operátora RadioMobil, ale podle Eurotelu stále využívá jeho síťové služby Conex a OnePort. Není na tom nic divného - ideální nabídku totiž nemá ani jeden z našich operátorů. Nejlepší je proto kombinace jejich služeb.
Nabídkou operátorů velkým zákazníkům jsme se více zabývali ve speciální příloze.