Aplikace Beluga na telefonu Nexus One

Aplikace Beluga na telefonu Nexus One | foto: androcrypt.net

Facebook chystá revoluci v SMS. Chce nabídnout levnější alternativu

  • 78
Společnost Facebook, která provozuje stejnojmennou sociální síť, chce nabídnout levnější alternativu k předraženým SMS. V minulých dnech se za tímto účelem spojila s firmou Beluga.

SMS jsou zřejmě nejpředraženější mobilní službou. Běžné stošedesátiznakové vzkazy zabírají 140 bytů datového prostoru, ovšem za jejich doručení si operátoři účtují nemalé částky. S minimálními náklady jim textovky generují obrovské zisky, provize se počítají na stovky procent. 

Vizionář a šéf Facebooku Mark Zuckeberg cítí v tomto cenovém nesouladu za poskytování služeb velkou příležitost. Před několika dny proto podnikl první a nezbytný krok, kterým byla akvizice společnosti Beluga. Beluga je malá, ale slibně se rozvíjející skupina, která před časem uvedla aplikaci pro iOS a Google Android, umožňující textovou komunikaci skrze datové přenosy. Tedy něco podobného jako nabízí rozličné aplikace pro posílání SMS přes brány operátorů. 

Podobné aplikace již dávno existují. Síla spojenectví s Facebookem ovšem spočívá v ohromné databázi kontaktů. Tuto sociální síť totiž využívá asi půl miliardy uživatelů. 

Beluga díky tomu může zvětšit pole působnosti. Obrovské rozšíření mezi desítky milionů dalších klientů by znamenala Java verze aplikace, kterou by bylo možno provozovat i na telefonech bez OS. Ty jsou stále ještě mezi uživateli nejrozšířenější. 

Doplňme, že SMS nejsou drahé jen u nás, ani cenová politika v USA není pro klienty operátorů příznivá. Navíc operátor při změně ceny následuje druhého tak, aby nevznikalo příliš konkurenční prostředí. 

Například před pěti lety operátor Sprint zdražil cenu SMS z 10 na 15 centů. Zanedlouho nasadili stejné ceny i ostatní operátoři jako Verizon aT-Mobile.  Později Sprint vyhnal cenu za jednu zprávu nahoru o dalších 5 centů. Uvedená konkurence neotálela a ceny za SMS srovnala. 

Data jsou oproti SMS, dá se říci, levná, a to i u nás, i když srovnání se západní Evropou nevyznívá pro zdejší operátory příznivě. 

Američané poslali jen za uplynulý měsíc 173 miliard textových zpráv, před pěti lety to za stejné období byl jen zlomek, 7 miliard. Nabídka vhodné alternativy za podstatně nižší cenu tak nepochybně je velkou příležitostí.