Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivně: vyzkoušeli jsme reálné auto ovládané mobilním telefonem

aktualizováno 
Slušelo by se vykřičet do světa větu "konec pokutám za parkování!" Vývojářská společnost DevelCar si právě na této zkušenosti založila živnost a vyvíjí aplikaci pro mobilní telefony, díky které lze ovládat váš automobil na dálku. Byli jsme u první zkušební jízdy.

Strahovská společnost DevelCar nám umožnila nahlédnout na unikátní aplikaci do mobilních telefonů, díky které můžete po malé úpravě ovládat svůj automobil na dálku. Jde však o první vývojářskou verzi, která má stále velké množství omezení.

"Auto musí být samozřejmě automat," říká Jan Kalous, čerstvý absolvent technické univerzity a zakladatel společnosti. "S manuálem by to asi také šlo, celá technologie by ale byla mnohem náročnější," dodává.

Zázrak? Ne, "modrozub"...

Srdcem systému je speciální řídící jednotka, která se velmi snadným způsobem napojí na stávající řídící jednotku automobilu. Díky ní může komunikovat s mobilním telefonem pomocí technologie Bluetooth a přijímat tak příkazy ze speciální aplikace.

Jednotka spolupracuje s hydraulickými ovladači brzdového a plynového pedálu a servomotorem napojeným na mechaniku řízení. Po spárování s mobilním telefonem lze tyto části velmi jednoduše ovládat. K celé bezdrátové obsluze postačí jen kurzorový kříž či joytick na vašem mobilu.

Omezení jsou značná

Použitá technologie však s sebou přináší první omezení: "Jsme samozřejmě omezeni dosahem 'modrozubu'. Do budoucna bychom ale rádi ovládali auto přes mobilní síť," reaguje na naši skepsi Antonín Fiala, jeden z pěti členů vývojářského týmu.

Zároveň nám přednesl svou futuristickou myšlenku, která počítá s plným ovládáním většiny podstatných částí automobilu a s použitím GPS a kamerového systému tak, abyste s autem mohli odjet odkudkoli i v případě, že jste od něj na kilometry vzdáleni.

"To je ale samozřejmě daleká budoucnost nehledě na to, že 'auto bez řidiče' asi nebudete moci použít zcela legálně," vysvětluje Fiala ve chvíli, kdy s ukázkovým automobilem Saab 9-3 2.0T automat řízeným mobilním telefonem krouží po strahovském parkovišti.

Stačí malá aplikace

K ovládání auta přitom používá mobilní telefon postavený na operačním systému Symbian S60. "Není problém vyvinout program i pro jinou platformu," upozorňuje Kalous. Malá jednoduchá aplikace je ještě viditelné dítko vývojáře a během testování dokonce občas zamrzla.

Telefon se s řídící jednokou automobilu automaticky spáruje až ve chvíli, kdy auto nastartujete a v telefonu spustíte příslušnou aplikaci. Po spárování již máte z pravého automobilu trošku větší hračku z vašich dětských let. Ovládat lze volant (vpravo, vlevo) a plynový a brzdový pedál (nahoru, dolů).

"Do budoucna samozřejmě počítáme s tím, že auto mobilem nastartujeme, budeme jím ovládat blinkry, světla či centrální zamykání," říká Kalous, kterého vidina takové technologie osvítila ve chvíli, kdy na místě, kam zaparkoval, své auto nenašel.

Konec pokutám za parkování

"Odtáhli mi ho. Celý den jsem obvolával úřady, abych zjistil kam. Chtěl jsem takovým situacím předejít, a to jakkoli," vypráví. V tu chvíli si prý vzpomněl právě na podobnou hračku z dětství. "Řekl jsem si, že by bylo super moci přeparkovat i ve chvíli, kdy nejste poblíž. Dnes však vidím využití naší technologie mnohem účelněji - například na letištích," dodává.

A jak jsme se o společnosti DevelCar dozvěděli? Možná vám napoví dnešní datum (1. dubna 2007)...

Upozornění: Všechny osoby i technologie ovládání automobilu jsou smyšlené a podobnost s realitou je čistě náhodná

Autor:




Nejčtenější

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.