Problém čtenáře (jeho jméno redakce zná, ale nepřál si být jmenován) začal pořízením předplacené karty a skončil dluhem téměř šest tisíc korun za služby, které vůbec nevyužil. "Objednal jsem si SIM kartu ha-loo mobil (virtuální operátor provozovaný přes GTS v síti T-Mobilu - pozn.red.) a tu posléze daroval. Nevím, zda tato osoba kartu prodala dál," napsal redakci Mobil.iDNES.cz čtenář.
Po čase mu však přišel dopis z advokátní kanceláře, kde po něm bylo požadováno téměř šest tisíc korun.
"Netušil jsem, co se SIM kartou daná osoba udělá. Říkal jsem si, že kredit provolá a kartu zahodí. Advokát však tvrdil, že byly posílány prémiové SMS a že dlužná částka je 5 700 korun. Kdyby to bylo 100 korun, ale tolik...," dodává čtenář.
Uživatel porušil všeobecné podmínky, tvrdí operátor
"Toto číslo bylo zablokováno z důvodu překročení nabitého kreditu. Vzhledem k tomu, že dluh, který tímto vznikl, nebyl uhrazen, je číslo stále blokováno. Dle historie je evidentní, že s číslem bylo nakládáno v rozporu se všeobecnými podmínkami," sdělil Petr Borecký z firmy Ha-vel, která virtuálního operátora provozuje.
Ať již s číslem bylo nakládáno jakkoliv, zákazník s předplacenou kartou očividně není tak nedotknutelný, jak je ve všeobecném povědomí.
Prémiové SMS musely být poslány rychle za sebou
Že se uživatel dostane s předplacenou kartu do dluhu několika tisíc korun, je velmi nezvyklé. Operátoři většinou mívají limity nastaveny tak, že se karta zablokuje již na nule, nebo při nízkých záporných částkách.
"Po dosažení nulového kreditu dochází k zablokování karty pro placené služby až do okamžiku, kdy si ji zákazník znovu dobije. Nicméně, vzhledem k určitému zpoždění blokace v našich systémech, může někdy dojít k dosažení nízkých záporných hodnot kreditu," sdělil redakci Mobil.iDNES.cz Lukáš Hrabal z tiskového oddělení T-Mobilu. Doplnil pak, že v případě, že již zákazník kartu znovu nedobije, operátor po něm záporné částky nevymáhá. "Vzhledem k anonymitě Twist karty by to ani nebylo možné," dodal Hrabal.
Jenže jak vyplývá z informací operátora ha-loo mobil, prémiové SMS byly poslány rychle za sebou během několika minut. A dluh (resp. záporný kredit) se tak zřejmě dokázal vyšplhat až na několik tisíc korun.
Zatím není jasné, jak celý případ dopadne. Pokud tedy někomu darujete předplacenou kartu, raději si uvědomte, zda jste při koupi uvedli své jméno. Mohou vás totiž čekat nepříjemnosti.
ČTÚ případ šetří, zatím se kloní na stranu zákazníka"Pouze na základě informací, které máme v tuto chvíli z dotazu k dispozici, se požadavek společnosti ha-vel internet s.r.o. jeví jako neopodstatněný." Čtenář již úřadu podal veškeré další informace k bližšímu prošetření. Tiskový mluvčí ČTÚ Martin Drtina k celé věci v obecné rovině dodává: "V případě služby ha-loo mobil je po prvotním prošetření zřejmé, že předplacená karta této služby není anonymní, účastník se musí pro její zakoupení zaregistrovat na webových stránkách poskytovatele. Touto registrací však nedochází k uzavření smlouvy. Dle VOP poskytovatele je účastnická smlouva o poskytování ha-loo mobil uzavřena uhrazením ceny aktivace služby, nebo vylomením SIM karty z plastového nosiče, nebo aktivací SIM karty podle toho, která skutečnost nastane dříve. Ve smluvních podmínkách je dále uvedeno, že ke změně účastníka ha-loo mobil není nutný souhlas poskytovatele a účastník je oprávněn přenechat ha-loo mobil k užívání třetí osobě, přičemž smluvní podmínky nijak neupravují otázku vzájemného ručení mezi převádějícím a nabývajícím účastníkem. Z toho, co jsme dnes zjistili ze všeobecných podmínek, vyplývá, že operátor měl po vyčerpání kreditu odchozí služby zablokovat, a neumožnit tak zatížení kreditního účtu 'do mínusu'. Pokud to z nějakého důvodu neučinil (přiznává přitom technický problém), nemělo by se toto pochybení přičítat k tíži uživatele předplacené karty, ať už touto kartou disponoval kdokoliv." |