Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropská komise možná povolí mobily v letadlech

aktualizováno 
Konsorcium WirelessCabin chce zřídit malé základnové stanice přímo na palubách dopravních letadel a propojit je s telefonní sítí a internetem přes satelit. Budeme moci konečně nerušeně telefonovat za letu?

Na palubě letounu Airbus společnosti Lufthansa budou cestujcící možná již brzy vesele telefonovat svými mobily. Umožnit by jim to měl společný projekt firem Ericsson, Siemens, organizace Inmarsat a dalších subjektů pod patronátem Evropské komise.

Mobilní telefony nejsou na palubách dopravních letadel vítanými pasažéry, rozhodně ne v zapnutém stavu. Výrobci letadel, aerolinie i regulační orgány se obávají, že signál mobilních telefonů by mohl rušit radarové a navigační přístroje na palubě i povely vysílané z pilotní kabely do křídel, kormidel a motorů po kabelech. Elektromagnetická nekompatibilita může být skutečně riskantní, bývá mimo jiné uváděna jako příčina katastrofy letadla Boeing 767-300 společnosti Lauda Air v Thajsku, která v roce 1991 skončila smrtí 223 cestujících i posádky. Úřady tehdy podezřívaly videokameru, přenosný počítač nebo mobilní telefon některého z cestujících z náhlého aktivování obracečů tahu na tryskových motorech.

Elektromagnetickým rušením zdaleka nehrozí jen mobilní telefony, přenosné počítače a videokamery, ale i mnoho dalších elektronických zařízení. Některé horrorové historky si můžete přečíst v tomto textu, jako elektromagnetičtí zloduši se chovaly i první modely populární přenosné herní konzole Gameboy.

Technika se vyvíjí, spotřební elektronika ani letectví nejsou výjimkou. Riziko narušení letu přenosným počítačem je již zřejmě nižší a aerolinky také nikdy nezakázaly používat notebooky v letadle. Dobře si uvědomují, že by tak vyhnaly zejména cestující z třídy Business. Mobilní telefony jsou však i nadále v nemilosti.

Kritici zákazu telefonování v letadle poukazují na některé nesrovnalosti. Lze předpokládat, že určité procento cestujících telefony zabalené v příručním zavazadle zapomene vypnout, někteří dynamičtí manažeři dokonce v třídě Business zcela veřejně telefonují. Signál mobilní sítě přitom není v letadle nejsilnější, jeho kovový trup funguje spíše jako Faradayova klec s malými okenními otvory. Telefony se této situaci snaží přizpůsobit zesílením vysílacího výkonu na maximum.

V některých letadlech by navíc kanibalizovaly aerolinkám jejich byznys s hovory přenášenými z palubního telefonu přes satelit.

Současná situace je zřejmě neudržitelná. Nyní, během ekonomické krize letecké dopravy, se letečtí dopravci podtupně odhodlávají ke změně stanoviska. Jako první se objevily projekty na zprovoznění satelitního internetu pomocí palubního Wi-Fi hotspotu, na palubě však bývá více mobilů než notebooků.

Na scénu přichází konsorcium WirelessCabin finančně podporované Evropskou komisí. V rámci tohoto projektu je plánováno osazení stroje Airbus A340-600 pro dálkové lety malou základnovou stanicí (picocell), která by propojila přenosná zařízení včetně mobilů s vnějším světem. V první fázi se počítá s podporou technologií GSM, Wi-Fi a Bluetooth, časem by se měly přidat i technologie CDMA2000 a UMTS.

Mezi členy konsorcia najdeme německou pobočku Airbusu, italskou pobočku Ericssonu, rakouskou pobočku Siemensu a Inmarsat. Letadlo bude testovat německá Lufthansa. Technické řešení je tedy již téměř k dispozici, zbývá již jen vymyslet vhodný obchodní model.





Nejčtenější

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Google koupil Apple za 9 miliard dolarů?
Svět se nestačil divit. Google koupil Apple, psaly burzovní zprávy

O menší šok na burze se postaral známý akciový index světa, Dow Jones. Omylem totiž vydal falešnou zprávu, že firma Google koupila za směšných 9 miliard dolarů...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.