U Vodafonu měli zákazníci výrazně užší možnost výběru.

U Vodafonu měli zákazníci výrazně užší možnost výběru. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Zkusili jsme, jak zákazníci tlačí operátory ke změnám

  • 23
Letos naposledy je na Zemi méně mobilů než lidí a v Evropě bude do roku 2019 víc smartphonů než obyvatel. To klade vysoké nároky na operátory, zákazníci od nich očekávají stále více. Proč, to jsme zjistili na setkání se zástupci firmy Ericsson, která provádí rozsáhlý průzkum o směřování mobilního světa.

Ericsson je v současnosti stále největší dodavatel síťové infrastruktury pro mobilní operátory a každoročně zveřejňuje detailní zprávu o trendech v mobilním světě. V průzkumech firma zjišťuje, jak se mění požadavky a očekávání zákazníků, a snaží se tak mobilním operátorům ukázat, na co se mají v blízké budoucnosti připravit. Operátoři pochopitelně v tomto nespoléhají jen na průzkum Ericsson Mobility Report. Ten však jako jeden z mála podobné trendy představuje i široké veřejnosti.

Ohromující růst

Z aktuálního průzkumu vyplývá několik velmi zajímavých čísel. Letos je například poslední rok, kdy je počet aktivně používaných SIM karet (6,8 miliardy uživatelů) na celém světě nižší než počet obyvatel. Už letos by se jazýček vah měl přehoupnout na stranu mobilních připojení. Uživatelé samozřejmě stále více holdují chytrým telefonům, v prvním čtvrtletí roku 2014 tvořily smartphony už 65 % světového trhu. Do konce roku 2019 tak v Evropě počet smartphonů převýší počet obyvatel.

To klade na mobilní operátory obrovské nároky. Ze stejného průzkumu totiž vyplývá, že do roku 2019 vzroste v Evropě množství dat přenesených v mobilních sítích oproti roku 2013 asi osminásobně na celkové 4 exabyty (1018 bytů) měsíčně. V případě smartphonů se zvýší provoz sedminásobně. Částečně téměř zdvojnásobením jejich počtu (z 395 milionů v roce 2013 na 765 milionů v roce 2019), ale větší měrou se na tom podepíše zvýšení konzumace dat. Zatímco loni aktivní uživatelé přenesli průměrně 800 megabytů měsíčně, v roce 2019 to bude už 2,8 GB na uživatele. Smartphony tak budou mít z celkového datového provozu v sítích operátorů na svědomí téměř polovinu, zbytek připadne na tablety, laptopy a další zařízení. Z hlediska obsahu nejvíce dat spotřebuje video.

Tento nárůst jasně ukazuje, jak se budou muset mobilní operátoři změnit. Lidé od nich totiž očekávají větší objem služeb, navíc kvalitní pokrytí rychlými daty je pro uživatele čím dál důležitější a brzy přestanou bílá místa v pokrytí odpouštět. LTE sítě budou pro uspokojení požadavků zákazníků naprostou nutností.

Thomas Jul, šéf Ericssonu pro Střední Evropu nám také v rozhovoru po prezentaci prozradil, že tyto nároky téměř jistě povedou ke spojování operátorů. Většinou podle jeho odhadů přežijí tři operátoři, na velkých trzích, kde je operátorů více, mají šanci na udržení i čtyři.

Malé odhalení trendů

Ericsson však nezkoumá jen růst trhu jako celku. Ve studii zkoumá i podrobnější důvody, proč k takovému nárůstu dojde. Firma zjišťuje, po čem zákazníci touží, čemu přikládají důležitost teď a co od telefonů očekávají v blízké budoucnosti. Průzkum tak například zjistil, že Češi mají jako hlavní důvod ke koupi smartphonu možnost přistupovat k e-mailům a službám pro posílání zpráv. Hned na druhém místě je však překvapivě možnost přistupovat k wi-fi zdarma. Přitom v Evropě je tento důvod hluboko v poli „poražených“.

Tři nejdůležitější trendy

Připojení k internetu odkudkoliv

Podle zkušeností Ericssonu je tento trend nejčastější volbou při výběru top trendů zejména u provozovatelů mobilních služeb a dalších subjektů v oblasti ICT. Mít přístup k internetu na různých místech je důležité stále pro více lidí. Uživatelé smartphonů si již uvědomují, že počet čárek na jejich zařízení, které je spolehlivým vodítkem pro dostatečný signál pro volání, již zdaleka není dostatečným měřítkem například pro sledování videa na YouTube. Najít rychle wi-fi připojení k internetu není vždy snadné, a to ani ve velkoměstech. Tento problém pak v kombinaci s mobilitou velice snižuje spokojenost lidí s kvalitou a dostupností připojení k internetu.

Aplikace mění společnost

Tento trend často vyberou jako nejdůležitější na workshopech ti,  kteří působí mimo odvětví ICT, ale chtějí oslovit zákazníky prostřednictvím mobilního internetu. Aplikace jsou nyní pro uživatele smartphonů důležitější než to, jaký typ telefonu mají. Lidé masivně požadují aplikace pro všechna odvětví od nakupování přes péči o rodinu a blízké až po komunikaci s úřady.

Čidla všude

Tento trend označili jako jeden z nejdůležitějších prakticky všichni účastníci Ericsson workshopů, ať už to byli poskytovatelé informačních či telekomunikačních technologií, nebo subjekty zaměřující se na odvětví průmyslové nebo spotřebitelské. Trend byl vždy situován do dlouhodobější časové perspektivy. Čidla se stávají součástí našeho každodenního života. 60 % respondentů Ericsson Mobility Reportu věří, že do roku 2016 budou čidla obsažena všude od zdravotnictví přes veřejnou dopravu a auta až po domovy i naše pracoviště.

Zdroj: Ericsson

Jak se v průzkumu zjišťují uživatelské trendy, jsme si vyzkoušeli v malé ukázce přímo na tiskovém setkání. Představitelé společnosti nám stručně představili deset aktuálních trendů a rozděleni do tří skupin jsme pak měli v každé skupině vybrat tři trendy, které považujeme za nejdůležitější a seřadit je i v čase, tedy určit, který trend je nejdůležitější teď a které budou růst v blízké či vzdálenější budoucnosti.

Tři skupiny z deseti trendů vybraly celkem šest. Tři z nich se objevily vždy dvakrát, šlo o očekávání internetu kdekoli, nárůst počtu aplikací řešících záležitosti každodenního života a trend nástupu připojených senzorů téměř kdekoli. A světe div se, shodou okolností jde o trendy, které vycházejí z průzkumů jako ty nejdůležitější.

Tři cesty pro operátory

Rostoucí nároky zákazníků dělají mobilním operátorům vrásky. Musí je totiž uspokojit, přitom více peněz z nich už za tradiční služby nedostanou. Zdražení jednoduše není cestou. Operátoři tak musí hledat jiné zdroje příjmů, nebo přijmout jinou roli. Thomas Jul nám vysvětlil, že operátoři se v současnosti v podstatě vydávají jednou ze tří cest.

Buď se připravují na to, že se stanou jen prodejci datové konektivity a zbytek nechají na jiných službách. Na opačném pólu je cesta, kdy se budou operátoři snažit nabídnout maximum přidaných služeb ve vlastní režii: sami budou přinášet nové aplikace a služby, které budou uživatelé chtít a budou je nakupovat přímo u nich. Někde mezi tím je cesta, kdy se operátoři rozhodnou být jakýmisi prostředníky. Vlastním službám a aplikacím velkou důležitost přikládat nebudou, ale budou zákazníkům ochotně nabízet služby třetích stran a příjmy si zajišťovat právě takto.

Ani jedna z těchto cest není samozřejmě pevně daná a není ani jasné, která bude v budoucnu tou nejlepší. Nicméně každá z nich má poměrně dost příznivců, ostatně i trojici českých operátorů bychom vlastně zatím mohli do těchto nastíněných kategorií rozdělit.