Ericsson dolů, Nokia nahoru

Srovnání výsledků hospodaření společností Ericsson a Nokia za první kvartál 1999.
Tak by se daly charakterizovat zveřejněné výsledky za první kvartál letošního roku u společností Nokia a Ericsson. Opravdu - zatímco Nokia stoupá, Ericsson jde se ziskem dolů, což ale rozhodně neznamená, že se potápí a spíše dostává jasné důkazy o tom, že mnoho z jeho strategií v mobilních telefonech bylo špatně. Chcete důkaz místo slibů? Tím jsou pro mne čtvrtletní výsledky, v případě Ericssonu znovu nepřesvědčivé!

Zatímco za první tři měsíce loňského roku vykázal hrubý zisk 2,56 mld švédských korun, za stejné období roku letošního, šlo o 1,3 mld SEK, tedy o více jak 51 % méně. Obrat přitom vzrostl o osm procent na 41,57 mld SEK. Podle oficiálního prohlášení Ericssonu byl nižší zisk zapříčiněn především zvyšující se konkurence v mobilních telefonech.

Prohlášení Ericssonu je třeba si trochu přeložit. Význam nových mobilních firem nevzrostl - o tom nejsou žádná informace. Ericssonu ale výrazně ublížila právě finská Nokia a také Motorola. Ericsson v mobilních telefonech nepředstavil žádný produkt, který by pro nové řady telefonů Nokia představoval vážnou konkurenci. Zatímco řady 61xx a 51xx představovaly skvělý úspěch na všech trzích, Ericsson na nové řady T ještě čeká a dlouho čekat zřejmě bude. Zda se uchytí A1018 oproti Nokia 3210 lze s úspěchem pochybovat již nyní a do značně slibného modelu T28 je bohužel příliš daleko.

Finskému koncernu Nokia se vedlo velmi dobře a jeho čísla s Ericssonem výrazně kontrastují. Nokia zvýšila profit na 505 mld Euro oproti 336 mld Euro ve stejném období loňského roku. Hospodářský výsledek na jednu akcii pak vzrostl z 0,23 EUR na 0,44 EUR.

Jestli je na těchto výsledcích něco jasně vidět, pak to, že Nokia si s konkurencí poradila velmi dobře. Zatímco konkurence si stěžuje na nízké ceny mobilních telefonů, Nokia inkasuje za své produkty v průměru více. Z toho vyplývá, že za telefony Nokia jsou lidé ochotni si připlatit.

Jistěže není všem dnům konec, ale Ericsson má další důvod k zamyšlení se nad svými produktovými řadami a nad tím, co vlastně bude prodávat a za jaké peníze. A komu.


Témata: Nokia, Zisk