Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tohle je 5 největších problémů českých telekomunikací podle dTestu

  18:09aktualizováno  18:09
Výzkum neziskové organizace dTest odhalil pět nejzávažnějších problémů, kterým čeští spotřebitelé čelí v oblasti telekomunikací.
Ilustrační foto

Ilustrační foto

Jako první problém dTest uvádí poskytování nepravdivých či neúplných informací ve chvíli, kdy si daný produkt kupujete. Může se například stát, že ačkoliv vám na prodejně sdělí, že k tarifu obdržíte určitý počet dat, ve skutečnosti je ten objem menší. Pracovníci na prodejnách si jsou totiž vědomi, že se dá taková věc těžko dokázat, i když se lze bránit například tak, že si rozhovor na prodejně nahrajete. Každopádně jde o nekalou obchodní praktiku. Do tohoto problému spadá i chování operátora T-Mobile, u kterého bylo zjištěno neetické vymáhání smluvní pokuty s pomocí inkasních agentur.

Konkrétní příklady problémů

Druhým největším problémem jsou nepřehledné smlouvy a obchodní podmínky, které operátoři mění až dvakrát do měsíce. Při sjednání nového tarifu stvrzujete, že jste obeznámeni s obchodními podmínkami, což je dokument, který může mít až půl milionu znaků. Číst takto dlouhý dokument (a ještě přímo na prodejně) chce jen málokdo, obzvlášť když se za 15 dní mohou změnit.

Změny ve smlouvách a nerespektování práva na odstoupení od smlouvy jsou dalším velkým problémem. Smlouvy jsou měněny často, hlavně kvůli změně služeb či cen. Operátoři ale neinformují zákazníky dostatečně o tom, co při jednostranné změně smlouvy dělat a jaká mají práva. Pokud ano, jde o dodatek drobným písmem na zadní straně vyúčtování. O změně ceny, počtu volných minut, množství dat a podobně se tak zákazník dozví až s dalším vyúčtováním.

Hlavní problém v tomto případě je ustanovení, které zákazníkům neumožňuje i přes změnu smluvních podmínek od smlouvy odstoupit. To jde totiž pouze v případě, kdy je změna podstatná a v neprospěch zákazníka a ještě navíc takového, který má smlouvu na dobu určitou. O tom, jestli je změna podstatná, nebo nikoliv, však rozhoduje sám operátor.

Čtvrtým problémem jsou dlouhé výpovědní lhůty. Podle dTestu by měla být zkrácena na 4 dny. V současnosti slouží pouze jako marketingové působení na zákazníka a nemá žádnou technickou ani regulační podstatu. Současné až dvouměsíční lhůty pro přechod mezi operátory je výrazným protikonkurenčním faktorem.

Posledním velkým problémem jsou tzv. „bílé a modré linky“. Za volání na čísla, která začínají číslicemi 81 či 84, si operátoři účtují více, než kolik by měli a hlavně se takto provolané minuty nezapočítávají do objemu volných minut. Volání na bílé a modré linky vás vyjdou až na 6 korun za minutu, využívají je banky, pojišťovny, dodavatelé energií či dopravci. Na konci loňského roku sice vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje používání těchto telefonních linek, řada společností však tento zákaz ignoruje.

Autor:




Nejčtenější

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Další z rubriky

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.