Volání na infolinky se stále prodraží. Firmy i nadále používají drahé linky, a to v rozporu se zákonem. Ilustrační snímek

Volání na infolinky se stále prodraží. Firmy i nadále používají drahé linky, a to v rozporu se zákonem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pojišťovny i dopravci chtějí za hovory peníze v rozporu se zákonem

  • 19
Loňská novela zákona o ochraně spotřebitele zakázala obchodníkům používat pro komunikaci se spotřebiteli ohledně uzavřené smlouvy zpoplatněné barevné linky. Řada společností však toto nařízení stále ignoruje. Sdružení dTest je proto nyní vyzvalo k přehodnocení způsobu komunikace se zákazníky.

V lepším případě na desítky korun, v horším pak i na stokoruny může klienta dané instituce vyjít například nahlášení pojistné události anebo reklamace vadného zboží či vyúčtování služeb. Podle zjištění dTestu totiž mnohé firmy ignorují novelu zákona o ochraně spotřebitele, která vstoupila v platnost před více než půl rokem .

Ta od 28. prosince 2015 omezuje používání zpoplatněných modrých a bílých linek, které firmy hojně využívaly jako telefonní kontakt pro své zákazníky. Mezi společnostmi, které i nadále používají linky se sazbou až téměř šest korun za každou započatou minutu (sazba se liší podle tarifikace konkrétního operátora), jsou podle dTestu banky, pojišťovny, dodavatelé energií, dopravci, ale také virtuální operátoři.

Sdružení mimo jiné upozorňuje, že při volání na takové linky u většiny operátorů není možné uplatnit volné minuty používaného tarifu.

Sazby a tarifikace hovorů na barevné linky
Modrá linka (81x, 83x, 843, 844, 845, 846, 855)Bílá linka (840, 841, 842, 847, 848, 849)
O23,50 Kč/min (60+60)3,50 Kč/min (60+60)
T-Mobile4,03 Kč/min (60+1)4,84 Kč/min (60+1)
Vodafone 4,58 Kč/min (60+1)5,59 Kč/min (60+1)

„Řada společností tento zákaz (používání telefonních linek s vyšší než běžnou sazbou pro komunikaci se spotřebiteli) bohužel nadále ignoruje. Jedná se například o České dráhy, pojišťovnu Kooperativa či Českou podnikatelskou pojišťovnu,“ uvedl vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený.

Barevné linky

Zelená linka (800)

Infolinky firem či institucí. Celý hovor vždy platí volaná strana.

Modrá linka (81x, 83x, 843, 844, 845, 846, 855)

O náklady se dělí volaný s volajícím. Sazba se liší v závislosti na operátorovi.

Bílá linka (840, 841, 842, 847, 848, 849)

Zpravidla nedotované infolinky, celou cenu hovoru hradí volající. Sazba se liší v závislosti na operátorovi.

Hříšníků, kteří pro kontakt se zákazníky stále využívají zpoplatněnou bílou či modrou linku, jsou podle sdružení více než tři desítky. Firmy proto vyzvalo, aby pro kontakt se svými klienty používaly běžné telefonní linky anebo bezplatnou zelenou linku. V opačném případě se vědomě dopouští správního deliktu, za který jim podle zákona hrozí pokuta až do výše jednoho milionu korun.

„Pokud tyto společnosti nezmění svůj přístup, podáme podnět České obchodní inspekci k zahájení správního řízení. Uvažujeme také o podání žaloby na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům k příslušnému soudu,“ informoval Zelený.

Není to poprvé, kdy dTest společnosti v této souvislosti vyzval k nápravě. Již před rokem totiž oslovil více než 50 společností. Některé vysoce zpoplatněné barevné linky přestaly používat, další vedle nich zřídily běžnou pevnou či mobilní linku.