Mobilní telefony s podporou technologie Bluetooth lze zneužít k odesílání nevyžádaných zpráv, které budou pro odesílatele zdarma a pro příjemce mohou i zahltit mobilní telefon. A nyní dokonce přicházejí reklamní specialisté, kteří chtějí právě této funkce (obecně nazývané bluejacking) použít k odesílání komerčních sdělení a reklam.
Oč tu vlastně běží
Pokud se o mobilní telefony a příbuzné technologie alespoň běžné zajímáte, jistě pro vás tento termín – bluejacking – není ničím neznámým. Jedná se o činnost, která využívá jedné z vlastností přístrojů komunikujících prostřednictvím bezdrátové Bluetooth technologie. Tato umožňuje na jakékoli zařízení, které se nachází v zjistitelném režimu (Discoverable), odeslat kteroukoli položku z vašeho adresáře bez toho, aby byla obě zařízení navzájem spárována.
Pokud takhle učiníte, zobrazí některé mobilní telefony na svém displeji jméno a příjmení vizitky (maximálně 32 znaků) a nabídnou její uložení či smazání. Podstata bluejackingu spočívá v tom, že do takto odesílané vizitky nevložíte údaje o skutečné osobě, ale místo jména a příjmení zadáte text samotného vzkazu. Není tedy problémem posílat na modrozubé telefony ve vašem okolí vtipné zprávy.
Ne všechny mobilní telefony však přistupují k této funkci Bluetooth přenosu stejně. Zatímco například mobilní telefony značky Nokia jsou automaticky zjistitelné po celou dobu, po kterou je na nich Bluetooth aktivní, mobily Sony Ericsson či Philips mohou být zjistitelné pouze po několik málo minut a u mobilů německého Siemensu musíte zjistitelný režim povolit i ukončit manuálně. U některých mobilů (především chytrých) je na vině také nevhodně zobrazený symbol aktivního bluetooth spojení, který lze snadno přehlédnout.
Sony Ericsson P800 - přehlédnout malou modrou ikonku aktivního Bluetooth na modrém pozadí není příliš složité. Na druhém obrázku vidíte, jak se příchozí zpráva uživateli zobrazí.
Přestože jsme prozatím hovořili pouze o mobilních telefonech, stejně dobrou „kořistí“ jsou také kapesní, přenosné či stolní počítače vybavené touto bezdrátovou technologií – na všechny z nich lze tuto informaci odeslat.
Všudypřítomná madame Reklama
Nelze se tedy čemu divit, že si této možnosti všimli také lidé z reklamního průmyslu. Za průkopníka nového odvětví BluePR lze považovat anglickou agenturu Rainier, která jako první vydala na toto téma tiskovou zprávu a v současné době tuto službu nabízí svým reklamním partnerům.
Nyní však před námi vyvstává zajímavý problém: je reklamní sdělení odesílané prostřednictvím bluejackingu nevyžádanou reklamou, tzv. spamem? Zastánci BluePR argumentují že nikoli, protože zjistitelný mód lze snadno vypnout a pokud má někdo na svém zařízení tento režim zapnutý, dává tím vlastně souhlas s příjmem reklamních sdělení.
Právě použití vizitky je pro obchodní použití bluejackingu velmi výhodné. Zasílaná informace totiž může být doplněna přímo o telefonní číslo, webovou či poštovní adresu reklamujícícho subjektu. V praxi to může vypadat například takto: automatický odesílací systém bude nainstalován na místě s velkou koncentrací lidí. Na každý zjistitelný mobilní telefon pak bude odeslána vizitka s názvem: „Skvela nabidka levnych mobilu“, přičemž po přijmutí vizitky se vám do telefonního adresáře uloží i adresa této prodejny včetně všech náležitostí.
Je to vážně takhle žhavé?
Rozhodli jsme se prozkoumat, jak je to s dostupností „otevřených“ zařízení v našich podmínkách, jmenovitě v brněnském obchodním centru Olympia. Navštívili jsme běžný supermarket a zjistili, že prostor mezi regály je téměř nepoužitelný, především kvůli nepříliš velkému dosahu modrozubé technologie (přibližně deset metrů). Pravé žně jsme však zažili ve frontě u přeplněných pokladen – zde desetimetrový rádius našeho telefonu obsáhl odhadem více než třicet lidí a odhalil hned tři mobilní telefony (dvakrát Nokii 6310i a jednu Nokii 7650). Všechny tři telefony odeslanou vizitku bez problémů přijaly a díky jejich hlasitému pípání a rozpačitých pohledů jejich majitelů nebyl problém s jejich identifikací.
Na úlovky štědrým místem byl také kinosál, kde je koncentrace mobilních telefonů na metr čtvereční poměrně vysoká. Pozorováním můžete také říci, že opravdu nejvíce mobilních telefonů ve zjistitelném režimu se koncentrovalo na promítání Matrixu, naopak u filmů pro děti byla žalostě nízká.
Máme se znepokojovat?
Ve světle právě zmíněných skutečností se může zdát, že bluejacking a BluePR bude morem moderních mobilních telefonů. Nemusíte se však příliš znepokojovat – ochrana existuje, je stoprocentně účinná a funguje na všech zařízeních modrým zubem vybavených. Podporu technologie Bluetooth lze totiž kdykoli vypnout a pokud nepoužíváte kupříkladu modrozubé sluchátko i na ulici, je to dokonce výhodnější.
Mobilní telefon s vyplým Bluetooth totiž vydrží déle na jedno nabití baterie a v případě nutnosti jej lze kdykoli znovu zapnout – vždyť spousta současných mobilních telefonů umožňuje přiřazení funkcí telefonu na jednotlivá numerická tlačítka nebo jejich umístění do snadno přístupného uživatelského menu.