Dnes je na řadě Alcatel, na otázky odpovídal Petr Vaverka z českého zastoupení značky Alcatel. Odpovědi, které Alcatel poskytl, jsou podle pana Vaverky platné pro všechna autorizovaná servisní střediska značky Alcatel v ČR. Seznam všech servisů najdete v boxu.
Úvodní článek k celému seriálu najdete zde.
V seriálu již vyšlo:
|
Otázky a odpovědi Alcatel:
1. Jaké záruční doklady uznáváte?
A, Paegas/Eurotel/Oskar:
B, Nezávislý prodejce – záruční list z ČR:
C, Záruční list ze zahraničí – individuální dovoz:
Autorizovaná servisní střediska Alcatel uznávají pro telefonní přístroje pouze originální záruční listy operátorů a dále originální záruční listy našich autorizovaných distributorů (se všemi případnými ochrannými prvky).
Obecně platí mezinárodní záruka. Pokud zákazník dojde s telefonem zakoupeným v jiném státě, musí dodat doklady příslušného prodejce.
Pro příslušenství stačí doklad o zakoupení.
2. Kontrolujete původ telefonů podle IMEI?
Původ telefonů se kontroluje dle HW, FW a záručního listu. Tyto tři položky musí být v souladu.
Pokud obecně dojde k pochybnostem o původu ZL , jsme schopni nechat ZL či doklad o prodeji prověřit u našich kolegů v příslušné zemi, v lokálních podmínkách u operátora. (Pokud zákazník dojde se záručním listem českého operátora a dle HW/FW byl přístroj určen pro polský trh, nebude mu záruka uznána.)
3. Za jakých podmínek přehrajete FW u mobilních telefonů Alcatel, popřípadě kolik to bude stát?
A, V rámci záruky
B, Po záruce
Přehrání FW bývá standardní součástí většiny záručních oprav bez ohledu na původ. Podmínkou je uznání záruční opravy.
Pokud si chce zákazník nechat přehrát FW pouze z důvodu novější verze FW (např. Česká Zi), je toto přehrání vždy bráno jako nezáruční, placený zákrok bez ohledu na stáří přístroje, poplatek činí kolem 450,- včetně DPH.
4. V případě bezplatného přehrání: v jaké situaci toto nastává? Platí pravidlo, že z prvních verzí ano, z novějších už ne, popřípadě musí-li majitel udat nějaký opodstatněný důvod (například zamrzání telefonu)? Jaká pravidla platí pro dohrání FW s českou Zi?
Viz výše: Přehrání FW bývá standardní součástí většiny záručních oprav bez ohledu na původ. Podmínkou je uznání záruční opravy.
5. Opravíte za poplatek telefon bez záručního listu, který pochází ze zahraničí, a to vše bez ohledu na stáří?
Přístroj pocházející ze zahraničí můžeme opravit i jako nezáruční opravu. Zachováváme však pravidlo souladu HW a FW. Pokud dojde zákazník s přístrojem zablokovaným pro například německého operátora, opět mu po opravě vrátíme přístroj zablokovaný pro tohoto operátora.
6. Jaké jsou nejčastější příčiny závad způsobených nešetrným používáním a na které se nevztahuje záruka?
Nejčastější příčiny neuznání záruční opravy jsou mechanická poškození v důsledku například pádu na zem, nelegální zásah do FW (nelegální odblokování) a dále zasažení kapalinou s následnou oxidací.
Zde bychom chtěli vyzdvihnout, že přestože oxidace je velmi diskutované téma, v konečném výsledku se v poměru ke všem opravám jedná o velmi malý zlomek všech oprav. Ze statistiky také vyplývá, že počet přístrojů zasažených oxidací se zvyšuje se stářím přístroje, tedy s delší možností zasažení.
7. Kolik stojí oprava takovýchto nejběžnějších závad způsobených nešetrným používáním? Například v pořadí pro OT30x, OT501, OT511
Ceny oprav jsou individuální – dle rozsahu závad a typu přístroje.
Tyto údaje jsou v přibližných hodnotách zveřejněny na webových stránkách firmy EBM a Febra.
PPI-ETC zveřejní tato data v nejbližší době. V případě zájmu doporučujeme každý konkrétní případ konzultovat telefonicky s infolinkou příslušného servisu.
8. Účtujete si manipulační poplatek za zjištění závady, ač samotnou opravu si zákazník žádat nebude?
Vzhledem k poměrně velkému množství případů neuznání záruky si servisy účtují náklady na přepravu, logistiku a diagnostiku přístroje, pokud není oprava uznána jako záruční.
Tyto informace mají autorizované servisy obsažené ve všeobecných obchodních podmínkách, které jsou zveřejněny v servisních prodejnách, na příjmových dokladech, případně na webových stránkách.
9. Jak závažné opravy můžete provádět? (Level 1,2,3,4,5) Případně kam je telefon posílán dále?
Vzhledem k tomu, že zmíněné stupně nejsou přesně definovány, můžeme hovořit jen obecně. V České republice jsou umožněny opravy, které nepřesahují component level. (Cca L 3 ?) Vyšší stupeň oprav se lokálně nerealizuje, přičemž hlavním důvodem jsou finanční náklady na technické vybavení takto odborných servisních pracovišť.
V této oblasti nastává určitý vývoj u nových typů telefonů, kde se rozsah servisních zákroků v lokálních střediscích zvyšuje.
10. Jak rychle dokážete provést jednotlivé opravy, v pořadí od přehrání FW po výměnu RF modulu či základní desky?
Doba opravy se pohybuje mezi 1 – 4 dny. Jedná se o dobu, kdy přístroj je v servisním středisku, bez započítání doby přepravy do a ze servisu. Doba opravy záleží na kapacitě servisu v závislosti na okamžitém vytížení. Pokud to stav přístroje umožňuje, servisní střediska jsou schopna zajistit opravu na počkání, případně do několika málo hodin. Tento případ ovšem vyžaduje osobní návštěvu zákazníka v servisním středisku.
Pokud přístroj vyžaduje testování závady, může se doba opravy protáhnout na několik dní.
11. Za jakých podmínek zapůjčujete náhradní přístroj a jaké to jsou (například v porovnání s opravovaným telefonem)?
Servisní střediska půjčují po dobu opravy náhradní přístroje, většinou starší typy, pokud možno alespoň řádově stejné kategorie, jakou zákazník vlastní. V tomto ohledu mají jednotlivá servisní střediska trochu jinou politiku i pokud se týká případných záloh či poplatků.
V této souvislosti je třeba podotknout, že drtivá většina dodávek vadných přístrojů do servisu probíhá přes přepravní společnosti a možnost zapůjčení přístroje v tomto případě je v rukou prodejců.
12. Zachová se telefonní seznam při přehrání FW (platí pro modely s vnitřním tel. Seznamem)? Umíte zálohovat telefonní seznam? Lze jej pak opět nahrát do telefonu?
Ano, součástí standardní opravy je i zálohování dat. A to nejenom obsah telefonního seznamu a diáře, ale u našich novějších produktů také obsah paměti s obrázky, melodiemi a animacemi staženými do telefonu z internetu nebo přes telefon. Přístroj však musí být v takovém stavu, aby zálohu dat umožnil.
13. Opravíte za poplatek individuálně dovezený telefon, který se v ČR oficiálně neprodává? (např. OT300, OT500 z Asie apod.)
U mobilních telefonů Alcatel se aplikuje mezinárodní záruka. Servisní střediska jsou obecně schopna přístroj zakoupený v jiné zemi opravit. Musí se však jednat o přístroj určený pro provozní pásmo GSM 900/1800 MHz a lokální servisy také pochopitelně nedisponují specifickými náhradní díly, například klávesnicí či předním krytem s čínskými znaky.