Tento operátor ostatně s mobilní reklamou na český trh vstoupil jako první. Dle komunikace a dostupných informací, které jsou veřejně poskytovány, to vypadá, že si zatím vede velmi dobře. Nicméně nabízená plocha není stále ještě vyprodána. Po vstupu na wapovou stránku Vodafone Live se totiž zobrazí interní reklama Vodafonu.
Inzerenty se tedy zatím ještě nepodařilo přesvědčit k tomu, aby přehodnotili své dosavadně naplánované marketingové rozpočty ve prospěch mobilní reklamy. Můj osobní názor je takový, že Vodafone odvedl skvělou práci a perfektně tak načal čerstvě upečený dort.
Dalším hráčem na poli mobilní reklamy je Nokia Ad Business (divize globální značky), která prodává na českém a slovenském trhu své plochy na firemních wapových stránkách a podle dosahovaných prokliků.
Ty v posledních kampaních vykazují až neuvěřitelných 20 %, což jen potvrzuje, že mobilní reklama má opravdu veliký potenciál, zvláště pak ujme-li se kormidla znalec v oboru mobilních zařízení.
Nejatraktivnějším prostorem pro konečné uživatele a tedy i pro umístění mobilní (wapové) reklamy jsou však stále služby, které poskytují mobilní operátoři. Odpověď na otázku, proč je tomu právě tak, je nasnadě. Právě tyto služby jsou operátory poskytovány částečně zdarma a tak T-zones, O2 Active a Vodafone Live válcují domácí trh svými statistikami počtu návštěvníků za měsíc.
Podle informací získaných od jednotlivých tiskových oddělení operátorů dnes mobilní internet navštěvuje přes 1,3 mil. uživatelů měsíčně.
Možnosti jsou však stále ještě omezené vzhledem k relativně vysokým cenám za prohlížení jiných portálů.
V České republice jsou tedy hlavním poskytovatelem portálů pro mobilní internet většinou mobilní operátoři. Na globálním poli je tomu ovšem trochu jinak. Zde vítězí tzv. otevřený model, kde jsou více navštěvované právě neoperátorské stránky.
V Anglii je např. poměr návštěvnosti neoperátorských a operátorských stránek 70 % vs. 30 %. Mobilní operátor tím přestává mobilní internet ovládat a stává se z něj pouze poskytovatel připojení. Lze předpokládat, že u nás se bude trh ubírat podobným směrem.
Rozvoj mobilního internetu
Na otázku, proč se vlastně mobilní internet rozrůstá hlavně v posledních letech, si odpoví každý - jen trochu do mobilních technologií zasvěcený - člověk. Zkvalitňuje se síť, zkvalitňují se služby mobilních operátorů, zvětšuje se jejich nabídka a nemalý podíl má i rozvoj mobilních telefonů. Skvělým příkladem byl právě poslední rok, často také nazýván rokem „chytrých telefonů“, kdy na evropském trhu kupříkladu skvěle zabodovala Nokia N95.
Ani další výrobci pak přes rok nezaháleli a zásobovali nás skvělými a stylovými telefony ( LG, Sony Ericsson, Motorola, Samsung).
Bez těchto technických předpokladů by tedy rozvoj jistě nebyl možný. Avšak nejklíčovějším faktorem je spotřebitel. Konečný článek, na který je reklama cílená.
V dnešním světě, kdy nás reklama opravdu obklopuje na každém kroku, je velmi obtížné oslovit právě toho konzumenta, kterého se náš produkt a tím pádem i naše reklama týká. Spotřebitelé se cítí přehlceni, unaveni a napadáni agresivními necílenými reklamami. Většina z nich pak už dávno není těmi cenově citlivými uživateli, ale naopak, ve snaze kompenzovat si svůj vytížený pracovní život chtějí být hýčkáni a rozmazlováni. To vše mobilní reklama uživateli přináší.
Správným zacílením se k nám dostanou jen reklamy, které nás opravdu osloví a my jsme dokonce schopni na ně okamžitě reagovat. Velmi jednoduše si pak během jízdy v tramvaji objednáte katalog až do domu, předplatíte noviny na další měsíc nebo vyhledáte nejbližší rychlé občerstvení a k tomu ještě obdržíte kupón na menu zdarma. Reklama tohoto druhu nemůže být obtěžující.
I přes veškerá uvedená pozitiva se český trh oproti trhům evropským rozvíjí relativně pomalu. Nicméně by mohl nabrat přívětivějšího tempa, kdyby se služby a tarify lépe otevřely zákazníkům. Na vině pomalého růstu je rozhodně nejen nedostatečná komunikace a propagace na trhu, ale i výše zmiňovaná nedostupnost velkého množství služeb, které by masový zákazník na mobilním internetu hledal. Posledním faktorem je také určitá propracovanost služeb na mobilním internetu obecně. Ty by měly jít více do detailu, být kvalitnější a internetové nebo další společnosti by si zároveň měly uvědomit, jaký potenciál v mobilních zařízeních tkví a investovat do vývoje internetu pro tato zařízení.
Posledním brzdícím faktorem je samozřejmě cena. Ta na českém trhu bohužel zatím několikrát převyšuje průměrné ceny v Německu, v Anglii i v dalších evropských zemích. Největší rozvoj mobilního internetu v jiných zemích přitom právě přišel v momentě, kdy trh nasadil zajímavé ceny pro uživatele – například v Turecku, kde za stejnou jednotku dat zaplatíme to, co u nás v ČR za 100x méně. Ale ani to nebrání mobilnímu internetu, aby nenarůstal a jeho penetrace nedosáhla již skvělých 1,3 mil. zákazníků.
Je to jen začátek
Vrátíme-li se zpět až k počátkům internetu, kdy jej navštěvovalo 1 milión lidí, ušlo toto médium dlouhou cestu, než se dostalo tam, kde je dnes. Internet dnes brzy předčí takové reklamní prostory, jako je rozhlas, bavíme-li se o nákladech na reklamu. Nemyslím si, že vývoj u mobilního internetu bude stejný, resp. tak dlouhý, ale možná bych přeháněla, kdybych tvrdila, že zvrat nastane v následujících 3 měsících.
Pojem mobilní reklama |
Jak již samotný název napovídá, mobilní reklamou je míněna reklama umístěná na mobilních (wapových) stránkách a wapových aplikacích, která může nabývat podob banneru, textového linku nebo kombinace obojího. Jednotlivé odkazy pak mohou vyvolávat řadu akcí od click-to-call, click-to-sms až po např. vyplnění dotazníků a zasílání kupónů.
Hlavní výhody mobilní reklamy pramení ze samotného faktu, že mobilní telefon je ryze osobním přístrojem, který nás dnes doprovází na každém kroku. Můžeme tak velmi precizně cílit a tím zvyšovat efektivitu mobilní reklamy. V počátcích mobilní reklamy v zahraničí panoval názor, že překvapivá efektivita ( měřena tzv. proklikem) je způsobena určitým nepochopením mobilní reklamy jako takové. Bannery nebyly vnímány tak, jak bylo míněno, tj. jako reklama, ale uživatel na ně klikal pouze ze zvědavosti a že tato tendence se časem změní přesně tak, jak tomu bylo u webové reklamy. Druhá skupina zastávala názor, že vysoká efektivita je výsledkem hlavně její flexibility, co se přizpůsobení jednotlivým mobilním zařízením týče a relativně podstatnou plochou, kterou banner na displeji telefonu může zabírat, oproti poměru banneru v internetovém prostředí. Není proto divu, že prokliky zde dosahují daleko lepších výsledků v porovnání s internetem ( cca 5 - 15% oproti 0.05 – 0,5 %). Příkladem vysoce dosažených hodnot jsou například portály a služby firmy Nokia. Další velmi zajímavou charakteristikou je možnost detailního cílení na konečného uživatele. V praxi se tedy můžeme setkat např. s cílením dle typu mobilního telefonu, kdy každý jednotlivý mobilní aparát má určité vypovídací schopnosti o svém majiteli. Lze tedy odvodit, že majitel luxusního telefonu bude určitě dobrý cíl pro shlédnutí reklamy na luxusní auto a sportovní model pak jistě nepohrdne akční nabídkou na slevu lyžařského vybavení. Cílit se dá samozřejmě i podle stop jednotlivých uživatelů, tj. podle druhu stránek, které majitel telefonu na wapu navštíví, po kterých častěji „surfuje“. Mezi další typy cílení pak lze samozřejmě zmínit operátora, operační systém telefonu, jednotlivé wapové stránky či aplikace, na kterých je reklama umístěna. Cílení je právě to, co dělá mobilní reklamu tak atraktivní! Pokud naši nabídku personalizujeme, tzn. ušijeme ji zákazníkovi na míru, nebude ji brát jako obtěžování a narušování soukromí, ale jako kvalitní službu, kterou časem může i vyhledávat ( např. kupóny, informace o produktech, objednávky, lokalizátory obchodů apod.). |
Český zákazník je přeci jenom znám jako velmi skeptický a obezřetný ke všemu novému a toho se zatím téměř většina inzerentů obává. Všechno má svůj čas a kvalitní věci nějakou dobu zrají. Mobilní internet má přesto všechny předpoklady pro úspěch, a to hlavně plnou penetraci telefonů a žhavé zákazníky, kteří dychtí po internetových službách a chtějí je mít vždy u sebe. Trh snad ani nemůže být lépe připravený...