Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidem v šuplících leží nedostatkový materiál do elektromobilů

Výrobci automobilů, kteří hledají nové dodávky kobaltu, jenž je důležitý pro výrobu baterií, by se mohli zaměřit na miliony starých mobilních telefonů, které zůstaly ležet v zásuvkách spotřebitelů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P87a58v92e23l 64Š30e81b22e31k 8874113772130

Jen doufám ,že vy budete dříve historií než spalovací motor

0/0
14.2.2018 19:38
Foto

K82a11r35e81l 25S50u51c68k 9517199261252

To je tak když se nepoučíte z fosilních paliv. Pořád budou chtít jezdit na to co jednou může dojít. Ropa dochází, kobalt a lithium se může vytěžit za pár let. Já to pořád říkám, že budoucnost je ve vodíku. Nikdy nemůže dojít.

0/0
14.2.2018 19:12

L54u81d53v83í28k 52G72a34j35d93o15š29í82k 2655973214832

No jo. Ale na tom se maká.

0/0
14.2.2018 19:19

O75n49d85ř25e30j 36Z15e21m24a90n 5190624788789

Podle mě to budou spíše syntetická paliva v kombinaci s elektropohonem, tento hybryd je to zatím ten nejvíce efektivní, akorát se nebudou spalovat deriváty.

+1/0
14.2.2018 19:26

I42v77o 68N81a75v96r92á78t25i75l 5524188774

Kdo Vám nakukal tu hloupost, že ropa dochází? Vodík je k ničemu, zatím to nejlepší, co máme, je plyn. Zásoby na minimálně tisíc let.

+1/0
15.2.2018 15:11
Foto

K80a51r25e27l 39S67u91c11k 9327109941272

Já taky na plyn jezdím :-), ale pořád nemá nulové emise. A o to jde především

0/0
15.2.2018 16:21

L42u69d37v42í19k 55G56a61j37d59o11š88í10k 2275143604732

No a co? Lidé si snad ten kobalt v telefonech koupili.

Pokud ho někdo chce, ať nabídne cenu a neskuhrá, že by se mu měl zdarma odevzdávat formou bezplatné recyklace.

+3/−1
14.2.2018 19:11

K43a17r51e55l 62M94a95z60a51č 3697773556429

To jsem zvědav, kdy tohle pseudoekologický tažení za nesmyslnou technologií ustane. Je to nesmysl - zdroje, infrastruktura, dojezd, trvanlivost - všechno úplně špatně a drahý. Elektromotor jako takový asi špatně není, ale všechno okolo špatně je. A pokud to má přijít, tak přirozeně a ne násilně za cenu dotací.

Podle mého soudu, pokud to dotáhnou do konce, musí nutně přijít omezení vlastnictví aut a rapidně podraží elektrika a provozní daně. Z paliv jsou miliardové spotřební daně, které budou chybět.

+3/0
14.2.2018 19:07

O81n51d15ř43e37j 65Z45e15m30a95n 5560504308509

Tak už se nedivím tomu proč jsou Suveréni tak hákliví na to když je někdo připraví o jejich baterie :-)

+2/−1
14.2.2018 15:40

P26a22v62e41l 37S88o91b52o71t23k46a 5720754

Za všechno se platí - stačí tedy začít staré mobily vykupovat.

... jasně, vykupuijí se už dnes a čile se s nimi jakožto s cenným zdrojem pro recyklaci obchoduje, jen lidé jaxi jsou přesvědčováni, že je k obchodování mají dávat zadarmo.

+16/0
14.2.2018 11:52

J89a48k76u10b 29T54u18r95e55k 9725605686545

To máte jedno, pokud nebudou lidé mobily dávat k recyklaci, tak zaplatí cenu nedostatkových kovů v cenách nových mobilů.

0/0
14.2.2018 12:25

P52e47t60r 11M34a22l68i79š47k88a 6381495661493

To zaplatí i kdyby dávali k recyklaci. Náklady na recyklaci někdo zaplatit musí.

+3/0
14.2.2018 14:49

O39n78d91ř95e63j 89Z55e66m52a94n 5360944228549

Říká se tomu recyklační poplatek...!!

+4/0
14.2.2018 15:01

T79o53m61á93š 85S83m50í41t51a47l 1108776923379

http://www.osel.cz/6866-lithiove-mikrobaterie-se-3d-nanoporovymi-elektrodami-vladnou-vsem.html

0/0
14.2.2018 9:56

I11v20o 37N43a78v25r39á13t58i18l 5694238874

Takových zpráviček už jsem četl, radši nemluvit. A v praxi? Kde nic tu nic!

+5/0
14.2.2018 10:12

Z98d51e33n15ě21k 67W87e35r85n93h51a64r25t 6187875412908

a lithium do milionů elektromobilů se vezme kde? ;-D To se taky těží v Bolívii a Brazílii, elektrolýzou nebo tavením směsí za použití kyseliny sírové, zkrátka ekologická lahůdka...

+5/0
14.2.2018 10:15

Z27d70e61n53ě55k 25D61u57b79e82c50k31ý 3447904800968

O jakých miliónech aut to mluví? To by musely být všechny nepoužívané mobily komplet z kobaltu.

+4/0
14.2.2018 9:56

T83o98m17á45š 35S41m89í66t51a16l 1678716273709

Spalovací motory se pomalu stávají historii. Pochybuji, že třeba za 50 let tu budou spalovací motory. Dnes Japonská automobilka vyvinula dieslovy motor s minimálními emisemi. Ale ta složitost je extrémní. Tolik senzoru a hadiček co se můžou pokazit... To už i průměrný automechanik bude mít problém. No a teď se vás zeptam jak funguje elektro auto? Neresme baterie. Dřív nebo později budou na trhu lepší, vzhledem k těm bilionům eur co se investuje do vývoje...

+1/−15
14.2.2018 9:45

D36a96v21i40d 47K18r68a41j83í89č75e34k 7383263656907

Už jsme na hranici fyzikálních možností. Proto taky baterie samovolně vybuchují.

Byla by potřeba zcela jiná technologie (jako například ZPU ze Stargate Atlantis), ale to není úloha pro současnou technologii a fyziku, to je úloha pro spisovatele sci-fi.

+6/0
14.2.2018 10:06

T93o23m53á79š 26S10m51í15t59a37l 1138196463879

Za ZPU palec nahoru ��

+2/0
14.2.2018 10:18

M52a43r85t53i84n 38M89a96i81k21s65n10a18r 3404213958242

Nestacil by fuzni clanek z Terminatora?

0/0
14.2.2018 10:53

D34a75v56i91d 23K90r11a69j84í91č61e13k 7433973316537

Taky mně napadnul reaktor, který používá pro svůj oblek Iron Man - přinejhorším by mohl stačit.

+4/0
14.2.2018 11:39

J40a56r89o80s53l87a74v 92Z22e12m87a79n 1176696409198

Je to ZPM

+2/0
14.2.2018 12:51

D44a13v37i62d 53K74r61a41j26í67č92e75k 7863633836887

Máte pravdu - nevím proč jsem si zafixoval, že jde o Zero Point Unit a ne Zero Point Module, jak správně uvádíte.

+2/0
14.2.2018 12:53

O22n68d61ř50e39j 51Z36e58m81a44n 5890344218929

Tak kdyby nevládla až taková hysterie okolo radioaktivity a nebylo to tak drahé, tak by se dalo využít RTG...

0/0
14.2.2018 14:29

L10u53d82v27í10k 15G45a77j77d78o24š72í22k 2605213874392

JAK neřešme baterie? Pravě baterie jsou to, co dělá z elektromobilů na baterky slepou uličku vývoje a váš příspěvek to staví na hlavu.

0/0
14.2.2018 19:17

T37o22m75á20š 55S28m10í66t17a53l 1558276623499

Nic nestaví na hlavu. Je třeba si pořádně přečíst o čem jsem psal. Psal jsem o složitosti spalovacího motoru ke vztahu k přísným emisním normám. Baterie jsem nechtěl řešit ve svém příspěvku. Je jasné, že jsou zde lidé, kteří nejsou schopni pochopit budoucí evoluci v této oblasti a tak pořád melou to stejné do kola. Ale to je v pořádku... Ti tu budou vždy. Já si myslím, že tyhle kecy byly vždy, když se vytvářelo něco nového. A teď když si znova čtu vaši reakci. Tak jsem si všiml, že píšete, že elektro je slepá ulička...;-D To jde vidět, že nemáte moc znalosti. Elektro je jediná ulička. Jakou energii by jste použil? Snad ne páru... Máme energii uloženou v jádře atomu, fosilní paliva (uhlí,ropa), dřevo, bioodpad atd. A pak máme jiné energie... přírodní a to slunce, vítr, mořské vlny, přehrady, termální gejzíry a možná další. To znamená, že pokud, budeme chtít být ekologičtí a nelikvidovat životní prostředí, tak musíme použit elektrickou energii. Což nám jasně říká co? No dále si odpovězte sám...

+1/0
14.2.2018 21:28

I49v48o 25N23a20v58r86á57t47i21l 5434898474

V telefonu je pár gramů kobaltu, v aku takového BMW i3 je ho 12kg. Takže miliónů je poněkud přehnané tvrzení.

+11/0
14.2.2018 9:29

P76e27t90r 25V70o52b16o77ř58i11l 5479807538255

No tak tím spíš je hloupost to jen tak nosit do odpadu, když to má nenulovou cenu, ne?

+11/0
14.2.2018 9:11

L20i55b59o28r 24M38o38u74č56k97a 1508627115802

nedostatkove zbozi ma ovsem i svoji cenu ... nedostatkovou ;-)

+12/0
14.2.2018 8:52

Z89d11e41n29ě18k 50W81e74r91n82h12a20r84t 6907485102448

Hehe, podporujme elektromobilitu obyvatel... A i když elektroaut je zatím pět a půl, už teď je problém s kobaltem a dalšími vzácnými kovy, zdroje jsou v africe - o ekologičnosti a lidskosti těžby v Kongu si jistě neděláme přehnané iluze - a zpracování ovládá Čína. A to jako fakt někdo myslí, že to bude běžná volba pro lidi na celém světě, tedy v desetimilionových počtech ročně? Silně pochybuji - na mediálním boomu elektromobilů teď někdo hodně vydělává, shrabuje dotace a podobně, ale reálně to je slepá kolej technologií, která se masově nerozšíří a zůstane omezená na pár specifických použití. Možná takhle vodík, to je něco jiného, tomu bych věřil mnohem více...

+29/0
14.2.2018 7:05

D69a93v48i40d 97K29r96a15j61í71č29e28k 7493623696717

Vodík je taky špatně - nízká energetická hustota, nebezpečí výbuchu při skladování i zpracování, obtížná skladovatelnost (uteče kudykoliv) a kapalný se časem vypaří, palivové články se rychle zaneřádí nečistotami ve vodíku obsaženými....

0/0
14.2.2018 8:40

R26a76d26i80m 39S39v70o50b28o71d56a 9173389476882

jake necistoty jsou ve vodiku, ja myslel ze vodik je slozeny pouze z vodiku

0/0
14.2.2018 8:50

J74i22ř38í 56J24u69ř81i70c14a 2368673451

Podle velikosti molekul bych řekl, že jde o nečistotu znečištěnou vodíkem. ;-)

0/0
14.2.2018 9:23

D31a63v35i38d 23K40r93a18j73í67č70e14k 7973523296687

Vodík má v sobě nečistoty už výroby (molekuly vody, atomy síry, kovů z transportní cesty, z těsnění a podobně). A potom se do něj dostanou i nečistoty během transportu. Nikdy nelze do místa spotřeby dopravit naprosto čistý vodík.

Jakýkoliv materiál má nad svým povrchem nenulovou tenzi par.

+2/0
14.2.2018 10:02

L50u22d67v66í71k 96G17a89j92d48o98š88í55k 2715883224922

Ale tohle všechno je řešitelné rozvojem technologií.

Nedostatek surovin ovšem nevyřešíte ničím. Leda byste pro ně létal na Mars. :-)

0/0
14.2.2018 19:24

J18a17r25o88m57i26r 22F30a72r31e13k 4172393137

v zivozte bych si nekoupil vuz, ktery na sobe nebude mit logo Fair Trade!

+6/−1
14.2.2018 9:06

J93i11ř40í 57J45u69ř95i48c24a 2728413891

Čím teď jezdíte?

0/0
14.2.2018 9:23

Z23d50e48n45ě84k 54W77e95r90n37h40a20r33t 6987475932498

asi na bambusovém kole ;-D;-D;-D

+2/0
14.2.2018 9:27

J92a98r60o88m54i97r 57F96a36r29e26k 4532933447

Srandu si ze me delejte :) Ale ono to takhle dopadne, hyperkorektni spolecnost to bude vyzadovat.

0/0
14.2.2018 9:34

T82o97m43á75š 72S83m87í75t34a21l 1488746623909

Blbost

0/0
14.2.2018 9:38

V17á57c97l75a55v 55M24a21l52ý 3454258914519

A které auto to je??

0/0
14.2.2018 9:40

J19a64r38o34m12i56r 54F41a75r56e36k 4622153737

To uz lidi ani nepoznaji srandu, pokud v prispevku neni aspon 10 smajliku?

+2/0
14.2.2018 9:53

Z67d86e22n23ě90k 17W50e48r38n53h70a97r78t 6327395622288

Vyžadovat může, ale nemá to řešení. Zkrátka to nejde. Řešil jsem pracovně nějaký projekt, který byl částečně financovaný z nějakého evropského grantu a podmínka byla, aby se jednalo o výrobky z EU. Jedna malá součást byl i projektor a k tomu počítač. Zjistilo se, že úloha zkrátka řešení nemá, tohle se v EU nevyrábí, tečka.

Kobalt a další potřebné suroviny, třeba Gallium a Indium se jinde zkrátka nevyskytují a nikdo jiný než Čína to nezpracovává, takže nazdar, vyžadovat můžou cokoliv, ale nejde to.

+3/0
14.2.2018 9:45

J83a31r74o32m47i10r 19F91a29r31e25k 4592313447

Musel jsem se podívat, odkud bereme indium. Je to od Indium Corporation, tudíž americké firmy, nicméně skutečný původ materiálu neznám. Ovšem firma má na svých stránkách několik prohlášení, že při těžběm výrobě atd. nejsou porušována lidská práva, dopad na životní prostředí je minimální atd.

0/0
14.2.2018 19:01

V69l81a86d37i98m38í54r 18F50i12b80i21g67e36r 5324331251784

Bambusová kola se vyrábí. Jsou lehká s dlouhou životností a materiál roste rychle.;-)

+1/0
14.2.2018 12:06

Z56d72e14n87ě82k 35W67e77r30n92h68a91r90t 6277925822888

Já vím. Proto jsem to uvedl ;-D

0/0
14.2.2018 13:06

M20i51l32a10n 17C20h43a29l93u20p79a 7734856677143

Ještě je tu někdo, kdo věří v úplnou náhradu aut elektromobily?

+17/−1
14.2.2018 7:01

Z51d67e85n26ě55k 86W55e28r59n78h44a84r25t 6587845862378

To asi nikdo - ale když ono se na tom dá báječně vydělat, politici to mají rádi, dokonce se to dotuje.. no nádhera...:-P

+11/0
14.2.2018 7:06

T78o25m80á11š 24S70m46í39t84a93l 1718556933909

Hmm záleží v jakém časovém horizontu? Pochybuji, že třeba za 50 let tu budou spalovací motory. Dnes Japonská automobilka vyvinula dieslovy motor s minimálními emisemi. Ale ta složitost je extrémní. Tolik senzoru a hadiček co se můžou pokazit... To už i průměrný automechanik bude mít problém. No a teď se vás zeptam jak funguje elektro auto? Neresme baterie. Dřív nebo později budou na trhu lepší, vzhledem k těm bilionům eur co se investuje do vývoje...

0/−1
14.2.2018 9:43







Najdete na iDNES.cz