Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Schválně vyrábíte neopravitelné mobily, tvrdí Greenpeace

Poslední studie organizace Greenpeace tvrdí, že největším neduhem mobilních zařízení je jejich malá opravitelnost. Staré modely totiž údajně raději vyhazujeme, než abychom je nechali opravit. Můžou za to však hlavně výrobci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K74a86r90e13l 71N66o24v44o97t77n61y 6789731569445

Greenpace je jako obvykle mimo. Jsou to predevsim uzivatele, kteri z prevazne vetsiny vyzaduji kazdych par mesicu novy mobil. No a firmy na tohle samozrejme rady slysi. Dokud se nezmeni chovani uzivatelu mobilu, tak firmy nemaji duvod cokoliv menit.

0/0
3.7.2017 16:39
Foto

M34a63r82e69k 70C29e83r65n33y 5128196717

Presne tak...R^

0/0
4.7.2017 9:34

R30a67d59e78k 94H31o31d80a20ň 9746527751483

Opravy ani moc fungovat nemohou, a to dokonce ani v ČR s její levnou pracovní sílou. Schopný "bastlíř" to samozřejmě udělat může, ale jako fušku, ne jako ekonomickou činnost. U té to totiž narazí na náklady - obrovské režie (samotná oprava zabere pár minut protože se spíše "mění", jenže nutnost přijmout mobil, objednat náhradní součástky, vydat zpět mobil, vzdělávat se), a logicky samotná práce je drahá.

Proti tomu, vyrobit mobil v situaci kdy se jich vyrábí tisíce nebo desetitisíce je doslova otázka sekund, a zvládne to Číňan za jídlo a vodu.

0/0
3.7.2017 11:11

O77n26d29ř34e67j 91N75o46v79á54k 9967644539519

že se nenaváží do Apple - který s unibody konstrukcí začal ???

0/0
30.6.2017 19:08

T48o90m31á67š 11K62u94c93h75a47ř 3977651578511

Apple například jako jeden z mála prodává i repasované founy.

0/0
30.6.2017 22:25

F75r34a59n21t17i31š92e12k 64L41u64p20í42n34e49k 8231616236512

Ja pouzivam youtube, dily nakoupim na internetu, podivam se jak na to a vymenim. Manzelka ma na xperii z uz treti display, to samy u tabletu, deti ho napriklad rozmlatily tezitkem. Je lepsi utratit par euro a zkusit to, nez to vyhodit. Kdyz se neco nepovede, tak to stoji dalsich par euro za dil, co pri opravovani znicite :) Je ale pravda, ze nektery telefony odradi od opravy uz na zacatku, vsechno je slepeny atd.

0/0
30.6.2017 14:32

O78n82d89ř88e16j 51M22a52j82e49r80č35í12k 2447343702553

To jo, vždycky mi přijde nejhorší se do toho vůbec dostat :-)

0/0
4.7.2017 14:19

P94e85t57r 32N58o45v35á89k 8125899290

Právo na fér opravu?

http://bit.ly/PravoNaFerOpravu

-

díky tomu že to korporace přehánějí ;-€ snad se zvedá dostatečný odpor a neprojde to jen v USA ale i v ČR!!

0/0
29.6.2017 16:39

M69i53c62h85a84l 24B77u67d85i45n52s68k93ý 8775191620825

Greenpeace s tim neudela vubec nic.. kurvitka jsou tu uz od zarovek a jejich pritomnost je umyslna...

Je mi lito, ze se tim smerem vydalo nakonec i LG..

0/−1
29.6.2017 12:56

M15a62r75i18á63n 92P27e74t65r28í30k 1474632971143

ono to neplatí len o mobiloch. výrobcovia montujú do svojich zariadení tzv. kurvítka, aby sa to po dvoch rokoch pokazilo tak, že si človek musí kúpiť nové. mne sa to stalo s televízorom. panel mi odišiel po 2,5 roku. musel som kúpiť novú telku.

+3/0
29.6.2017 8:50

S60t92a82n38i85s93l49a86v 65N66ý83v20l52t 2274625543

Čtěte knihy a choďte do divadel a kin. Stejně v telke dávaj fakt jenom balast a odpad.

0/0
29.6.2017 12:34

J48o82s51e83f 48M24i21k15e59l 2448210296942

Televizor nemusí sloužit pouze ke sledování debilních seriálů a podobné "kultury".

+1/0
29.6.2017 18:57

S57t29a32n46i48s17l11a93v 79N75ý88v64l74t 2194515793

péčko?

0/0
29.6.2017 18:59

A82l74e56š 12L73i80s64o21v24s64k46ý 9809768772512

Už papež František ve svém dokumentu mluví o trvale neudržitelném nadměrném plýtvání ve vyspělých zemích.

+1/−1
29.6.2017 8:48

V82a30c91l18a46v 61M73e13d19e60k 5591672165625

no když to řekl šéf téhle sekty, tak to bude určitě pravda.

+3/0
29.6.2017 9:22

J29a72n 15D68u35b76e69n 5630260

Misto kritiky neopravitelnosti by se Greenpeace melo sosustredit na co nejvetsi recyklaci materialu pouzitych pri vyrobe. To je lepsi cesta nez se hrabat ve vnitrnostech modernich pristroju.

+1/0
29.6.2017 8:40

S80t28a13n69i41s81l49a51v 30K47r40e43j65c81a56r 6847896133644

Je otázkou, proč Greenpeace necílí na návrat k šetrnosti a ochraně životního prostředí u jednorázových produktů denní potřeby. Kolik z nás dnes používá nabíjecí baterie do walkmanů, fotoaparátů a jiných podobných přístrojů, kolik z nás kupuje místo jednorázových propisovaček náplně do propisovaček jež výměnu umožnují? Neopravitelné zařízení, jež jsou vedeny v kolonkách zařízení na jedno použití, s potřebou zpětné recyklace, je asi cestou vývoje. On dnešní hodinář také neopravuje hodinky tak jak se to dělo v minulém století, ale vyměnuje střeva s mikroelektronikou. -

+2/0
29.6.2017 9:49

P50e98t20r 78N55o74v11á19k 8115379560

V Americe se bojuje za právo na opravu elektroniky, může pomoci zákazníkům i přírodě ... R^

www.rozhlas.cz/radiowave/stitky/_zprava/v-americe-se-bojuje-za-pravo-na-opravu-elektroniky-muze-pomoci-zakaznikum-i-prirode--1693986

-

UFC kritizuje bezzubý zákon o náhradních dílech ... 8-o

https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-5793/ufc-kritizuje-bezzuby-zakon-o-nahradnich-dilech

0/0
29.6.2017 2:10

P43e43t82r 12N37o61v76á74k 8865239380

jako větší problém vidím lenost reklamovat levné šmejdy

-

pokud by tyto šmejdy lidé poctivě reklamovaly

tak by vyrobce/dovozce musel zkrachovat ...

+1/0
29.6.2017 2:21

A17n32t68o65n39í68n 53H76r43b41e39k 9988561264645

Úplně pitomý článek a úplně pitomá diskuse.

1. Lidská práce je stále dražší a strojová stále levnější.

2. Konstrukčním ideálem je, aby všechny části nějakého zařízení měly přibližně stejnou životnost. Komu je co platné, že některé součásti budou mít životnost jen pět let a některé součásti dvacet let. A je to obvykle i ekonomicky nevýhodné, protože součásti s delší životností jsou zpravidla o dost dražší.

3. Každý výrobce potvrdí, že je po ukončení výroby určitého modelu ekonomicky nevýhodné zajišťovat třeba deset let na něj nové náhradní součásti.

4. Grýnpísáci si patrně nevšimli, že v zásadě neopravitelné výrobky se vyrábějí již velmi a velmi dlouho.

+2/0
29.6.2017 0:19

P38e18t40r61a 27K89o12v60á40ř66o68v84á 2120601911560

Jenže opravit displej na 2 roky novém mobilu jde, náhradní díly jsou a jde to levně. Jenže to nám výrobci jaksi nenabízejí. Takže to je prostě svinarna a je dobře, že na to někdo upozorní, ať už je zelenej, rudej nebo duhovej.

+3/0
29.6.2017 0:27

R89a53d22i91m 86P20o89l45á41š65e34k 9926243149439

Opravit displej prakticky nejde. Je to v podstatě totéž, jako byste ve staré CRT televizi chtěla opravit vakuovou obrazovku.

Jak do toho jednou, v normálním prostředí v pokoji hrábnete, možná to krátkodobě bude fungovat, ale velice rychle to schcípne kvůli tomu, že se kyslík a vzdušná vlhkost a chemicky agresívní prach dostane na citlivé komponenty displeje. Navíc jak chcete někde v "pokojovém" prostředí maximálně s lupou opravovat detaily o velikostech jednotek mikronů, které v takovém dipleji jsou?

Displej u chytrého telefonu můžete maximálně vyměnit za nový stejný. Ale i to je dost pofidétní operace, protože displeje mobilů a tabletů jsou k ostatní elektronice přilepeny vodivým lepidlem. Nejdřív to musíte mechanicky odtrhnout a nepoškodit přitom zbytek, očistit od lepidla, sehnat poměrně obtížně sehnatelné vhodné lepidlo a nový displej. A teprve potom můžete slepit znova ten celek.

0/−1
29.6.2017 9:05

P35e84t72r32a 68K44o35v95á48ř14o71v37á 2970691821510

Je úsměvné jak se mi snažíte dokázat, že nejde udělat to, co už několik let bez problémů děláme. :D Prostě si z Číny necháte poslat ten displej, horkovzdušnou pistolí ten smartfoun nahřejete, rozlepíte a dle návodu na YouTube vyměníte. První u iPadu nám při tom praskl neb jsme postupovali moc zbrkle, tak jsme tu výměnu nechali na kamarádovi, další na Samsungu jsme už zvládli sami v pohodě. Mobil je pak skoro jako nový a fungoval vždy až do dalšího rozbití. Můj syn má už ve svém Samsungu třetí displej.

0/0
1.7.2017 9:47

P26e51t84r49a 55K44o34v76á28ř27o94v29á 2610641191450

A ano, nemyslela jsem opravit jako spravit, ale vyměnit. Lepidlo není potřeba odstraňovat ani kupovat nové. Viz též můj příspěvek níže.

0/0
1.7.2017 10:11

J36a33r42o98s38l37a33v 21P63o56l72e86n25s81k90y 5746574239

Nejde jenom o zivotnost dilu ale i o mechanickou odolnost. Rozbity display je snad nejcastejsi zavada na mobilech. Presto je jejich vymena stale slozitejsi a ekonomicky stale mene vyhodna. Ale pokud stale mame prostor kam ty rozbite mobily vyhazovat tak chapu ze neni potreba se vzrusovat.

0/0
1.7.2017 13:10

P18e50t38r64a 86K90o60v95á14ř50o49v16á 2440821941350

Vcelku souhlas. Na Samsungách našich dětí každou chvíli praská displej. Řešení dřív bylo jen koupit nový, neb firmy si za opravu účtují schválně tolik, aby se to nevyplatilo. Pak manžel našel na netu videa, jak si displej vyměnit samodomo, kupujeme je na AliExpresu za pár babek a telefon je zas jako novej. Už takhle vyměnil tuším 4 displeje. Stačí horkovzdušná pistole a krapet zručnosti.

0/0
28.6.2017 22:58

A11l74e37š 83L22i87s27o72v84s97k70ý 9469608452352

už chybí jen adresa a ceník :-):-):-)

0/0
29.6.2017 8:49

P29e70t47r56a 67K16o71v45á51ř47o42v33á 2810711571220

Komerčně to není jednoduché, protože každý typ mobilu vyžaduje jinou součástku a museli bychom mít velké skladové zásoby. Ale pokud by někdo chtěl, zde je víc informací:

Je potřeba rozlišit dvě části:

1, LCD displej - zobrazovací jednotka

2, Digitizer / touch screen - krycí vrstva citlivá na dotek

Zatímco digitizér stojí pár dolarů, displej může stát i polovinu, co nový mobil (což se ale stále vyplatí). Většinou ale praskne jen ta vrchní vrstva - digitizedo, pro syna jsme koupili zde: https://www.aliexpress.com/item/Alborado-G360-G361-Touch-Screen-Digitizer-Glass-For-Samsung-Galaxy-Core-Prime-G361-G361F-G360-G3608/32817377131.html

Postup výměny: https://www.youtube.com/results?search_query=samsung+galaxy+core+prime+touch+screen+replacement+

Je potřeba vždy najít konkrétní typ a subtyp mobilu (u dcery jsme v jednom případě omylem koupili s jiným konektorem). U mobilu viz linky nahoře lze relativně snadno vyměnit oba díly. U jiných mobilů to může být prakticky nemožné - třeba u Galaxy J5 je digitizér nalepený na displej v celé ploše a displej se nedá koupit.

0/0
1.7.2017 10:09

J89i90r88i 79D26o47m73i11n29i32k 1651798871290

Greenpeace objevila ameriku:-)

0/0
28.6.2017 22:27

I23v45a67n 25B29u44b96l35a 3362295395384

Nic aktivistům nebrání otevřít si síť opraven a opravovat za zlomek ceny nového. Evidentní "díra na trhu".

+6/−2
28.6.2017 21:50

V84a45c79l63a45v 11M36e85d79e54k 5701652185815

ta díra na trhu nebude zas tak horká. Většinou se vám rozbije už starší mobil, který jste stejně měl v plánu během následujícího roku vyměnit, a porucha vám jen urychlila rozhodování. Těch fatálních poruch zánovních teleonů není zas tolik.

0/0
29.6.2017 9:19

L96a45d37i44s50l90a56v 31M33a96c65h66á52č22e24k 8649647697500

Greenpeace evidentně došly témata vztahující se k ochraně přírody, tak se začínají zabývat mantrou "konzumní společnosti";-D Jo, věci se dnes vyrábějí víc šuňtácké, ale možná to je spíš o tom, že lidi chtějí neustále nové modely strojů a zařízení, většinu věcí zahodí nebo prodají po roce až dvou, tak výrobci logicky dělají věci s nižší životností. Dobře to není, ale holt to tak je a samozvaní kverulanti, kteří kromě sosání dotací a darů nikdy nic smysluplného nevytvořili na tom nic nezmění. Spíš si jen hledají další možnost svého zviditelnění a přísunu peněz od lidí, kteří jim to uvěří, aby mohli dál provozovat svou naprosto zbytečnou činnost.

+5/−3
28.6.2017 21:02

R87a61d37i31m 64J86a64n52o12t48a 5674731122160

Amen!

0/0
28.6.2017 22:25

L47a60d97a 90B77r47y80c 4632224820971

vzhledem k tomu, ze jste rčení použil už na předchozí prispevek, soudim, ze nerozlisujete jednotlivé diskutery a hazite je do "jednoho pytle".

tak to vypada , ze jste obyčejný "rejpal".

přejí hezky vecer

0/0
28.6.2017 20:38
Foto

J45a44n 54R73ů54ž64i34č90k51a 7802462445977

Machři z Greenpeace by nedokázali ani přiříznout kus prkna, ale budou kafrat do výroby hitech zařízení.

+5/−6
28.6.2017 19:15

J41i63ř28í 28K32o19h83o31u50t 3914391273765

Podle sebe, soudím tebe ;-)

0/0
28.6.2017 20:09

L55a48d53a 13B37r34y46c 4442944280331

ano, stejne tak reaguji i na vas...

0/0
28.6.2017 20:28

J95i15ř60í 48K90o52h63o62u44t 3104161653985

A já zase na vás ... ;-)

0/0
28.6.2017 20:30

L46u39d85ě91k 48N98o48v63ý 2141559133391

Takže si myslíte, že by kluci z Greenpeace dokázali takové zařízení vyvinout? :-) Podle mě vůbec nevědí, o čem mluví. A vzhledem k tomu, že se tím živím, tak si neskromně troufám tvrdit, že to můžu posoudit.. :-)

0/−1
3.7.2017 9:47

P80e97t27r 40A14g10u93l65á40r 4797858340774

Přátelé, jak vidím z diskuze, zkušenosti s výrobou nebo návrhem takového zařízení tu moc lidí mít nebude. Jdou tu proti sobě různé požadavky. Miniaturizace, módní vlna a opravitelnost. Například voděodolný telefon nemůete vyrobit opravitelný a malý zároveň. Na procesorové desce telefonu bude podle typu odhadem 500-1000 součástek, ale musí být na malé destičce. Garantuji vám, že máloco z té desky dokážete bez problému vyměnit. Navíc hodina práce zaměstnance, který se v tom bude rýpat také není zadarmo. Navíc mnoho z těch součástek se u po pár letech nevyrábí. Mnoho z nich se vyrábí jen na objednání výrobce pro "mass production" a pak už je prostě nikdo nevyrábí. Pokud budete chtít provádět opravy výměnou dílů, musí je někdo držet na skladě, takže by pro změnu vyrostly sklady, kde by někdo úmyslně držel skladem průmyslový odpad a po pár letech jej zase vyhodil... Tohle je jen plácnutí do vody. Odhadoval bych bakalářskou práci nějakého diletanta. Telefon s pořizovací hodnotou pár tisíc nemá smysl opravovat. Oprava bude stát víc než zůstatková cena toho telefonu. A telefon s pořizovací hodnotou nad 10.000 bude také málokdo chtít opravovat, protože si nemůže dovolit nespolehlivý křáp. Každý zásah do zařízení snižuje jeho spolehlivost.

+9/0
28.6.2017 19:01

S63t52a66n26i37s39l79a73v 18S60e73d41l31á62k 1175269327

Máte pravdu, ale jedna důležitá, možná nejdůležitější věc tam chybí. Bezolovnatá pájka. Součástky a dps dostane zabrat už při výrobě. Přetavením už tak vysoká teplota tání dál vzroste. Nové typy laminátů s vypětím vydrží cyklus osazení a přetavení.

Zelení brečte. Naběhli jste si.

V polních podmínkách měnit BGA s více než stovkou vývodů na rozteči 0.3mm není jednoduché.

Diagnostika je kapitola sama pro sebe.

Nikdy jsem Apple nemel az teď, kdy jsem ocenil spolehlivost oproti líbivosti a mrakem funkcí, které využívá promile uživatelů.

+1/−1
28.6.2017 19:17

P91e58t57r 19A20g54u45l31á39r 4987218100674

Nemá smysl zabíhat do technických detailů, ale... BGA v telefonech má okolo 1000 vývodů jen na procesoru. Paradoxně vyměnit BGA není zase takový problém. Větší problém je najít prasklý kondenzátor velikosti 0201. Moderní bezolovnaté pájky (pasty) mají teplotu tání pod 200 stupňů C.

+1/0
28.6.2017 19:44

R66a52d61i24m 84J55a80n46o76t25a 5324641712470

Cim se zivite, jestli se muzu zeptat? :-)

0/0
28.6.2017 22:26

P53e98t81r 47A86g48u18l87á36r 4757688520974

Podobná zařízení vymýšlím, navrhuji a v protypových sériích (10..5000ks) vyrábím.

+1/0
28.6.2017 22:29

R31a94d96i40m 68P73o49l93á30š79e17k 9766613449859

Já myslím, že to je takhle: Pokud dostanu bezplatně krabici různě porouchaných mobilů a náhradní displeje a jiné náhradní díly a můžu bez finančního rizika na těch mobilech všelicos zkoušet, tak se toho spousty naučím a potom na nich leccos opravím. Ale pokud to je první mobil a mám ho pravit, tak s tím můžu mít dost problém.

0/0
29.6.2017 9:13

J24i43ř35í 53K47o17h91o32u56t 3614341603585

Nemáte pravdu. Nejčastejí opravou je LCD a baterie, tlačítko, jack . Výměna je však velmi komplikovaná, jelikož tel. je jako nedobytná pevnost a servis si účtuje 1000,-/hod., že to někteří strčí do šuplíku a po pár letech vyhodí. To jste ještě nepochopil, že je to záměr, který se schová pod formulku, dělá se to pro design.

+1/0
28.6.2017 20:14

P78e26t84r 54A41g57u59l50á78r 4847638900324

Já takové věci navrhuji a vyrábím. Můžete mi věřit, že představa, že výrobci vymýšlí jak zajistit, aby to po krátké době přestalo fungovat je paranoia. Marketing nutí vývojáře vyvíjet taková zařízení tak rychle, že na podobné nesmysly není čas. Problém, proč telefon nejde moc dobře rozebrat je ten, že výrobce musí zajistit jeho funkčnost. Nemůžete všude nacpat šroubky a těsnění. Bylo by to velké jak před dvaceti lety. Stejně tak je telefon díky marketingu dříve zastaralý morálně, než odejde (dnes méně kvalitní) pájení bezolovnatou pájkou. Nikdy jsem nemusel vyhodit telefon dřív než po čtyřech až pěti letech provozu. Nokii 3210 a N900 mám dodnes a ta už je také pájena bezolovnatě.

+5/0
28.6.2017 21:17

J52o32s28e74f 70H35o14l32e72č92e50k 8251156904381

Nerikam ze to delaji vyrobci zamerne, davat do zarizeni kurvitka, ale je to vedlejsi efekt toho, ze tam napriklad da mene vhodnou soucasku za korunu, nez vhodnou za dve. Pri produkci milion kusu je to "usetreny" milion. A ze to vydrzi nejmene ne deset, ale jen pet let je jak rikate "jedno", to zarizeni je za ctyri roky moralne zastarale a zrale na vymenu a zaruka je stejne jen dva roky...

Budu rad, kdyz mi toto jako navrhar a "vyrobce" vyvratite ;-):-)

0/0
3.7.2017 19:54
Foto

P72e49t77e43r 22S90t25u13d93e61n44í13k 4845446449576

Co Fairphone? Měli by jste pravdu, kdyby takový telefon neexistoval. A nejde o přepájakování desek .. to je samo holý nesmysl. Ale o to, že když se na dnešním telefonu rozbijete jedno mechanické tlačítko, tak ho buď nevyměníte, nebo za to utratíte tisíce. Přitom je to součástka za 5 Kč (kterou výrobce jako náhradní díl ani nevyrábí). Na Fairphonu to rozeberete doma, vyměníte a náklady jsou ok.

0/0
4.7.2017 12:47

J70o61z25e63f 68K13o81s89t98e56l36a15n33s43k39ý 8365662309776

Legendy o "kurvítkách" vôbec nie sú legendy. Známy pracuje na odbyte vo firme čo vyrába ložiská. A boli za ním Nemci (!), či by im boli schopní dodávať ložiská, ktoré by namiesto 10 rokov vydržali len 2...

+1/−3
28.6.2017 18:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.