Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O2 odkrylo středeční výpadek. Co všechno způsobí jeden překopnutý kabel

O2 poskytlo redakci Mobil.iDNES.cz podrobnosti ke středečnímu výpadku, který nastal při výměně kabelu a trval dvě hodiny. A protože se nepočítalo s mimořádnou událostí, nebyla připravena záloha. Výpadek byl mohutný a postihl mnoho služeb poskytovaných operátorem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T80o46m85á19š 53M40á70l15e48k 9481743110512

Podle jednoho znameho pracovnika z O2 to bylo trosku jinak. Pry nasazovali novou verzi nejakeho software na servery a nepovedlo se to. A vzhledem k tomu, ze snad nejsou tak duverivi, ze by nemeli zadne zalozni vedeni, tak mi to prijde rozhodne pravdepodobnejsi

+2/−1
22.8.2015 9:25

R25e95n26á85t31a 63D31r64a31s90t13i51c31h73o58v57á 4376437831287

Hezký den,

s tímto nemohu souhlasit, jelikož šlo skutečně o překopnutou kabeláž. Procesní chybou bohužel nebyl zajištěn náhradní propoj. Tím došlo kpřerušení komunikace s lokalitou, kde jsou umístěny kritické core systémy.Záložní trasy fyzicky existovaly, ale nebyly správně nakonfigurovány. Abychompodobné situaci v budoucnu předešli, zavedli jsme ihned několik nápravnýchopatření.  V budoucnu se jakékoliv další práce na síti budou provádětaž po ověření, že fungují a jsou překonfigurovány zálohy.

Za vzniklé komplikace se našim zákazníkům velice omlouváme.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 9:49

O44n27d53r51e25j 30K58a73l49m64a47n 1410816804652

Heh, oni nemaji zajistenu zakladni sitovou redundanci? Tomu se rika amaterismus nejvyssi urovne.

+1/−2
22.8.2015 8:18

P71e85t44r 80Č92e96c80h 3389244214609

Z vlastní zkušenosti. Prijela firma s bagrem, reklo se, hele chlapi budeme delat prelozku tady toho kabelu. Ok a kde ten kabel vede? Nevime je to hlavní kabel tak nám ho nechteji vyznačit proste tady vykopejte trasu a oni si ho přeloží.

Bohuzel se asi zrovna trefili do puvodni trasy. Mohlo to byt klidne takto jednoduchy :)

+3/−1
22.8.2015 8:16

M95a12r36c30e30l14a 57H56n98i98l74i67č22k81o97v82á 2334492196463

Ano ,stane se, ALE neměli by tvrdit že to bylo jen 2 hodiny. V naší firmě "na beton" nešli mobilní telefony až do poledne - Plzeňsko.

A délka opravy taky mluví sama za sebe.....

+3/0
22.8.2015 7:50
Foto

M79a45t39ě76j 64Č40e62r54n13ý 9325652570497

A zkusili jste po těch dvou hodinách vypnout a zapnout telefony?

0/0
22.8.2015 9:46
Foto

O882 10G37u69r90u 8184483414169

Hezký den,

velice se omlouváme za vzniklé komplikace, k obnovení provozu u prvních uživatelů skutečně došlo ještě před 11 hodinou, následně se postupně obnovovaly služby dalších a dalších uživatelů.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/0
22.8.2015 9:56

M23a53r89t86i60n 57S52m86a43h58a 4786817823401

No, stane se.

+1/0
22.8.2015 7:22
Foto

P70e73t74r 26J81. 90D97r58a20h74o39v51z89a89l 4440904435951

Takový výpadek NEMŮŽE způsobit jeden překopnutý kabel, poprosil bych O2 a média, aby z občanů přestali dělat idioty...

0/−8
22.8.2015 6:35

J92a88k57u78b 29Š21a52f28a95n34d50a 7825277771251

Tak já to pochopil tak, že u jednoho kabelu byla plánovaná přeložka a náhodou někdo překopl jiný kabel, na kterém byl aktuálně veškerý provoz. Tedy výpadek byl na dvou kabelech.

+1/0
22.8.2015 9:22

O34l21g86a 10S19v89o31b40o83d11o98v96á 1254657197

Zaráží mě, kolik odborníků na výstavbu sítě se najde jen takhle v obyčejný diskusi. Vážně... Proč prostě personalisté nenavštěvují diskuse místo psaní inzerátů? Vždyť tady se najdou právníci, technici, lékaři, profesionální řidičí od tříkolky po letadlo...

+7/−3
22.8.2015 0:59

O90n50d68ř30e12j 63M28a27r54e78k 9902400177809

Vás asi v životě zaráží hodně věcí. A docela se v tom topíte. Takže na vysvětlenou - O2 najímá laciné a málo schopné lidi. A myslí, že tím ušetří. Je to politika, převzaná z venčí. V Indii funguje, u nás ne. Není to moc složité k pochopení? Myslím že asi je.

+1/−5
22.8.2015 5:59

O80l94g50a 27S64v89o79b54o69d12o22v90á 1894607627

Vida, tak i personalista a ekonom z O2 se tu najde? Samý překvapení...

+1/−1
22.8.2015 10:01

R62a12d61o76s36l14a47v 29K97l59a69u54d30a 5564918384182

O výstavbě sítě nerozhodují technici, ale ekonomové. Jako ostatně o všem.

+3/0
22.8.2015 6:11

P36e88t65r 46S19k26u70h95r17a78v59y 3783692497101

Co je to za šašky? Jen jedna linka? Dobře udelané službě nemůže výpadek jediné linky, jednoho data centra vadit..

+2/−4
22.8.2015 0:03
Foto

O262 65G77u52r86u 8924873814309

Hezký den Petře,

šlo skutečně o přerušení optického kabelu, u kterého Procesní chybou bohužel nebyl zajištěn náhradnípropoj. Tím došlo k přerušení komunikace s lokalitou, kde jsou umístěnykritické core systémy. 

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 10:02

M34a95r96t17i96n 51V45a42n22ě55k 9534797432903

Čili se v tomto případě nejednalo o "dobře udělanou službu", jak psal p. Skuhravý výše, ale o amatérismus nejvyššího kalibru. A neobhajujte to "procesní chybou", u skutečných kritických telekomunikačních core systémů je taková procesní chyba takřka vyloučena vícestupňovým zálohováním přenosových tras. I tam může k selhání dojít, ale ne proto, že někdo nezajistí náhradní spoj. Nedělějte z lidí hlupáky.

0/0
23.8.2015 8:59

D65a94v82i27d 56H43i97l28l81e 9932904124428

Nema cenu zde vice reagovat, jelikoz tady je opravdu kazdy odbornik. Kdyz zde date vypis vsech praci ktere se v ramci site delaji a probehly bez komplikaci, a jsou mnohdy zasadnejsi nez prekladka kabelu, budou zase remcat ze jste nechopni udelat banalni vec spravne. Oni jsou zde vsichni totiz bezchybni. No co, tak byl 2hodiny klid, no. Taky se mi to uplne nehodilo, ale kdo je na telefonech tak zavisly ma mit preci zalohu, ne?

0/0
24.8.2015 10:03

J63a13n 55K87u11p92e67c38k22ý 2731354629930

No O2 byli, jsou a budou amateri a to kdo je v ktere fazi vlastni na to nema prazadny vliv.

+1/−2
21.8.2015 23:00

J32a16n 97K35o58s43t30k81a 9604947529946

Tak profík Kupecký může být jenom jeden, to je jasný.

+2/0
21.8.2015 23:07

J69i10ř35í 42K92r64á53t92k95ý 3560412294

Tak já jsem u Eurotelu/O2 od roku 96 a ještě se mi nestalo, že bych si nezavolal na rozdíl od známých u jiných operátorů. Toto je prostě nehoda, může se stát komukoliv.

0/−2
21.8.2015 23:12

R87o24s67t68i64s13l11a59v 21C58a18h48a 6833607217401

tak zalezi, jak casto volate, ze? :)

Ja jsem o TM od 1999 a taky zadny problem. Ale to je tim, ze na tom nevisim porad.

0/0
21.8.2015 23:14

J17a89n 67K43o55s62t67k10a 9134837289776

Vidíte a já, i když mám teď O2, tak jsem žádný problém v tomto týdnu neměl, takže vidíte, že vaše argumentace je úplně zcestná.

0/−1
21.8.2015 23:17

M78a31r73e44k 90H40r65u92b40y 6297322481468

Buď máte sklerózu a nebo štěstí, že jste službu v době výpadku nepotřeboval. Tenhle není ani první, ani poslední ;-)

0/0
21.8.2015 23:19

J43a55n 84K48o24s12t85k73a 9844587509936

Všichni operátoři mají někdy výpadky. Jedná se o lokální problémy, takže osočovat někoho ze sklerózy, když nevíte kde bydlí a pracuje, je hloupost.

+1/−1
21.8.2015 23:21

M72a29r83e39k 49H90r85u80b36y 6257292271518

Proto uvádím (bez nároku na úplný výčet) dvě možnosti vysvětlení toho pozoruhodného jevů. Těch výpadků byla za ty roky celá řada.

0/0
21.8.2015 23:44
Foto

O552 53G40u88r91u 8704553224589

Hezký den,

v budoucnu se jakékolivdalší práce na síti budou provádět až po ověření, že fungují a jsou překonfiguroványzálohy. V současné době také probíhá důkladná kontrola tras signalizačníchlinek a kritických prvků sítě. Věříme, že díky těmto krokům se námv budoucnu podaří takové situaci předejít.

Za vzniklé komplikace se velice omlouváme.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 10:05

P16e48t65r 24Z38a97c68h37r83d57l54a 2596601898748

Marně přemýšlím k čemu jsem projektoval v letech 97-02 zaokruhování optikou v každé malé vesnici na Vysočině, když ten nejhlavnější kabel zaokruhování nemá ;-D

+9/0
21.8.2015 22:56

M16a58r92e16k 28H28r91u98b40y 6187342201248

Topologie páteře bude trochu složitější než vesnice na Vysočině ;-)

0/0
21.8.2015 23:09

P27e72t10r 44Z55a17c14h55r40d79l63a 2116331808658

...no právě. tam bude určitě "stačit" 12 vláken a ani bych se "nenamáhal" to dávat do hdpe trubek. Jen tak mezi šutry :-)

+3/0
21.8.2015 23:12

M68a36r76e48k 93H47r82u72b51y 6637222271968

Jeden bagr si hravě poradí i s větším množstvím vláken, když jsou v jednom kabelu;-) Holt občas se něco nepovede, a preroutovat provoz během dvou hodin (včetně diagnostiky) jinudy není špatný vykon.

+1/−1
21.8.2015 23:22

P23e55t98r 21Z35a67c92h38r50d49l13a 2296201218158

Pokud nevybagrovali kabely přímo před ústřednou, tak by z toho měly vést kabely minimálně dvěma směry. Přesměrování tras se dělá softwarově. Z dohledového centra vidíte celou konfiguraci SDH sítě a přesměrování není složité, pokud na ústřednách (v trase přesměrování) nevytahaly (např. kvůli úspoře) všechny desky a nezůstal tam jen kontrolér s jednou příspěvkovou deskou. Pak samozřejmě i když by to byla operace na deset kliknutí, není kam přepojovat :-)

+3/0
21.8.2015 23:35

M35a21r49e59k 90H24r60u45b70y 6507462711638

Těžko říct, přesně místo tají ;-)

+1/0
21.8.2015 23:45

D59a81v46i41d 60T15o43m15a21n 9705717812407

Spatny vykon to rozhodne je, z takto kritickych mist nema jit optika jednim smerem (resp trasou), ani jednou/spolecnou chranickou z budovy.

+1/0
22.8.2015 0:13

M61a48r26e65k 43H68r35u43b22y 6607492611818

Jinak domněnka, že když koupím trasy od dvou dodavatelů,nemůžou se potkat v jedné chráničce, byla důvodem toho v článku zmíněného výpadku u VF ;-) všechno holt asi pod kontrolou mít nelze :-)

0/0
22.8.2015 9:06

D36a71v18i36d 56T75o85m55a95n 9885447682247

To asi nelze, na druhou stranu, takhle se to proste delat nema.. Ale je mi jasne, ze to tam ma asi na starosti nekdo, komu je to nejspis jedno.

0/0
22.8.2015 13:45

J97i50r42i 52D80o86m20i73n57i27k 1761458171340

Jeden kabel vládne všem ...;-D

+9/0
21.8.2015 22:51

P21e23t96r 10M20o69t52y78č86k39a 5353244757929

... "Jenže se zjevně nepočítalo s tím, že by se mohlo něco stát, nebyl tedy připraven záložní plán a nebyly nakonfigurované záložní trasy. O2 uvádí, že při jakékoliv další úpravě sítě se vždy nejprve překontroluje a ověří záložní řešení: ...

Kecy. Nebo nám tu opravdu budou tvrdit, že mají v síti takový SPOF a přijde jim to v pohodě? Protože tají, kudy to vede? Dodavatel? Nejsou to - shodou okolností oni, ten dodavatel poté, co se před časem rozdělili na dvě firmy?

+4/−1
21.8.2015 22:30

F95r91a34n28t25i10s26e54k 55M11r86z90e44n15a 3905635838259

Ja uplne vidim ten dil Pecenyho snehulaka, v kterem vtrhne do kancelare stavbyvedouciho snedy kopac a omlouva se, ze prekopl kabel.... :-)))

+4/0
21.8.2015 22:09

J42a77n 85N45o36v45á65k 4819839716350

Pro tyto situace je dobré mít hejno holubů.

+1/0
21.8.2015 22:04

R66o58s83t93i85s54l42a26v 59C90a60h32a 6333327627941

v nose? Abysme meli co delat, kdyz nic nefunguje?;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+4/0
21.8.2015 22:06

J28a15n 67N62o53v60á49k 4779489566400

Netroufal jsem si to říct nahlas, dík!

+1/0
21.8.2015 22:42

I20v49o 56Z88d43e66b69o61r25s41k57ý 3283541100131

https://en.wikipedia.org/wiki/IP_over_Avian_Carriers

0/0
22.8.2015 10:24

M61i90c20h25a90l 26K31r76c12h 5384334320568

Ještě pro doplnění proč jsem se zde ozval. My jsme si vyčíslili interní škodu nefungováním sítě asi na 10 000,- Kč, protože další hodinu a půl jsem místo práce museli řešit problémy vzniklé nefunkčností sítě. I kdyby nám provider nabídl odškodnění třeba jen 100,- Kč, přišlo by mi to slušnější a profesionánější než na velkém problému dělat reklamu vlastní !! nadaci, která má jak každý ví ne nemalé provozní náklady!

+13/0
21.8.2015 22:00

R28a11d52e83k 45H97o52l81e92c30e98k 3166910738431

No vidíte, já mít škodu 10 tisíc a dostat nabídku na odškodnění 100 korun, tak se naštvu výrazně víc, než kdybych odškodnění nedostal žádné. Myslel bych si totiž, že si ze mě dělají srandu.

+3/0
21.8.2015 22:07

P49a28v11e16l 71V42e45t57e61š26n78í38k 7805268335427

Tím chcete říct, že je Vaše firma na telekomunikacích takto závislá, ale nemá žádný plán pro takové mimořádné situace?

+3/0
21.8.2015 22:09

M25a64r26t77i79n 43V15a46c61h78u14l54k98a 3453808508975

zřejmě mají ve firmě nějaké strategické plánovače, kteří s takovou věcí nepočítají

+1/0
21.8.2015 22:12

R29o70s40t94i86s73l94a11v 31C24a12h28a 6733207657371

Tak evidentne ta skoda pri tak velkem vypadku neni tak velka, aby se vyplatilo garantovane pripojeni, ktere je mnohem drazsi.

Nicmene, kdyby za takovy vypadek nabidl operator odskodne ve vysi 1/30 prumernych mesicnich plateb KAZDEMU, tak je to serioznejsi.

0/−1
21.8.2015 22:12

M13i30c36h57a68l 96K87r48c96h 5614714960648

Teď už máme, převedeli jsem několik telefonních čísel zpět k T-Mobile, od kterého jsme před 2 roky přešli celá firma k O2 a pro jistotu také jedno číslo k Vodafonu. To že souběžně nepůjdou hlasové ani datové služby se nám stalo poprvé. Pro vás to je asi běžná věc? :-(

0/−2
21.8.2015 22:17

M17a63r95t18i96n 84V38a59c46h23u43l11k74a 3603688938795

kecy, za jeden a půl dne vám nikdo žádné číslo nepřeportuje. Takže jste o to tak mohli požádat, ale stále máte čísla u stejného poskytovatele. Každý operátor v ČR na to má nejméně pět dní a to nemluvím o výpovědních dobách jednotlivých čísel.

+3/0
21.8.2015 22:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.