Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slavný spisovatel Umberto Eco: Chytré telefony dělají z lidí hyeny

Umberto Eco se pustil do kritiky chytrých telefonů. Podle autora románu Jméno růže dávají jejich majitelé přednost honbě za senzacemi a připravují se tak o možnost prožitku dané situace. Videa a fotografie jsou pro ně důležitější než reálné prožitky, některé jedince pasují až na lidské hyeny, míní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pepin

fotak

0/0
13.8.2012 20:02

rubikon

Asi tak...

Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty smartphony a počítače zakázal! ;-D

+1/0
12.8.2012 20:59

falm

Ecovy nekonečně nundé romány

jsem ani nedočetl. Patlání se v lidských pseudomyšlenkách a rádoby pocitech.... nekonečné popisy stavů a hnutí a pohnutek. Nudnější je snad už jen Alois Jirásek.

Ani jednu jeho knihu z rozečtených tří jsem nedočetl a nestydím se za to. Žádných závratných myšlenek jsem se v nich nedobral a ze zdlouhavě vytvářené atmosféry si člověk také nic neodnese. Rv

0/0
11.8.2012 20:33

komentator-1

Re: Ecovy nekonečně nundé romány

je zřejmé, že jste nedotčen vzděláním. Jinak byste těžko označil kterýkoli jeho román za nudný. Ostatně dobrat se myšlenek z nedočtených románů je obvykle nemožné ;-)

+2/0
13.8.2012 10:13

fomik

Naprosto souhlasím

Moji malou dcerušku jsem pořád fotil a natáčel, až jsem si uvědomil, že dané situace vůbec neprožívám a namám z nich takovou radost, jako bych mohl mít. Takže teď fotím jen památeční fotky, videa nedělám téměř vůbec a Facebook neprovozuji. Jsem šťastný, že mohu všechny okamžiky s rodinou prožívat naplno! Doporučuji! Pan Eco je moudrý.

0/0
10.8.2012 7:19

MapleLeafs15

Re: Naprosto souhlasím

je to pravda. Já cítím to samé. Míň fotím ale více prožívám

0/0
14.8.2012 17:57

Grander

ano, plně s ním souhlasím

forma vítězí nad obsahem..

0/0
9.8.2012 22:09

volkar

Věci za nic nemůžou...

...to jen lidi jsou tupí a bezmyšlenkovitě je používají.

0/0
9.8.2012 22:06

RomanL

Re: Věci za nic nemůžou...

Ono totiž tupě zírat a tupě zírat přes fotoaparát je v podstatě jedno a totéž, ale fotoaparátu bych za to vinu nedával, jak to činí pan Eco.

0/0
10.8.2012 10:19

sight.001

Být, nebo mít

a jeste, nechci si hrat na moc velkeho filozofa, ale myslim Erich Fromm napsal dilo "Byt, nebo mít", o konzumnim pristupu moderni spolecnosti..

Tak ty fotografie, jsou taky o tom.. Misto toho aby clovek BYL - tzn. prozil tu danou chvili, situaci.. tak chce MIT - mit fotografie, nejakym zpusobem si to zhomnit, privlastnit.

(Bohuzel jsem si toho vsimla jednou i u sebe, ze misto prosteho prozitku, sbiram fotky, hromadim neco, chci si to nejakym zpusobem vzit)

a pak je tady jeste to exhibovani a sebeprezentace na facebooku, ale to uz tady napsali i jini...

+2/0
9.8.2012 15:50

fomik

Re: Být, nebo mít

Teď jsem si uvědomil jak ta touha mít, chlubit se, hledat senzace, pronikla i do běžného života - i když člověk nemá mobil nebo foťák. I já na sobě pociťuji, že místo prožívání daných situací si už představuju, jak se budu chlubit ve společnosti, že jsem byl tam a tam, že jsem mluvil s tím a tím, že jsem viděl to nebo ono. No...asi se budu muset nad sebou zamyslet. Ale asi to bude znamenat nechodit na idnes, protože to tu chtivost po senzacích podporuje.

+3/0
10.8.2012 7:26

sight.001

je to otazka miry

souhlasim s jeho nazory, taky obcas mivam ten dojem.

Napriklad, kdyz za mnou prijela kamaradka, tak jsem pak mela pocit, ze ji ani neslo o to, aby prijela za mnou, abychom si povidali, neco prozili, udelali vylet, ale aby mohla udelat fotky a pak se pochlubit na facebooku, ze nekde byla.. a timto ukazat, ze zije naplno...

nic se nema prehanet proste, je to otazka miry..

+3/0
9.8.2012 15:15

milosrdná lež

jedno je jistý

jak je to s ovlivněním charakteru nevim, ale vyjadřovací schopnosti, fantazie a obrazotvornost díky ízytech rozhodně klesají k nule. A je zajímavý, že spíš tohle Eco nezmiňuje.

0/0
9.8.2012 15:10

huggo1

Trochu jsem nepochopil to

přirovnání k hyenám. Myslím, že to s nimi nemá nic společného, stačí si o těchto zvířatech něco přečíst.

0/0
9.8.2012 13:00

cckk

Re: Trochu jsem nepochopil to

asi to myslel tak ze hyeny se zivi mrsinami odpadem, a zrovna tak lidi co misto vlastniho prozitku deni kolem sebe jen zaznamenavaji na mobil, aby to pak sdileli na drzkobooku svuj mozek zivi jen mrsinou (as pozdeji zamem z kamery) misto, aby deni kolem sebe zaznamenali rovnou do mozku sostredi se na svuj mobil aby udella co nejlepsi zaber obsah kompletni sceny jim samozrejme v tu chvili zcela unika....a tak nikdy jejich mozek neochutna cerstve "maso"

0/0
9.8.2012 15:59

PetrP7

Pokud je někdo "hyenou"...

...tak za to ale nemůže mobil...:-P

0/0
9.8.2012 12:56

ishimura

ať už nehulí

hrabe mu s teho...

0/0
9.8.2012 12:52

pteryx

něco na tom je

Do ankety nepřispěju, protože odpověď  ANO nebo NE - prostě není správná. Ale rozhodně je správné, že pan Eco tu diskusi vyvolal.

0/0
9.8.2012 10:18

Banjo Banjo

Pan Ecco nemá pravdu

Třeba pan Komenský se mylně domníval, že vzděláním docílí kultivace lidí. Ovšem na základě toho, že většina vzdělanců v jeho době byli mniši, kteří byli kultivovaní už z podstaty svého povolání. Naučit číst a psát lůzu ji ovšem nijak výrazně nekultivuje, protože se honí za senzacemi.

A jestli si obrázky zaznamenáte na smartphone, foťák nebo jenom do vlastní paměti, v tom bych velký rozdíl neviděl. O lhostejnosti čumilů hezky pojednal třeba O´ Henry v povídce "Romance čumilů", kterou napsal více než 100 let před vznikem smartphonů.

A jestli na něco člověk tupě čumí, nebo si to zaznamená na médium, v tom opravdu velký rozdíl nespatřuji.

+1/0
9.8.2012 9:36

Peťulák2

Re: Pan Ecco nemá pravdu

To vůbec není pravda. Vzděláním kultivace lidí dosáhne. Budou-li opravdu vzděláváni, ne učeni. Dnes jsou třeba lidé učeni číst, ale ne vnímat obsah  a umět s ním pracovat. Čiliže nejsou vzděláváni.

0/0
9.8.2012 12:16

RomanL

Re: Pan Ecco nemá pravdu

Ano, je tomu tak.

0/0
9.8.2012 12:30

RomanL

Pan Eco nemá pravdu

a výsledky ankety mě děsí. A to s tím vyhřezlým mozkem? On se snad v nějakém historickém období nad takovým případem nikdy nesešel dav čumilů? Pche! Pan Eco má můj obdiv, ale těmhle věcem evidentně nerozumí, jsou to normální řeči unaveného starce už nestíhajícího sledovat běh života kolem. Jak ví, že účastníci odcházejí z místa dění, aniž ví, čeho se účastnili? Nijak, jsou to pouze jeho ničím nepodložené domněnky, že ON to vnímá lépe, smysluplněji a rozumí "skryté podstatě". Takových jedinců já znám... No co, čeká nás to všechny, ale proto ještě není třeba z toho dělat zásluhu.  :-P

+3/0
9.8.2012 9:08

Peťulák2

Re: Pan Eco nemá pravdu

Protože se na to rázem nekoukají jako na událost, která se stala jim, ale jako na událost, kterou jakoby sledují v televizi, ve filmu, neberou to jako přímý prožitek, filtrují přes smartphone (nebo cokoliv jiného). Ale tuhle hloubku Ecovy myšlenky pochopí zjevně jen málokdo.

+3/0
9.8.2012 12:18

RomanL

Re: Pan Eco nemá pravdu

Ale houby. Každý to pochopí po svém, stejně jako Eco chápe ostatní... :-P

0/0
9.8.2012 12:28

Peťulák2

Re: Pan Eco nemá pravdu

Jo, akorát Eco to chápe přes IQ třeba 150 a průměrný občan přes 98...a někdy i o tom pochybuju.

+1/0
9.8.2012 12:33

RomanL

Re: Pan Eco nemá pravdu

Jestli si myslíte, že hodnota IQ má vliv na chápání ostatních jedinců, tak já si to tedy nemyslím. Ale občas má vliv na to, že si takhle spousta lidí myslí, že mají patent na rozum a přesně ví, co si myslí ostatní. A ti "nejchytřejší" (s IQ to opět nesouvisí) si dokonce myslí, že přesně  ví, co si mají všichni ostatní myslet a co je pro ně nejlepší. A to jsou ti úplně nejhorší! :-P

+1/0
9.8.2012 13:20

PetrP7

Re: Pan Eco nemá pravdu

...a on se těch fotočumilů vyptával na jejich motivaci?

0/0
9.8.2012 12:58

MapleLeafs15

Re: Pan Eco nemá pravdu

ale vždy´t to tak je. At jsi kdekoliv, tak vidíš lidi co fotí na mobil a hned to sdílí na FB, twitteru...ale tu událost prostě nevnímají, vůbec nevím o čem byl ten kocert, divadlo, hokej, fotbal, tennis, olympiáda....vidím to na sobě a vidím to kolem sebe

0/0
14.8.2012 18:03

Wanderbild

Copak focení, ale

"Znamení růže" je pro současnost potřeba aktualisace. Focení je fakt banalita, pro Umberta to bylo mládí a tam je posedlost běžná, jako dnešek pozná u facebook (vnoučatá a již i rodiče a 5kráte se  za den přihlašuje, místo alespoň jednou půlročně se objevit u dědy- což sice dovede i častěji v mém případě, no ta frekvence u facebook je cosi jako exhibování, sebe podezírám rovněž;-D.            Moc rád bych od Umberta četl na tema v úvodu. Třebas jak biskup z Litoměřic "vyobcoval " arcibiskupa z Trnavy (na přání předchůdce agenta STB Sokola prostřednictvím Vatikánu a nejspíš v režii rozbiječe ČSR JUDr, Čarnogurskeho). On ten zesazený arcibiskup Robert Bezák je člověk jak má být a jako duchovný je osobností, co zastínila vše chatrné i zlé, co v cirkvech je. Jeho předchůdce Sokol ? čtěte, chválil éru  Tisovu.

0/0
9.8.2012 8:55

Vanguard

Re: Copak focení, ale

???

0/0
9.8.2012 15:22

niko7

Lidé si povahu pěstují sami, nepěstuje jim ji sama technika

Myslím si, že povrchnost v některých lidech byla vždy, dnešní technika ji jen umožňuje ukázat. Stejně jako se dá vyčítat honba za senzací, dá se vyčítat i honba za zážitky a požitky. Vždy je to ale o lidech a jejich cíli. Dříve kupovali pohledy, aby se pochlubili, dnes zase fotí a posílají to dál,opět aby se chlubili. Myslím si, že často je v tom touha zalíbit se a získat si "přízeň za snahu".

---

S rodinou jezdíme na výlety a děláme obrázky i filmy a doma se pak na ně po čase díváme. Nemohu říci, že bych si nic nepamatoval. A když se doma na záběry díváme prožíváme zážitky znova. Vracíme se k nim i po letech a jsme šťastní, že je máme. Používáme sice častěji foťák, kvůli kvalitě, ale mobil je zase praktičtější.

---

Výhodu techniky člověk pochopí v okamžiku, kdy se podívá po mnoha letech na příbuzné, které měl rád a již nežijí, a nebo svým dětem ukáže jak sám vypadal když byl stejně starý, jako ty děti.

+2/0
9.8.2012 8:25

milosrdná lež

Re: Lidé si povahu pěstují sami, nepěstuje jim ji sama technika

ale o tom to je. Ne ukázat se, ale zaznamenat to. Každej trouba smůže zvěčnit na "vy trub", kde ho miliony troubů můžou vidět a ztotožnit se. Tím se ta zhovadilost jednoho stává normou.  A proto se rozmnělňují hodnoty a povrchnost se dostává hluboko. (Eco nepíše o rodinných fotkách dětí, ale o vránách fotících cokolikdekoli jenproto, žetojde frrrr.)

0/0
9.8.2012 11:00

Ctenar_Mira

Všechno se mění.

Před prázdninami  jsme byli v ZOO. Byl čas školních výletů a celé dopoledne jsem kromě zvířat pozoroval i stále se opakující scénky. K expozici se zvířaty přiběhli děti. Cvakli svým mobilem a dál už je zvířata nezajímala. Prohlíželi si navzájem svoje přístroje, kdo má lepší fotku. Některé děti z konce skupiny se na živá zvířata ani nedívali, protože když přišli, tak už na ně ostatní pokřikovali „Hele, jak ho (tygra, slona,….) Franta vyfotil. No jo, on má lepší mobil.“

Když jedu MHD, tak většina mladých (20-30 let) žmoulá v dlaních mobil a toužebně čeká, až se někdo ozve, aby mu mohli sdělit, že zrovna teď sedí v autobusu. Mobil je prostě modla. (Dříve jsme v MHD ve svých dlaních žmoulali ruce našich dětí, ale to je jiné téma.)

+3/0
9.8.2012 7:44

Amper13

Re: Všechno se mění.

Ty ses také změnil, když jenom pozoruješ ostatní, co dělají s mobilem ;-)

+2/0
9.8.2012 8:24

Peťulák2

Re: Všechno se mění.

Umění pozorovat je dost vzácné. Ovládá ho málokdo. A ještě míň lidí z toho umí vyvodit platné závěry.

0/0
9.8.2012 12:20

tedyn

TAk jsem přečetl článek i diskuzi a...

shrnul bych to:

Chytrý telefon v rukou blba = špatná kombinace.

+2/0
9.8.2012 7:27

kapikavs

Focení a nahrávání

No a navíc taky je většina tak drzích, že tě fotí a nahrávají aniž by tě požádal kdokoliv o souhlas, protože zapomínají, že jsou to oni kdo by se měli zeptat zda je ti příjemně focení a ne ty abys musel se ohrazovat.

0/0
9.8.2012 6:17

RomanL

Re: Focení a nahrávání

A neměli by tak ještě zavírat oči, aby vás ani neviděli, a vy byste tak měl své soukromí? :-P

0/0
9.8.2012 9:18

Peťulák2

Re: Focení a nahrávání

Vy jste dost hloupý, nebo to úspěšně hrajete.

0/0
9.8.2012 12:21

falm

Re: Focení a nahrávání

An bych neřekl. Když nechcete, aby vás fotili, nelezte na ulici. Nejezděte např. autem, protože policie vás může také v případě přestupku vyfotit a to proti vaší vůli.

Takže klídek, "ovčane".

0/0
11.8.2012 20:35

kvedlal

To je jako kdybych tvrdil, že

každý kdo si pořídí fotoaparát je paparazzi pracující pro bulvár. Nebo každý, kdo má pero a papír je spisovatel.

Od Eca to zamrzelo. Rv

0/0
9.8.2012 6:13

boss.karas

Re: To je jako kdybych tvrdil, že

Myslím, že jste nepochopil co tím chtěl říct. Sám si jsem vědom, že když dychtivě fotím třeba dceru,  tak nakonec z té situace sám nic nemám a mohu si jí prohlédnout akorát na fotce. Pak je nutné zvážit co je pro vás důležitější jestli ta fotka, resp. zbytečných fotek jako máku nebo ten prožitek z dané situace. Já s ním souhlasím, akorát né v takovém extrému, že bych foťák zahodil. Stačí fotit méně, jako dřív na film.

0/0
9.8.2012 7:00

Miš 13

Re: To je jako kdybych tvrdil, že

no tak prosím, když intelektuálně nestačím na podobná sdělení, tak si to nechám pro sebe a nedělám ze sebe veřejně hlupáka. to je soukromá věc...

0/0
9.8.2012 10:57

Rafaelou

pokrok nezastavíš....

Smartphony mají na lidi asi stejný vliv jako v dřívější době vynález papíru,knihtisku,fotoaparátu,kamery a spousty jiných věcí.Prostě tak se technika vyvíjí a tak se vplétá do jednání lidí.Za dalších x let bude k dispozici spousta ještě větších šíleností a také s nimi budeme žít.Pokrok nezastavíš.Naštěstí se v lidském pokolení vždy najdou jedinci,kteří budou krásně psát,malovat a podobně.Hyeny s nás dělá spíše výchova a neúcta k druhým než technika.

0/0
9.8.2012 6:12

qwerty_qwertz

Re: pokrok nezastavíš....

určitě je to pokrok?

0/0
9.8.2012 7:26

RomanL

Re: pokrok nezastavíš....

Ano, je. Pokud pro vás ne, zkuste žít měsíc třeba v jeskyni. Určitě na pár rozdílů přijdete.

0/0
9.8.2012 9:19

qwerty_qwertz

Re: pokrok nezastavíš....

A se smartphonem nebo bez něho? :-)

Nemyslím že telefon, který fotí (a myslím, že Umberto Eco neměl na mysli jen smartohony) je srovnatelný s vynálezem knihtisku... To je stejný nesmysl, jako kdybych tvrdil, že s vynálezem knihtisku je srovnatelný vynález kroužkové vazby. 

On je to vlastně krok zpátky, protože kvalita fotek z mobilu se s fotoaparátem (nejen klasickým) nedá srovnávat.

0/0
9.8.2012 10:04

Peťulák2

Re: pokrok nezastavíš....

Jo, spousta lidí se přestěhovala do jeskyní. Především ti, kteří nesnášejí wi-fi a nedělá jim zdravotně dobře. Po jeskyni jako takové sice netouží, ale je to jediné místo, kam nepronikne žádný signál.

0/0
9.8.2012 12:22

Rafaelou

Re: pokrok nezastavíš....

Těžko říct,i můj osobní názor je takový,že ne.Ale byl pokrok pazourek,kyj,luk,předovka a další?S dlouhodobého hlediska nejspíš ne ale řekněte lidem aby se toho všeho vzdali a pošlou vás do háje.Souhlasím naprosto s tím,že nám tyhle a podobné věci sebrali kus života,zrychlili ho,máme málo času na sebe,na své děti.Sami si kazíme svět,jenže když se vzepřete tak vás ti ostatní smetou.Už asi sotva najdete místo na zemi kde se dá v klideu žít.Já jsem nejšťastnější když se pohybuji někde kde není signál mobilu a kde je fakt klid.Argument,že se dá vypnout neobstojí.V profesi kde pracuji to zkrátka nejde,a dobré místo se stejným nebo podobným platem bych jen těžko hledal.Tak se skřípěním zůbů se s tím smiřuji.

0/0
9.8.2012 17:57

Premysl Orac

tak ja si myslim, ze urcite

asi teda pravdepodobne,  nebo-li pro kazdeho neco, kdo chce, tak jo, kdo ne, tak ne --- hlavne, ze uz nemusim chodit na prvni maj a na zavod miru --- a jestli nekdo v restauraci ma smartfone nebo ne, to uz je jeho vec, ja si teda nosim tablet a je to parada. Radsi jsem si koupil dva tablety, abych mel pocit jistoty.

0/0
9.8.2012 2:56







Najdete na iDNES.cz