Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Po roce 1989 hrozil telefonní síti kolaps. Zachránily ji až obrovské investice

Zatímco většina národa prožívala v roce 1989 euforii z pádu železné opony, lidem od telekomunikací se důvodně orosilo čelo. Už před revolucí bylo totiž jasné, že telefonní síti hrozí kolaps. Na zavedení linky čekalo přes 300 tisíc žadatelů, někteří z nich i šestnáct let. Poptávka po telefonu navíc neustále rostla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

A zase ty lži

Zákazníci začali rušit pevné telefonní linky jen a pouze díky fatálně špatným managerským rozhodnutím t.č. Českého Telecomu, nikoliv díky nástupu mobilů. Tehdy to bylo doslova co rozhodnutí to zase další nas*aní zákazníci. Nejvíc to bylo markantní v době kdy zatímco v civilizovaných zemích bylo v paušálu 20 USD měsíčně všechny místní hovory zdarma a za dalších 20 USD vytáčený internet nonstop, tak místní představitelé nám lhali, že tohle v ČR nikdy nepůjde ani na digitálních ústřednách a bez mrknutí oka účtovali měsíční paušál zároveň s účtováním místních hovorů od minuty a 1/2 USD za hodinu internetu. Dál bychom mohli pokračovat prosazováním zastaralého ISDN a dodnes v ČR nemáme světové parametry ADSL, většina zákazníků má stěží 8 Mbit.

Smrtelnou ránu pevné lince přinesl fakt, že i té poslední babičce se začalo vyplácet mít předplacenou kartu na mobil, protože její měsíční útrata je NIŽŠÍ než samotný paušál od telekomunistů.

0/0
18.11.2009 15:07

Host

Re: A zase ty lži

" nikoliv díky nástupu mobilů"

Predevsim diky tomu - jakmile klesla cena mobilu lide nemeli duvod mit pevnou linku doma - 20USD bylo v to dobe 500-600 Kc a upozornuji vas, ze by jsem je ze neomezene volani navic jen po meste nedal - proste nemam potreba tak casto volat, aby se mi to vyplatilo !!!

0/0
19.11.2009 1:53

Tutti

ta modernizace nebyla zbytecna

Pro ty co pisi, ze diky mobilum to bylo v podstate zbytecne.

Blbost  = hlavne firmy stale pevne linky docela vyuzivaji. Paterni sit ma velkou kapacitu a ta se pronajima mensim firmam. Bez te modernizace bychom vubec nemeli ADSL  atd.

0/0
18.11.2009 13:29

Host

Re: ta modernizace nebyla zbytecna

A hlavne ona se tahala maezi ustrednama optika a cast jeji kapacity se pronajima jinem firemam - vcetne mobilnich operatoru.

Hovor jde vzduchem pouze na BTS a dale bud mikrlovlnym spojem a nebo i optikou.

0/0
19.11.2009 2:01

Host

Cizi hovory

Vzdycky mi prislo vtipny, ze cca kazdy ctvrty hovor skoncil tim, ze jsem se nekomu dovolal do probihajiciho hovoru a poslouchal, jake kraviny lidi resi, obcas to byvalo fakt husty ;-D

0/0
18.11.2009 12:30

+Granit+

nebyly ty investice nakonec zbytečné?

když přišly místo pevné linky mobily? ptám se jako laik......

0/0
16.11.2009 21:51

Linde CZ

Re: nebyly ty investice nakonec zbytečné?

Vpodstate jo, ale nikdo to dopredu nevedel. Na druhou stranu, kdyby tu sit nebudoval Telekom ale vic konkurujicihc si spolecnosti, mobily by se tak rychle nerozsirily. Diky prisernymu monopolnimu chovani Telekomu si ale lidi nasli cestu k mobilum, takze jsme jednu dobu patrili ke svetove spicce v narustu zakazniku. Ostatne, podobny majstrstych se Telekomu povedli s WiFi :-)

Popravde - moc nechapu jak to pom vsem jeste dnes muze nekdo byt dobrovolne zakaznikem teto spolecnosti. Kdyz uz to povinne neni :-)

0/0
16.11.2009 22:15

Host

Re: nebyly ty investice nakonec zbytečné?

Poslední věta kapku degraduje relativně inteligentně znějící věty předchozí ...

0/0
17.11.2009 10:17

Linde CZ

Re: nebyly ty investice nakonec zbytečné?

Procpak? Jsi jejich spokojenym zakaznikem? Tak vez, ze nepusobis na byvaly monopol moc vychovne. Treba CEZ vidi jiste rad, ze kdyz se firma zacne po case tvarit mile, lide na jeji prasacke chovani v minulosti radi zapomenou... Pro me je Telekom coby dodavatel cehokoliv tabu. A budu rad, kdyz se to vsechny firmy podobneho strihu vcas dozvedi ;-)

0/0
17.11.2009 11:34

Host

Re: nebyly ty investice nakonec zbytečné?

Ja vim - jine firmy co nemaji infrastrukturu v danem miste - napriklad TV kabelove spolecnosti se na vas primo vykaslou - ale vy to ze se na vas vyprdnou a nic vam nenabidnou povazujete, zrejme jiste za lepis pristup nez pristup O2, ktery vam v techto lokalitach bezne nabidne alespon neco....

0/0
17.11.2009 16:28

Linde CZ

Re: nebyly ty investice nakonec zbytečné?

Myslel jsem ze je jasne co chci rict vetou, ze nechapu proc je nekdo zakaznikem Telekomu prestoze nemusi ;-)

0/0
17.11.2009 23:33

Host

Re: nebyly ty investice nakonec zbytečné?

Pevne site se pouzivvaji vsude na svete - tedy tam kde existuji a to predvsim ve firmach a dale jako pristupvy bod pro ADSL .

A kabelovka je jen malokde.

0/0
17.11.2009 0:10

Mám rád svou vlast Boehmen

Ještě, že to padlo

Děsí mě představa, že by se teprve dnes dokončovaly plány a projekty z roku 1988-1990 ;-D;-D

0/0
16.11.2009 20:29

HrubesaMares

Re: Ještě, že to padlo

tak se radsi nedivej na vystavbu dalnic ;-)

0/0
18.11.2009 10:33

akme

To bylo ryto , co ,

 Pořízení telefónu , čekat více let . Nebo taky do obálky všimné , asi tak dvacet až padesát tisíc korun a telefón byl už druhý den . Ano toto byly Ty tuneláři o kterých se málo ví a naše justice se v tom vezla taktéž . Nevěříte , mohu dosvědčiti osobně . Vasil z Nedělišť.

0/0
16.11.2009 20:14

Host

Vrátit zpět čas

Je nejvyšší čas něco udělat s touto zemí. Proto navrhuji.

Vystoupit z EU, zavřít hranice, zadrátovat a podminovat, vrátit telekomunikace tam kam patří to jest běžným občanům nikoli nadnárodním vykořisťovatelům co jim jde jen o zisk a zavést účtování do USA, Kanady, Austrálie ve výši 90,- Kč/min, a obnovit vztahy s Ruskem, Koreou, Čínou a Kubou. Jinými slovy vrátit zpět čas.

Demokracii dát skutečně občanům a nikoliv pár vyvoleným jako jsou Pitr, Krejčíř, Kožený a další tuneláři. V dnešní době žádná demokracie není, je jen anarchie vyvolána takovými kulisáky jako je Havel a nebo prognostiky jako je Klaus a Zeman. Bohužel dnešní doba je ve všech směrech zlá. 

Když byly hranice uzavřeny neexistovalo, aby na našem území existovaly nějaké  mafie či organizovaný zločin.  Patřím k těm příznivcům SNB a LM, kteří tvrdě mlátili parchanty v roce 1989. Protože to byli teroristi.!!

0/0
16.11.2009 19:14

Host

Re: Vrátit zpět čas

Někdo by tu vaši ironii mohl špatně pochopit.;-)

0/0
16.11.2009 19:33

pepa01

Re: Vrátit zpět čas

a neni to snad pravda?

0/0
17.11.2009 2:13

Host

Re: Vrátit zpět čas

pravda je, ze jsi blb

0/0
17.11.2009 11:01

Host

Re: Vrátit zpět čas

a pořádnej!

0/0
18.11.2009 7:35

tmf

a nejlepší bylo

když žluťáci začali propagovat jako super věc ISDN v době kdy to mrtvá věc, pamatujete reklamu jak žena může vykecávat a taťka být na internetu s minutovou tarifikací?

0/0
16.11.2009 15:31

Napalm

Re: a nejlepší bylo

Jo, k zblití. Řidili to tenkrát pitomci, co absolutně netušili, kam směřuje vývoj...

0/0
16.11.2009 15:33

goober

Re: a nejlepší bylo

To ne, to oni věděli, ale oni měli hrozně moc ISDN modemů a potřebovali se jich zbavit ;-)

0/0
16.11.2009 15:58

Host

Re: a nejlepší bylo

Bohuzel to je pravda, draze koupili ISDN. Nastup ADSL zdrzovali co to slo, jenom aby si neznaly lidi koupili i dneska predrazeny ISDN. Rv

Zajimalo by me, kolik do toho stat vrazil penez, a kolik z toho prodejem O2 utrzil?? [>-]

0/0
16.11.2009 16:08

xr-1

Re: a nejlepší bylo

internetové připojení evidentně máš, skype si nainstalovat umíš?

Pakliže si ho nainstaluješ, voláš zadarmo ;-D

Pakliže chceš volat just z pevné a  klidně i do zahraničí, zkus tohle: http://klikniavolej.idnes.cz/

Chtělo by to méně komančského skuhrání a hrání si na ublíženého a chce to víc hledat možnosti! Komuhnismus=extra hnus vyhovující maximálně nesvéprávným asociálům, co potřebují nechat se vodit za ručičku.

0/0
16.11.2009 17:37

xr-1

Re: a nejlepší bylo

sákryš, chyba v matrixu - tohle má být o úroveň níž..

0/0
16.11.2009 17:38

Host

Re: a nejlepší bylo

Vis ona ISDN dnes neni jen na volani, firmy ji stale kupuji, spravuji pres ni cele site hotelu, zapojuji se do pobockovych ustreden. Jak by si chtel vyresit napriklad rozvody telefonu v hotelu, prepojovani a ruzna dalsi kouzla ? K tomuto vsemu je ISDN, samozrejme ze dnes uz ne pro domacnosti, ale pro firmy je to jedina vec, ktera neni zavisla na internetu a za pomoci PBX se daji delat neskutecna kouzla.

0/0
16.11.2009 18:34

Host

Re: a nejlepší bylo

Bl... ehm... neznali lidi budou vzdycky v pr... prodelavat. Takovej uz je zivot. ;-D

0/0
16.11.2009 19:20

Host

Re: a nejlepší bylo

Bylo to z uveru TELECOMU - nikoliv ze statnich penez - po roce 1990 urcite tam zadne nesli.

A ziskal 62 miliard za zbyvajici 51% podil statu v nem.

0/0
17.11.2009 0:12

Rosomak

Re: a nejlepší bylo

Problém byl, že přenosy po D-kanálu byly tak šíleně drahé.

A přitom, kdyby je dali do paušálu za cca 100 Kč měsíčně, tak by na tom vydělali neskutečné peníze.

Průser byl ale v tom, že to produktově spadalo do hlasových služeb a to byl hrob, tam nedělali nikdy lidé, kteří by chápali, že se dá vydělat na něčem jiném, než na držení monopolu...

0/0
16.11.2009 20:02

Host

Sametové telefonování

Zlaté časy komunismu, tehdá si pamatuji, že jsme chodili telefonovat do budky za 1,- Kčs a mohli jsme neomezeně dlouhou dobu mluvit. V té době asi 20 minut. A to nemluvím o fíglech jak hovořit z budky zdarma.

Dneska se platí za impuls 15,- Kč a voláte jen 3 minuty. Nechápu co je na dnešní době tak super. Stojí se fronty na žebračenky, na práci, lidé se mají stále hůř a húř.

Zlatej socialismus. A co se týče telekomunikací já jsem na pevnou linku čekal 16 let no a co ? Za to jsem měl jízdu v MHD za 1,- Kčs, nájem jsem měl za 500,- Kčs, rohlík stál 0,20 Kčs   A mzdu jsem měl v té době 3 tisíce korun. Žil jsem si jako prase. Dneska bohužel jako socka díky zlodějské transformaci a tomu debílkovi z Hradu. !!Rv

0/0
16.11.2009 15:05

Host

Re: Sametové telefonování

Chce se to trošku orientovat a nemusíš ani vymýšlet fígly-já mám pevnou přes UPC za 50,- Kč/měsíc v síti UPC zdarma ať kecáš jak chceš dlouho, do ostatních 100 minut taky zadara. Zapojení v podstatě hned když si vzpomeneš a jinak celá rodina má mobily což je k nezaplacení u dospívajících dětíR^;-)

0/0
16.11.2009 15:11

Host

Re: Sametové telefonování

Pane rado, byste neveril, ze jsou mista, kde NENI UPC. A nejsou tam ANI V ZEMI KABELY a nikdo je tam v dohledne dobe neda.

0/0
16.11.2009 21:04

Host

Re: Sametové telefonování

No a to je ten UPC telefon ještě předražený. Volat se dá za polovic i méně.

0/0
18.11.2009 22:31

Napalm

Re: Sametové telefonování

Vrať se brečet do KLDR, když ti to tak chybí.

0/0
16.11.2009 15:11

black_jack

Re: Sametové telefonování

jestli se chces s nekym vykecavat, tak s nim jdi na pivo - je levnejsi nez za komancu

v te dobe byla jedna (ne)fungujici budka na sidliste, uz te vidim, jak se tam vykecavas...

a vubec, takovi trotlove by meli tahnout na kubu/kldr...

0/0
16.11.2009 15:14

tmf

Re: Sametové telefonování

srovnej si ceny, když stál telefon korunu tak stál rohlík 0,40. Nájem, to zřejmě bereš včetně inkasa, předplatného mateřídoušky a nevím čeho ještě, 500 za komoušů nikdo neplatil, ale fakt je, že lidi co dostali byt zadarmo měli tu tendenci uvádět jako nájem všechno co platili.

0/0
16.11.2009 15:17

goober

Re: Sametové telefonování

Až zase pojedeš do Chorvatska s rodinou za pár kaček, tak si zkus vzpomenout, jaké to bylo dříve vycestovat. Lidi jako jsi Ty spíše lituji, protože člověka by nenapadlo, že bude existovat tak hloupý člověk, který řekne takový nesmysl.

Víš hlupáčku, kdyby po revoluxi Telecom nezaivestoval tyhle strašný peníze, tak dnes ani nemáš telefon, natož nějaký internet....

Jinak pro dnešní den jsi vyhrál cenu hlupáka dne. Tu uděluji jednou denně největšímu volovi na internetu. Dnes jsi jí vyhrál Ty. Můžeš si ji pověsit hned vedle Husáka nebo pomatence Jakeše....

0/0
16.11.2009 16:03

pepa01

Re: Sametové telefonování

aha, takže ze všeho nejdůležitější je vycestovat a ještě banány a bydlet můžu pod mostem, za chvíli možná ani tam ne

0/0
17.11.2009 2:20

Host

Re: Sametové telefonování

Zadny byt jste pred rokem 1989 nedostali - rekli vam, je proc nemuzete zit klidne i malim braskou nadale u rodicu - i klidne s pritelkyni.

A na malych mestech je bytu casto dost a i tedhy bylo kolikrat prideleni bytu vazano k prestehovani se k strategicky vyznamnemu podniku a nastoupit do nej.

A dite si mate porizovat az budete mit pro nej podminky - i to vam klidne drive rekli, jinak vam ho klidne odebereme a soupnem do detskeho domova  - takze i tim se muzete ridit !!!

0/0
17.11.2009 16:33

Host

Re: Sametové telefonování

velmi trefná reakce na stupidní příspěvek, typoval bych to na důchodce co se v kurzu pro seniory naučil tukat do klávesnice

0/0
17.11.2009 8:56

czechian

Re: Sametové telefonování

Kolik stály hovory z mobilu? ;-D

0/0
16.11.2009 17:17

judge_dredd

Re: Sametové telefonování

Pokud myslíš bezdrátové telefonování v síti FMV, tak to bylo pro majitele přístrojů (KSČ,FMV,FMO, StB a StB) zdarma... a šlo se dovolat i na pevné linky.

Pokrytí bylo tehdy nějakých 60% území ČSSR (testovací provoz)

0/0
18.11.2009 13:59

xr-1

Re: Sametové telefonování

internetové připojení evidentně máš, skype si nainstalovat umíš? Pakliže si ho nainstaluješ, voláš zadarmo ;-D Pakliže chceš volat just z pevné a  klidně i do zahraničí, zkus tohle: http://klikniavolej.idnes.cz/Chtělo

by to méně komančského skuhrání a hrání si na ublíženého a chce to víc

hledat možnosti! Komuhnismus=extra hnus vyhovující maximálně

nesvéprávným asociálům, co potřebují nechat se vodit za ručičku.

0/0
16.11.2009 17:39

Host

Re: Sametové telefonování

cekal jsi 16 let... no a co? ;-D Ted jsi socka ... no a co? To ses mel, bolseviku, trochu snazit.

0/0
17.11.2009 11:07

Host

Re: Sametové telefonování

ne, mýlíte se, telefonát z budky byl za 25haléřů.........

0/0
17.11.2009 12:16

Host

Re: Sametové telefonování

Za 1 korunu - to si dobre pamatuji v roce 1989 !!!! Stejne jako z pevne linky.

A mimo mesto - mezimestke se urcovali itehdy podle casu a to dost draze !!

0/0
17.11.2009 16:25

Host

Re: Sametové telefonování

Uz proto, ze 25 halerova mince v roce 1989 neexistovala !!!

0/0
17.11.2009 16:26

Host

Re: Sametové telefonování

Vy jste ale vul. Stahnete si na internetu nejakeho VOIP klienta, zridte si na nem ucet. U nekterych muzete volat zadarmo na pevnou rovnou, u jinych az zaplatite nejaky kredit, ktery ,za ceny obvykle na pevnou zadarmo kamkoliv na svete a na mobil za 2-5 Kc, budete mit problem po dobu platnosti kreditu (obvykle 6 mesicu) vubec vyuzit.

Hodnota kreditu na takovou dobu byva kolem 300 Kc. A obvykle si u toho VOIP klienta muzete zridit i prichozi telefonni cislo, takze muze na nej nekdo volat i Vam.

0/0
18.11.2009 8:12

Host

Re: Sametové telefonování

Souhlasim, ale myslíšsi, že ten kreten, co tu pise ty rudy kecy vi co je VOIP???

Ten zije jeste v dobe kamenne, kde si lidi telefonujou z budek, na byt cekaji 30 let, furt cekaj v nejakejch blbejch frontach a vycestovat muzou jenom na blby povoleni.

Mam votazku , stupid man,   hello....,   Kdyz to byla podle tebe tak super doba, tak mi vysvetli, jak je mozne, ze vetsina moji rodiny utekla do Svycarska, nebo do GB????

A kdys se ti soudruhunelibi, kde zijes, a jak natom si,  tak se nauc anglicky, jed do GB a sezen si praci.

Pro zacatek muzes treba mejt nadobi, to je celkem nenarocne, a i za to budes mit klidne 1000,- GBP za mesic cistiho!R^   

0/0
25.11.2009 0:47







Najdete na iDNES.cz